پیام‌رسان

تلفن همراه

December 5, 2025
16:39 جمعه، 14ام آذرماه 1404
کد خبر: 207606

کمیسیون اروپا ممنوعیت ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی شخص ثالث در واتس‌اپ را بررسی می‌کند

منبع: دیجیاتو

متا چت‌بات‌های رقیب را از دسترسی به کاربران واتس‌اپ منع کرده است.

کمیسیون اروپا اکنون تحقیقاتی جدیدی را آغاز کرده تا بررسی کند آیا سیاست جدید واتس‌اپ که استفاده ارائه‌دهندگان خدمات هوش مصنوعی شخص ثالث از ابزارهای کسب‌وکار این پیام‌رسان برای ارتباط با کاربران را ممنوع می‌کند، ناقص قوانین رقابت اتحادیه اروپا است یا خیر.

به گزارش GSMArena، واتس‌اپ تحت مالکیت شرکت متا قرار دارد و چت‌بات Meta AI در تمام نرم‌افزارهای تحت مالکیت متا، از جمله واتس‌اپ، امکان فعالیت آزادانه دارد. اما متا در طی هفته‌های گذشته اعلام کرده که ارائه‌دهندگان خدمات هوش مصنوعی شخص ثالث مانند کوپایلت مایکروسافت و ChatGPT نمی‌توانند چت‌بات‌های خود را در واتس‌اپ ارائه دهند.

متا از اوایل سال آینده میلادی اجازه فعالیت چت‌بات‌های رقیب در واتس‌اپ را نمی‌دهد
متا استفاده از ابزارهای کسب‌وکار واتس‌اپ توسط ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی شخص ثالث را زمانی که هوش مصنوعی سرویس اصلی ارائه شده است ممنوع کرده است. این اقدام متا به این معناست که سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی دیگر از طریق واتس‌اپ در دسترس نخواهند بود. سیاست جدید از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی می‌شود.

البته کسب‌وکارهای فعال در واتس‌اپ همچنان می‌توانند از هوش مصنوعی برای کارهای جانبی یا پشتیبانی، مانند پشتیبانی مشتری خودکار، استفاده کنند، اما فراتر از آن مجاز نخواهند بود.

به گفته کمیسیون اروپا، این رفتار متا ممکن است قوانین اتحادیه اروپا درباره سوءاستفاده از موقعیت غالب را نقض کنند. هنوز مشخص نیست که تحقیق چه مدت طول خواهد کشید. کمیسیون اروپا گفته که در نتیجه سیاست جدید واتس‌اپ، ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی رقیب ممکن است از دسترسی به مشتریان خود از طریق واتس‌اپ مسدود شوند. از سوی دیگر، سرویس هوش مصنوعی متا یعنی Meta AI همچنان برای کاربران این پلتفرم قابل‌دسترسی خواهد بود.

واتس‌اپ چند میلیارد کاربر در سرتاسر جهان دارد و به نظر می‌رسد که متا با قطع دسترسی سرویس‌های هوش مصنوعی رقیب به کاربران واتس‌اپ، می‌خواهد چت‌بات اختصاصی خود را به‌عنوان تنها گزینه در دسترس میلیاردها کاربر قرار دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.