5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

هوش مصنوعی

December 22, 2025
10:04 دوشنبه، 1ام دیماه 1404
کد خبر: 208415

ابتکاری برای یافتن خطای شبکه در LLMها آغاز شد

ICTna.ir – چالش عیب‌یابی هوش مصنوعی مخابرات از امروز آغاز شد و از اپراتورهای مخابراتی، محققان هوش مصنوعی و استارتاپ‌ها دعوت شده اند تا LLMهایی را ارائه دهند که بتوانند تجزیه و تحلیل ریشه‌ای (RCA) را در مورد خطاهای شبکه انجام دهند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این طرح که توسط GSMA، ETSI، IEEE GenAINet، ITU و TM Forum پشتیبانی می‌شود، از سازمان‌ها دعوت می‌کند تا مدل‌های هوش مصنوعی را در سه دسته ارائه دهند:
«تعمیم به خطاهای جدید» به بررسی LLMها برای RCA می‌پردازد؛
«مدل‌های کوچک در لبه» درباره مدل‌های سبک وزن قابل استقرار در لبه است؛
«قابلیت توضیح و استدلال» بر سیستم‌های هوش مصنوعی که استدلال خود را توضیح می‌دهند، تمرکز خواهد کرد.

دسته‌های دیگر شامل ایمن‌سازی استقرارهای ابری لبه‌ای و فعال‌سازی سرویس‌های هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها خواهد بود.

در این بیانیه آمده است که خطاهای شبکه یکی از مداوم‌ترین و پرهزینه‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت مخابرات است و هر ساله منجر به خسارات مالی قابل توجهی می‌شود. این چالش به دنبال حل این مشکل با شناسایی راه‌حل‌های عملی است که «منجر به شبکه‌های مقاوم‌تر، کارآمدتر و خودکارتر» می‌شود.

معیارهای داوری، شرکت‌کنندگان را از نظر دقت، کارایی، قابلیت استدلال و ملاحظات امنیتی مدل‌هایشان ارزیابی خواهد کرد. علاوه بر شرکای ذکر شده در پشت این پروژه، هواوی، InterDigital، NextGCloud، RelationalAI، xFlowResearch و AT&T نیز در این امر دخیل هستند.

لوئیس پاول، مدیر فناوری‌های هوش مصنوعی در GSMA، گفت: «خطاهای شبکه سالانه میلیون‌ها دلار برای اپراتورها هزینه دارد و تحلیل ریشه‌ای آنها یک نقطه درد اساسی برای اپراتورها است.» «با مهار مدل‌های هوش مصنوعی که قادر به استدلال و تشخیص خطاهای دیده نشده هستند، صنعت می‌تواند به طور چشمگیری قابلیت اطمینان را بهبود بخشیده و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. از طریق این چالش، هدف ما تسریع توسعه LLMهایی است که استدلال، کارایی و مقیاس‌پذیری را با هم ترکیب می‌کنند.»

اندی مارکوس، مدیر ارشد داده در AT&T، افزود: «ما از جنبه‌های مثبت این چالش، پس از تنظیم دقیق یک مدل زبان کوچک ۴ میلیارد پارامتری توسط تیم ما در AT&T که از سایر مدل‌های ارزیابی‌شده در GSMA Open-Telco LLM Benchmarks (وظیفه TeleLogs RCA)، از جمله مدل‌های پیشرو مانند GPT-5، Claude Sonnet 4.5 و Grok-4، پیشی گرفت، دلگرم شده‌ایم.» «این چالش ترکیبی مناسب از یک مشکل مهم تجاری و یک فرصت فنی است و ما از همکاری صنعت برای ارتقای آن به سطح بعدی استقبال می‌کنیم.»

گفته شده این ابتکار بر اساس پیشرفت‌های اخیر در به‌کارگیری هوش مصنوعی در عملیات شبکه، با استفاده از مجموعه داده‌های گردآوری‌شده مانند TeleLogs و چارچوب‌های معیارسنجی توسعه‌یافته توسط GSMA و شرکای آن تحت انجمن GSMA Open-Telco LLM Benchmarks بنا شده است. ظاهراً این شامل یک جدول امتیازات است که نحوه عملکرد LLM های مختلف را در موارد استفاده خاص مخابراتی برجسته می‌کند.

چالش عیب‌یابی هوش مصنوعی مخابرات از ۲۸ نوامبر برای ارسال آثار باز است و در ۱ فوریه سال آینده به پایان می‌رسد. برندگان در MWC اعلام خواهند شد.

اوایل این ماه، پلتفرم هوش مصنوعی جدید DT با نام RAN Guardian Agent ، به عنوان بخشی از همکاری با Google Cloud در شبکه راه‌اندازی شد. قرار است بسیاری از کارهایی که این ابتکار جدید به دنبال تقویت آنهاست را انجام دهد – پشتیبانی فعال از مدیریت شبکه با نظارت بر عملکرد شبکه تلفن همراه، کمک به عیب‌یابی و بهینه‌سازی.

به ما گفته شده است که عامل نگهبان RAN می‌تواند رفتار شبکه را تجزیه و تحلیل کند، ناهنجاری‌های عملکرد را شناسایی کند و به طور خودکار اقدامات اصلاحی را آغاز کند و از چندین عامل هوش مصنوعی تخصصی تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند.

در نسخه DT آن زمان آمده بود که رویکردهای سنتی اتوماسیون «برای حل مسئله در زمان واقعی کافی نیستند» و عامل‌های هوش مصنوعی که توسط مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و چارچوب‌های استدلال پیشرفته پشتیبانی می‌شوند، «تکامل بعدی، سیستم‌هایی که قادر به درک، استدلال، عمل، یادگیری و حتی اعتبارسنجی نتایج یکدیگر هستند» را نشان می‌دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.