فناوری اطلاعات

December 9, 2025
11:40 سه شنبه، 18ام آذرماه 1404
کد خبر: 207920

متا بودجه پروژه متاورس را کاهش می‌دهد

منبع: دنیای اقتصاد

شرکت متا پلتفرمز در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های متاورس است، عرصه‌ای که مارک زاکربرگ زمانی آن را آینده‌ شرکت نامیده بود. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال به گفته‌ فردی آشنا با این موضوع، تغییرات پیشنهادی بخشی از برنامه‌ریزی بودجه‌ سالانه‌ متا برای سال ۲۰۲۶ است و شرکت «بای‌مگان بروسکی و جورج‌ولز» قصد دارد هزینه‌ها را از متاورس به پوشیدنی‌های هوش مصنوعی تغییر دهد. چندین شرکت فناوری از جمله اپل در حال کار روی دستگاه‌های پوشیدنی هستند که معتقدند ممکن است به پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی تبدیل شوند.

این تصمیم نشان‌دهنده‌ فاصله‌ شدید با چشم‌اندازی است که زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ ترسیم کرده بود؛ زمانی که نام شرکت خود را از فیس‌بوک به متاپلتفرمز تغییر داد تا باور خود را نسبت به فرصت‌های رشد در قلمرو دیجیتال آنلاین که به عنوان متاورس شناخته می‌شود، نشان دهد. متا از سال ۲۰۲۰ تاکنون در بخش آزمایشگاه‌های واقعیت خود که شامل فعالیت‌های متاورس آن نیز می‌شود، بیش از ۷۷ میلیارد دلار ضرر عملیاتی داشته است.

روز پنجشنبه، سرمایه‌گذاران از تصمیم متا استقبال کردند که نشان‌دهنده نگرانی‌هایی است که بسیاری در مورد جهت‌گیری این شرط‌بندی زیان‌بار در طول سال‌ها ابراز کرده‌اند. در پی آن، سهام این غول فناوری بیش از ۳ درصد افزایش یافت. در حالی که زاکربرگ در سال‌های اخیر مرتباً از مدیران اجرایی خواسته است که بودجه خود را کاهش دهند، اکنون بر گروه متاورس تمرکز کرده است زیرا به گفته این فرد، این فناوری فراگیر آنطور که شرکت پیش‌بینی کرده بود، مورد توجه قرار نگرفته است.

در شرایطی که بیشتر اظهارات عمومی زاکربرگ در طول سال گذشته در مورد هوش مصنوعی بوده است، او چندین بار اصرار داشته است که شرط‌بندی روی متاورس هنوز می‌تواند نتیجه بدهد. در ژانویه، او به سرمایه‌گذاران گفت که سال ۲۰۲۵ سالی «محوری» برای متاورس خواهد بود. او گفت: «امسال سالی است که تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی که روی آنها کار می‌کردیم، واقعا شروع به ثمر نشستن کرده است، در عین حال که متاورس را از نظر بصری خیره‌کننده‌تر و الهام‌بخش‌تر کرده‌ایم.»

بلومبرگ پیش از این گزارش داده بود که متا قصد دارد بودجه متاورس خود را کاهش دهد. در اوایل، حرکت شرط‌بندی شرکت متا روی متاورس با مشکلات زیادی روبرو شد. حدود یک سال پس از تغییر برند، اسناد داخلی شرکت نشان داد که این گذار با مشکلاتی از جمله فناوری‌های معیوب، کاربران بی‌علاقه و عدم شفافیت در مورد آنچه برای موفقیت لازم است، دست و پنجه نرم می‌کند. در آن زمان، زاکربرگ گفت که گذار به یک تجربه آنلاین فراگیرتر سال‌ها طول خواهد کشید.

در این میان، هوش مصنوعی به عنوان تمرکز اصلی صنعت فناوری در آینده ظهور کرد. مدیران فناوری معتقدند که هوش مصنوعی نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با فناوری و همچنین نحوه کسب درآمد این صنعت را تغییر خواهد داد. متا نیز اکنون سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، از جمله عینک‌های هوش مصنوعی خود را در اولویت قرار داده است.

در ماه ژوئن، زاکربرگ از ایجاد یک بخش جدید «ابرهوش» برای به رسمیت شناختن رسمی این تلاش خبر داد. او بودجه شرکتش را تقسیم کرد و توجه ویژه‌ای به استخدام محققان داشت تا اولویت جدید هوش مصنوعی را منعکس کند. او برای جذب متخصصان هوش مصنوعی به آزمایشگاه هوش مصنوعی خود، بسته‌های حقوقی ۱۰۰ میلیون دلاری به آنها پیشنهاد داد و بیش از ۵۰ نفر را استخدام کرد.

عینک‌های هوش مصنوعی ری-بن این شرکت در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته‌اند. شریک سخت‌افزاری متا، اسیلور-لوکسوتیکا، اوایل امسال در یک کنفرانس تلفنی اعلام کرد که بیش از دو میلیون جفت از این عینک‌ها را فروخته‌اند و انتظار می‌رود ظرفیت تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۱۰ میلیون جفت در سال افزایش دهند.

متا در ماه اکتبر، برای ساده‌سازی بخش هوش مصنوعی خود، به صورت داخلی اعلام کرد که این شرکت حدود ۶۰۰ شغل را در بخش هوش مصنوعی خود حذف خواهد کرد. سرمایه‌گذاران از نزدیک تحولات هوش مصنوعی متا را زیر نظر دارند. متا در ماه اکتبر برای ساده‌سازی بخش هوش مصنوعی خود، به صورت داخلی اعلام کرد که این شرکت حدود ۶۰۰ شغل را در بخش هوش مصنوعی خود حذف خواهد کرد.

این تعدیل نیرو، تیم‌های شرکت که بر تحقیقات بلندمدت هوش مصنوعی و سایر طرح‌ها متمرکز بودند را هدف قرار داد – نه تیم جدیدی که استخدام‌های چند میلیون دلاری زاکربرگ را در خود جای داده است. اما چند هفته بعد، سهام متا پس از هشدار این شرکت مبنی بر رشد «تهاجمی» هزینه‌های سرمایه‌ای برای حفظ رقابت در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی، سقوط کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.