تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

December 10, 2025
17:56 چهارشنبه، 19ام آذرماه 1404
کد خبر: 208083

زمان عرضه اولین عینک هوشمند گوگل

منبع: زومیت

گوگل با اولین عینک مجهز به هوش مصنوعی خود، رقابت با متا را در این بازار به‌طور جدی آغاز می‌کند، اما این محصول چه زمانی عرضه خواهد شد؟
براساس اعلام رسمی گوگل، اولین عینک هوشمند مجهز به هوش مصنوعی این شرکت در سال ۲۰۲۶ روانه‌ی بازار خواهد شد. گوگل در رویداد I/O ماه می، از همکاری مشترک با Gentle Monster و Warby Parker برای ساخت پوشیدنی‌های مبتنی بر اندروید XR خبر داد؛ همان سیستم‌عاملی که در هدست گلکسی XR سامسونگ هم استفاده شده است.

هدست‌های حجیم مناسب استفاده‌ی روزمره نیستند و همین موضوع باعث شد عینک‌های هوشمند به‌عنوان نسل بعدی پوشیدنی‌ها مورد توجه قرار گیرند. گوگل می‌گوید: «برای اینکه هوش مصنوعی و XR واقعاً مفید باشند، سخت‌افزار باید بی‌دردسر در زندگی روزمره‌ی شما جا بگیرد و با سبک شخصی‌تان سازگار باشد. ما می‌خواهیم آزادی انتخاب میان وزن، سبک و میزان غوطه‌وری را در اختیار کاربران قرار دهیم.»

گوگل هم‌اکنون روی چند مدل مختلف از عینک‌های مجهز به هوش مصنوعی کار می‌کند. یک مدل بدون نمایشگر است و ازطریق بلندگو، میکروفون و دوربین داخلی، امکان گفت‌وگو با جمنای و ثبت عکس را فراهم می‌کند. مدل دیگر از نمایشگر درون‌لنزی بهره می‌برد که فقط کاربر آن را می‌بیند و می‌تواند دستورهای مسیریابی یا زیرنویس زنده را نمایش دهد.

گوگل همچنین نگاه اولیه‌ای به عینک XR سیمی شرکت Xreal با نام Project Aura ارائه کرده است. این محصول از نظر کاربرد، جایگاهی بین هدست‌های حجیم و عینک ظریف دارد. Project Aura علاوه‌بر نمایشگر درون‌لنزی، می‌تواند نقش محیط کاری گسترش‌یافته یا دستگاه سرگرمی را ایفا و امکان استفاده از خدمات گوگل یا استریم ویدیو را مانند هدست پیشرفته فراهم کند.

اگرچه متا زودتر از دیگران وارد بازار عینک‌های هوشمند شد، گوگل حالا در کنار اپل و اسنپ آماده است تا سال آینده رقابت مستقیم با متا را آغاز کند. موفقیت عینک‌های متا تا حد زیادی مدیون همکاری این شرکت با Ray-Ban و عرضه‌ی آن‌ها در فروشگاه‌های فیزیکی بوده است. به‌نظر می‌رسد گوگل نیز رویکرد مشابهی را در همکاری با Warby Parker دنبال می‌کند. گوگل تاکنون ۷۵ میلیون دلار برای توسعه و تجاری‌سازی این عینک‌ها سرمایه‌گذاری کرده است و درصورتی‌که به اهداف تعیین‌شده برسد، ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز پرداخت خواهد کرد و سهمی از این برند به‌دست خواهد آورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.