اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 23, 2025
13:08 سه شنبه، 2ام دیماه 1404
کد خبر: 208979

رکوردشکنی قطعی‌های طولانی اینترنت در ۲۰۲۵

منبع: ایسنا

اختلال مکرر اینترنت در طول سال ۲۰۲۵ که به مشکلات اتصال در پلتفرم‌های مختلف منجر شد و دسترسی میلیون‌ها کاربر را مختل کرد، شکنندگی وابستگی دیجیتال را برجسته کرد.

اختلالات امسال به‌ویژه پلتفرم‌های ویدئوی درخواستی، بازی‌های ویدیویی و پلتفرم‌های ارتباطی را تحت تاثیر قرار داد و شکنندگی و همچنین ضرورت خدمات دیجیتال در زندگی روزمره را آشکار کرد.

بسیاری از پلتفرم‌ها به همان تعداد اندک ارائه‌دهندگان ابری و سیستم‌های اصلی متکی هستند، به همین دلیل است که زیرساخت‌های متمرکز، نقش کلیدی در قطعی‌های امسال اینترنت ایفا کردند و به اختلالات پی‌ در پی و همزمان در بسیاری از سرویس‌ها منجر شدند.

طبق داده‌های شرکت اندازه‌گیری سرعت و کیفیت اینترنت «اوکلا» (Ookla) و وب‌سایت رصد قطعی «داون دتکتور»، در جریان اختلال خدمات شرکت خدمات وب آمازون (AWS) در اکتبر که طولانی‌ترین قطعی اینترنت سال ۲۰۲۵ را رقم زد، دسترسی حدود ۱۷ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان به سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها مختل شد. قطعی خدمات آمازون، دسترسی به پلتفرم‌هایی مانند اسنپ‌چت، نتفلیکس و چندین وب‌سایت تجارت الکترونیک را برای مدت طولانی غیرممکن کرد.

دومین قطعی بزرگ سال در فوریه اتفاق افتاد و در جریان آن، سیستم‌های داخلی سونی دسترسی ۳.۹ میلیون کاربر به شبکه پلی‌استیشن – زیرساخت اتصال آنلاین برای پلی‌استیشن – را برای بیش از ۲۴ ساعت محدود کردند.

همچنین، حداقل ۳.۳ میلیون کاربر در نوامبر به دلیل مشکلات مربوط به کلودفلر، مشکلات قطعی اینترنت را گزارش کردند. سومین قطعی بزرگ سال حدود پنج ساعت به طول انجامید و ناشی از مشکلی در زیرساخت ابری اصلی کلودفلر بود.

علاوه بر این، حدود سه میلیون کاربر در اکتبر از قطعی یوتیوب خبر دادند، در حالی که حداقل ۲ میلیون کاربر از قطعی شبکه اجتماعی آمریکایی «ایکس» شکایت کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در سال ۲۰۲۵، حدود ۱.۴ میلیون کاربر از عدم دسترسی به گوگل کلود و کلودفلر، حدود ۱.۱ میلیون کاربر از قطعی اسپاتیفای، ۸۹۰ هزار کاربر از اختلال در دسترسی به واتس‌اپ، ۸۷۷ هزار نفر از عدم دسترسی به ودافون انگلیس و در ماه مه، حدود ۸۴۱ هزار نفر از قطعی «ایکس» شکایت کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.