مبارزه با کلاهبرداری موبایلی در هند به “چرخشی شوم” توسط حاکمیت تبدیل میشود!
ICTna.ir – هند به سازندگان گوشیهای هوشمند دستور داده است که یک برنامه امنیت سایبری تحت حمایت دولت را از قبل روی تمام دستگاههای جدید نصب کنند. این خبر طبق گزارش رویترز منتشر شده است که ادعا میکند دستور محرمانهای را مشاهده کرده که توسط وزارت ارتباطات (DoT) به اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو و شیائومی ارسال شده است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، گوشیهای هوشمندی که از قبل در زنجیره تأمین هستند، باید این برنامه را از طریق بهروزرسانی نرمافزاری دریافت کنند. طبق گزارشها، این دستور همچنین شامل بندی برای جلوگیری از غیرفعال کردن آن توسط کاربران است.
به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) 90 روز فرصت داده شده تا این الزامات را رعایت کنند.
اپلیکیشن مورد بحث، سانچار ساتی نام دارد . این اپلیکیشن که در ماه ژانویه توسط وزارت حمل و نقل هند برای iOS و اندروید عرضه شد، دارای مجموعهای از ویژگیهای طراحی شده برای مهار کلاهبرداری، سرقت و کلاهبرداریهای موبایلی است.
برای مثال، میتوان از آن برای مسدود کردن و ردیابی گوشیهای گمشده یا دزدیدهشده استفاده کرد. کاربران همچنین میتوانند تماسها، پیامکها و پیامهای واتساپ مشکوک به کلاهبرداری را گزارش دهند. کاربران حتی میتوانند بررسی کنند که آیا شماره تلفن همراهی ناآشنا به نام آنها ثبت شده است یا خیر و هرگونه ارتباط مشکوک را گزارش دهند.
حتی یک ویژگی «شناسایی تلفن همراه» (KYM) وجود دارد که میتواند بهطور بالقوه مشخص کند که آیا تلفن کاربر قبلاً بهعنوان گمشده یا دزدیدهشده گزارش شده است یا خیر.
طبق گزارش گوگل پلی، سانچار ساتی بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود شده است و طبق گفته وزارت حمل و نقل، از زمان عرضه، برای بازیابی بیش از ۷۰۰هزار گوشی استفاده شده است و بازیابیهای ماهانه در ماه اکتبر به رکورد ۵۰هزار بار رسیده است.
با این حال، وزارت حمل و نقل با اشتیاق خود برای محافظت از مصرفکنندگان، وارد قلمرو خطرناکی میشود، به خصوص با توجه به اینکه این برنامهای است که میتواند موقعیت مکانی دستگاه را شناسایی کند.
رویترز به نقل از میشی چوداری، وکیل فناوری و مدافع آزادیهای مدنی آنلاین، نوشت که «دولت عملاً رضایت کاربر را به عنوان یک انتخاب معنادار حذف میکند.»
در واقع، و با توجه به ماهیت برنامهها، این پتانسیل وجود دارد که دولت به بهانه ایمنی و امنیت، ویژگیهای سانچار ساتی را گسترش دهد و بدون نیاز به اجازه آنها، به زندگی خصوصی افراد نفوذ عمیقتری کند.
ممکن است ابن دستورالعمل وزارت حمل و نقل (DoT) با واکنش منفی اپل مواجه شود.
تولید کننده آیفون یعنی اپل، به یکی از حامیان سرسخت حریم خصوصی تبدیل شده و در برابر تلاشهای دولتها برای ایجاد هرگونه مانع بر روی دستگاههایش مقاومت میکند.
برای مثال، در بریتانیا، در حال حاضر با دولت در حال مبارزه است تا مانع از دسترسی آن به دادههای رمزگذاری شده ذخیره شده در iCloud شود.
در همین حال، یک گزارش جداگانه ادعا میکند که وزارت حمل و نقل همچنین به پلتفرمهای پیامرسان دستور داده است که فقط در صورت شناسایی سیمکارت کاربر، دسترسی به خدمات خود را فعال کنند. فایننشال اکسپرس ادعا میکند که مشتریانی که از نسخههای تحت وب برنامههای محبوب مانند واتساپ، سیگنال و تلگرام در دستگاههای دیگر استفاده میکنند، باید هر شش ساعت یکبار آنها را مجدداً تأیید اعتبار کنند .
وزارت حمل و نقل میگوید این قابلیت که به اصطلاح اتصال سیمکارت نامیده میشود، برای محدود کردن فعالیتهای کلاهبرداری طراحی شده است.
اگر این جبهه خاص در نبرد علیه کلاهبرداری موبایلی را به صورت جداگانه بررسی کنیم، چندان شوم به نظر نمیرسد. با این حال، وقتی آن را در کنار این دستور خصوصی که نصب دائمی یک اپلیکیشن امنیت سایبری تحت حمایت دولت را الزامی میکند، در نظر بگیریم، حس غالبی از زیادهخواهی دولت به وجود میآید.
