لبه تکنولوژی

December 7, 2025
14:04 یکشنبه، 16ام آذرماه 1404
کد خبر: 207763

شکایت از یوتیوبر معروف به‌دلیل خفه کردن یک ربات

منبع: زومیت

شوخی یک استریمر با رباتی محبوب از کنترل خارج شد و حالا اکنون پای پلیس و یک پرونده‌ی قضایی پرهزینه در میان است.
در ماه سپتامبر (شهریور و مهر)، آیشوسپید در یک ویدیو پخش زنده، ملاقاتش با ربات اینفلوئنسر انسان‌نمای محبوب، Rizzbot، را پخش کرد.

Rizzbot بیش از یک میلیون دنبال‌کننده و ۸۰۰ میلیون بازدید در شبکه‌های اجتماعی دارد و به‌خاطر شوخی‌های تند و رفتارهای طنزآمیزش شناخته می‌شود. اسپید هم با بیش از ۵۰ میلیون دنبال‌کننده و ۶ میلیارد بازدید، به‌دلیل واکنش‌های نمایشی‌اش در لایوها شهرت دارد.

اتفاقی که در این ملاقات رخ داد، اکنون موضوع یک دعوای حقوقی است. شرکت سازنده‌ی Rizzbot، یعنی Social Robotics، در دادخواستی که آبان‌ماه ثبت شد، آیشوسپید با نام واقعی دارن جیسون واتکینز جونیور، شرکت مدیریتی Mixed Management و یکی از تهیه‌کنندگان همراه او را به واردکردن «خسارت جبران‌ناپذیر» متهم کرد.

دادخواست می‌گوید آنچه رخ داده، این بوده که اسپید چند بار به صورت Rizzbot ضربه زده، آن را در حالت خفه‌کردن گرفته، روی کاناپه ثابت نگه داشته و در نهایت به زمین انداخته است.

در متن دادخواست آمده: «اسپید به‌خوبی می‌دانست چنین رفتاری با یک ربات پیشرفته مناسب نیست و می‌دانست این اعمال به Rizzbot آسیب جدی وارد می‌کند. نتیجه، از بین رفتن کامل Rizzbot بود.»

به‌گفته‌ی Social Robotics، این رفتار باعث «از کار افتادن کامل» ربات شده و بخش‌هایی مثل دهان، گردن، دوربین‌های سر، و پورت‌های حساس پشت گردن که امکان دیدن و شنیدن را فراهم می‌کردند، آسیب دیده‌اند. ربات هم دیگر تعادل ندارد و مستقیم راه نمی‌رود. شرکت سازنده درخواست جبران خسارت کرده، ازجمله زیان مستقیم و از دست‌رفتن درآمد احتمالی؛‌ اما میزان خسارت مورد مطالبه اعلام نشده است.

بر اساس دادخواست و گزارش پلیس آستین، پس از حادثه نیروهای پلیس به محل فراخوانده شدند. افسر حاضر آسیب‌ها را ثبت کرد و مالک ربات درخواست پیگیری قضایی داد. تحقیقات ادامه دارد.

تیم مدیریت اسپید به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

به‌گفته‌ی جوئل لوین، وکیل Social Robotics، طرح دعوی پس از آن انجام شد که مذاکرات با تیم اسپید برای جبران خسارت به نتیجه نرسید. او گفته: «این اتفاق زنده پخش شده و اختلافی درباره‌ی اصل ماجرا وجود ندارد. آنچه می‌خواهیم، پاسخ‌گویی است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.