رسانه‌های اجتماعی

December 17, 2025
16:55 چهارشنبه، 26ام آذرماه 1404
کد خبر: 208550

ایلان ماسک نام تجاری «توییتر» را با چنگ و دندان حفظ می‌کند

منبع: زومیت

با اینکه ایکس سال‌ها قبل از هویت توییتر فاصله گرفت، نبرد حقوقی جدید نشان می‌دهد گذشته هنوز برای ایلان ماسک تمام نشده است.
با وجود تغییر نام توییتر به ایکس و حذف کامل هویت بصری قدیمی، این شبکه‌ی اجتماعی همچنان به‌دنبال حفظ مالکیت نشان تجاری Twitter است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ایکس با به‌روزرسانی شرایط استفاده از خدمات خود، دوباره به نام توییتر اشاره کرده است تا از نظر حقوقی کنترل این برند را از دست ندهد.

ماجرا از جایی جدی شد که استارتاپ Operation Bluebird، با همکاری استیون کوتس مشاور حقوقی پیشین توییتر، درخواست لغو مالکیت ایکس بر علائم تجاری Twitter را ثبت کرد. این شرکت می‌گوید عملاً برند توییتر را کنار گذاشته است و قصد دارد از نام‌های Twitter و Tweet برای راه‌اندازی پلتفرم جدید استفاده کند.

در متن دادخواست Operation Bluebird تأکید می‌شود که برند توییتر دیگر در محصولات و خدمات ایکس جایی ندارد و همین موضوع به‌معنای رهاسازی قانونی این نام تجاری است. حتی دامنه‌ی twitter.new نیز به‌عنوان مقصد احتمالی شبکه‌ی اجتماعی جدید این استارتاپ مطرح شده است.

بااین حال، سابقه‌ی اظهارات ایلان ماسک به ادعاها دامن می‌زند؛ او پس از خرید توییتر در سال ۲۰۲۲ به‌طور علنی از پایان برند توییتر و لوگوی پرنده خبر داده بود. با وجود این، باقی‌ماندن دامنه‌ی Twitter.com و هدایت آن به X.com نشان می‌دهد ارتباط با گذشته به‌طور کامل قطع نشده است.

ایکس در واکنش به تحولات اخیر، بار دیگر اعلام کرد که علائم تجاری Twitter دارایی انحصاری این شرکت هستند و استفاده از آن‌ها بدون مجوز ممنوع است. هم‌زمان، استقبال بیش از ۱۴۵ هزار نفر از پلتفرم Operation Bluebird نشان می‌دهد نبرد بر سر نام «توییتر» فقط یک دعوای حقوقی ساده نخواهد بود، بلکه رقابتی بر سر میراث یکی از مهم‌ترین برندهای تاریخ شبکه‌های اجتماعی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.