اپلیکیشن

تلفن همراه

December 13, 2025
15:28 شنبه، 22ام آذرماه 1404
کد خبر: 208201

گوگل از مرورگر Disco رونمایی کرد

منبع: دیجیاتو

این ابزار با جمینای ۳ تب‌های مرورگر شما را به اپلیکیشن‌های تعاملی و شخصی‌سازی شده تبدیل می‌کند.

گوگل از یک مرورگر آزمایشی به نام دیسکو (Disco) رونمایی کرده که ویژگی اصلی آن چیزی به نام GenTabs است. این ابزار که با قدرت مدل هوش مصنوعی Gemini 3 کار می‌کند، فقط نتایج جستجو را نشان نمی‌دهد؛ بلکه براساس نیاز لحظه‌ای شما، یک اپلیکیشن کوچک و تعاملی را کدنویسی و اجرا می‌کند. این یعنی جستجوی گوگل با Vibe Coding ترکیب شده است.

به گفته گوگل، GenTabs درواقع ویجت‌های تعاملی و هوشمندی هستند که هوش مصنوعی آنها را در لحظه برای شما می‌سازد. فرض کنید می‌خواهید به ژاپن سفر کنید. در مرورگر دیسکو به‌جای اینکه ۱۰ تب مختلف باز کنید و گیج شوید، به هوش مصنوعی می‌گویید: «یک برنامه سفر برای ژاپن می‌خواهم.» جمینای ۳ وارد عمل می‌شود و کارهای زیر را انجام می‌دهد:

تعدادی تب مرتبط با جاذبه‌های ژاپن را برایتان باز می‌کند.
یک GenTab می‌سازد که شبیه به یک اپلیکیشن برنامه‌ریزی سفر است؛ این اپ شامل نقشه، لیست کارها و برنامه زمانی است که اطلاعاتش را از همان تب‌های بازشده می‌گیرد.

یا برای مثال اگر بخواهید اسباب‌کشی کنید، یک ماشین‌حساب وزن بار و جدول مقایسه قیمت شرکت‌های باربری را برایتان کدنویسی می‌کند. یا اگر درباره آناتومی مچ پا بپرسید، یک مدل سه‌بعدی تعاملی از پا برایتان می‌سازد.

تفاوت Disco گوگل با سایر مرورگرهای هوش مصنوعی
بسیاری از مرورگرهای هوش مصنوعی سعی دارند شما را از بازکردن سایت‌ها بی‌نیاز کنند. اما دیسکو برعکس عمل می‌کند؛ این مرورگر شما را تشویق می‌کند که تب‌های مختلف را باز کنید. چرا؟ چون GenTab برای به‌روزرسانی اطلاعات خود به آن تب‌ها نیاز دارد. اگر شما یک سایت جدید درباره رستوران‌های توکیو باز کنید، GenTab به‌طور خودکار آن رستوران را به برنامه سفر شما اضافه می‌کند. این یک همکاری دوطرفه بین کاربر و هوش مصنوعی است.

البته دیسکو نمی‌خواهد جایگزین گوگل کروم شود. حداقل گوگل فعلاً چنین قصدی ندارد. هدف از این پروژه این است که گوگل ببیند وقتی کاربران به‌جای لیست لینک‌ها، با یک رابط‌کاربری تولیدشده سفارشی روبه‌رو می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد.

درحال‌حاضر، این مرورگر به‌عنوان یک آزمایش اولیه در Google Labs عرضه شده و فعلاً فقط برای کاربران macOS (سیستم‌عامل مک) در دسترس است. برای استفاده از آن باید در لیست انتظار ثبت‌نام کنید. گوگل هشدار داده که چون این یک نسخه آزمایشی است، ممکن است با باگ‌ها و ناپایداری‌هایی روبه‌رو شوید، اما تجربه کار با وب‌سایت‌هایی که در لحظه برای شما ساخته می‌شوند، ارزشش را دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.