رسانه‌های اجتماعی

December 9, 2025
18:18 سه شنبه، 18ام آذرماه 1404
کد خبر: 207996

کاربران اینستاگرام در اتحادیه اروپا می‌توانند داده‌های کمتری با متا به اشتراک بگذارند

منبع: دیجیاتو

این اقدام ظاهراً برای اولین‌بار برای کاربران شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد.

براساس اعلام کمیسیون اروپا، متا به‌زودی به کاربران فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا اجازه خواهد داد که داده‌های کمتری را به اشتراک بگذارند و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده کمتری در پلتفرم ببینند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که این تغییر از ژانویه آغاز خواهد شد و کاربران پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام در این ناحیه می‌توانند داده‌های کمتری را با متا به اشتراک بگذارند. این کمیسیون در بیانیه‌ای گفت: «این اولین‌بار است که چنین انتخابی در شبکه‌های اجتماعی متا ارائه می‌شود. متا به کاربران امکان انتخاب مؤثر بین این گزینه‌ها را می‌دهد: رضایت برای اشتراک‌گذاری کامل داده‌ها و مشاهده تبلیغات کاملاً شخصی‌سازی‌شده، یا اشتراک‌گذاری داده‌های کمتر برای تجربه‌ای با تبلیغات غیرهدفمندتر.»

کاربران متا در اتحادیه اروپا حالا داده‌های کمتری به اشتراک می‌گذارند
این اقدام متا پس از آن انجام شد که کمیسیون اروپا این شرکت را بابت اشتراک بدون تبلیغ در اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون یورو جریمه کرد. مقامات اروپایی این طرح متا را مشابه سیاست «رضایت بده یا پول بپرداز» توصیف کردند. متا از سال ۲۰۲۳ اشتراک بدون تبلیغ به کاربران اتحادیه اروپا ارائه کرد و بعدها در واکنش به انتقادهای این کمیسیون قیمت این طرح‌ها را کاهش داد. بااین‌حال این طرح‌ها چندان محبوب نبودند و یکی از مدیران متا اوایل امسال اعتراف کرد که کاربران علاقه بسیار کمی به آن نشان داده‌اند.

یکی از سخنگویان متا در بیانیه‌ای درباره این تغییر گفت: «ما بیانیه کمیسیون اروپا را می‌پذیریم. تبلیغات شخصی‌سازی‌شده برای اقتصاد اروپا حیاتی هستند. سال گذشته، تبلیغات متا با فعالیت اقتصادی به ارزش ۲۱۳ میلیارد یورو مرتبط بود و از ۱.۴۴ میلیون شغل در سراسر اتحادیه اروپا پشتیبانی کرد.»

متا همواره به جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌های کاربران در اپلیکیشن‌های خود متهم شده است و رگولاتورها در آمریکا و اتحادیه اروپا در سالیان گذشته نسبت به این موضوع حساس‌تر شده‌اند. البته متا همیشه اتهامات را رد و اعلام کرده است که به انتخاب کاربران احترام می‌گذارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.