اپراتور BT معتقد است که فناوریِ بیشتر به معنای مرخصی استعلاجی کمتر است
ICTna.ir – اپراتور بیتی انگلیس میگوید ارتقای فناوریهای متصل در محل کار میتواند بهرهوری کسبوکارها را به ازای هر کارمند نه روز افزایش دهد، که ظاهراً معادل تعداد روزهایی است که افراد به طور متوسط در سال مرخصی استعلاجی میگیرند.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، «آینده باز شده» از BT Business، که به نظر میرسد تا حد زیادی مبتنی بر کار نظرسنجی است، ادعا میکند که پذیرش فناوری میتواند به طور مؤثر تأثیر غیبت کارکنان به دلیل بیماری را جبران کند.
چطور؟ کمی مبهم است. اما قبل از اینکه به آن بپردازیم، این بیانیه با استناد به یافتههای موسسه خبره پرسنل و توسعه، ابهامات را برطرف میکند. این موسسه ادعا میکند که کارگران بریتانیایی سال گذشته به طور متوسط ۹.۴ روز مرخصی استعلاجی داشتهاند که ظاهراً تقریباً دو برابر سطح قبل از همهگیری است. سلامت روان ۴۱ درصد از غیبتهای طولانی مدت و یک سوم از مرخصیهای کوتاه مدت را تشکیل میدهد، «زیرا افزایش استرس در محل کار، بهرهوری بریتانیا را کاهش میدهد».
مطالعه BT میگوید ۷۹٪ از کارمندان سطح استرس متوسط تا بالایی را در محل کار گزارش میدهند و از هر چهار کارمند، یک نفر میگوید که به دلیل ناامیدیهای فنی در محل کار، شغل خود را ترک کرده یا حداقل به آن فکر کرده است. BT ادعا میکند که فناوری میتواند «به کسبوکارها در مقابله با فرسودگی شغلی کمک کند».
طبق این گزارش، ۷۱ درصد از کارگران بریتانیایی فکر میکنند نوآوریهایی مانند هوش مصنوعی باعث افزایش بهرهوری در محیط کار میشود، در حالی که ۶۶ درصد معتقدند که به آنها کمک میکند تا تعادل بین کار و زندگی خود را بهبود بخشند. ۹۷ درصد از رهبران ارشد در امور مالی معتقدند که تقریباً نیمی از وظایف تا سال ۲۰۳۰ خودکارسازی خواهند شد و از هر پنج نفر در خردهفروشی، دو نفر سیستمهای فعلی محل کار خود را «ابتدایی» توصیف میکنند.
به طور خاص در حوزه مالی، ۹۷ درصد از رهبران ارشد، تجربیات مثبتی را با فناوری در محل کار گزارش میدهند، ۵۹ درصد از کارکنان خط مقدم میگویند که آموزش کافی برای استفاده حداکثری از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی دریافت نکردهاند و ۴۴ درصد از مدیران پایینتر نگرانند که این فناوری بتواند شغل آنها را از بین ببرد.
در خردهفروشی، رهبران ارشد انتظار دارند هوش مصنوعی و اتوماسیون به آنها کمک کند تا سال ۲۰۳۰ به طور متوسط ۱۱ ساعت در هفته در بهرهوری صرفهجویی کنند، با این حال ۱۹٪ از کارگران خردهفروشی به دلیل ناامیدی از فناوری، به مواردی مانند آموزش ناکافی در مورد سیستمهای جدید، دستگاههای قدیمی و اتصال غیرقابل اعتماد، به ترک کار فکر کردهاند.
در همین حال، در بخش بهداشت و درمان، کارکنان گزارش دادند که به طور متوسط پنج ساعت در هفته را به دلیل ابزارهای غیرمرتبط یا غیرقابل اعتماد از دست میدهند، ۲۳٪ گفتند که به دلیل ناامیدی در فناوری اطلاعات، سازمان خود را ترک کردهاند یا در حال بررسی ترک آن هستند، و ظاهراً فناوری قدیمی به عنوان مانعی برای رشد شغلی دیده میشود.
کریس سیمز، مدیر ارشد بازرگانی در BT Business، گفت: «اگر میخواهیم رشد اقتصادی پایدار را در سطح کشور محقق کنیم، یکی از بزرگترین چالشهایی که با آن روبرو هستیم، آزادسازی دستاوردهای بهرهوری در سراسر جامعه تجاری است.» «ما در عصری زندگی میکنیم که به طور فزایندهای دیجیتال میشود؛ تنها با پذیرش فناوریهای مدرن مانند هوش مصنوعی و فضای ابری و فراهم کردن اتصال سریع، ایمن و قابل اعتماد برای آنها، شاهد افزایش بهرهوری سالم خواهیم بود.»
«نوآوری و اتوماسیون میتواند تیمها را قادر سازد تا بهترین کار خود را به طور مؤثر ارائه دهند، که این امر باعث افزایش حفظ کارکنان و رضایت شغلی میشود. با تمرکز بر بهبود اتصال در پنج سال آینده، شرکتها نه تنها بهرهوری را به شدت افزایش میدهند، بلکه گامهای عملی در جهت بهبود حفظ کارکنان و تجربه مشتری نیز برمیدارند.»
به نظر نمیرسد هیچکدام از اینها ارتباط چندانی با بیمار شدن داشته باشند – مگر اینکه منظور این باشد که مردم مرتباً مریض میشوند چون نمیتوانند یک روز دیگر را با یک سیستم فناوری اطلاعات قدیمی و خاکگرفته سر کنند.
استدلالهای زیادی برای فناوریسازی محیطهای کاری و جامعه به طور کلی وجود دارد، و شاید نکتهای که سعی در بیان آن وجود دارد این است که استرس عمومی مرتبط با فناوریهای منسوخ شده منجر به برخی غیبتها در کل میشود – اگرچه مشخص نیست که چگونه، به عنوان مثال، پهنای باند فوقالعاده سریع اداری یا یک ربات چت هوش مصنوعی شجاع، در صورت ابتلا به آنفولانزای زمستانی، موازنه را به هم میزند.
