HTC با عینک هوشمند به رقابت متا میرود
شرکت تایوانی اچتیسی (HTC) با معرفی عینک هوشمند VIVE Eagle در هنگکنگ، تلاش تازهای را برای بازگشت به بازار سختافزار مصرفی را آغاز کرده است و این بار برای کسب سهم از بازار برخلاف فعالان این عرصه امکان دسترسی به هوش مصنوعیهای مختلف را با استفاده از ابزار پوشیدنی خود فراهم کرده است. با این حال بازار عینکهای هوشمند در حال حاضر تا حد زیادی تحت سلطه شرکت متا قرار دارد.
به گزارش رویترز، این عینک هوشمند با قیمت ۳٬۹۸۸ دلار هنگکنگ (حدود ۵۱۲ دلار آمریکا) عرضه شده و از یک پلتفرم باز هوش مصنوعی بهره میبرد.
در نتیجه کاربران میتوانند بهجای اتکا به یک سامانه اختصاصی، از میان چندین مدل هوش مصنوعی از جمله جمینی گوگل و چتجیپیتیِ اوپنایآی انتخاب کنند؛ رویکردی که آن را از محصولات رقیب متمایز میکند. اچتیسی میگوید در تلاش است تا در سهماهه نخست سال ۲۰۲۶ این محصول را به بازارهای ژاپن و جنوب شرق آسیا و سپس در ادامه همان سال به اروپا و ایالات متحده عرضه کند.
این اقدام در حالی انجام میشود که اچتیسی بهتازگی بخشی از واحد هدستها و عینکهای واقعیت ترکیبی خود را در قالب معاملهای ۲۵۰ میلیون دلاری به گوگل واگذار کرده است. در نتیجه این توافق، بخشی از مهندسان VIVE به گوگل منتقل شدند و حقوق مالکیت فکری بهصورت غیرانحصاری در اختیار این شرکت آمریکایی قرار گرفت. با این حال، اچتیسی با VIVE Eagle همچنان سعی دارد تا به حضور مستقل در بازار سختافزارهای هوشمند ادامه دهد.
چارلز هوانگ، معاون ارشد فروش و بازاریابی جهانی اچتیسی، در گفتوگو با رویترز اعلام کرد که سرعت پیشرفت هوش مصنوعی و رقابت سنگین میان توسعهدهندگان مدلهای زبانی بزرگ، ساخت اکوسیستمهای بسته را پرهزینه و پرریسک کرده است. به گفته او، راهبرد اچتیسی بهرهگیری همزمان از توان چند پلتفرم بهجای توسعه یک سیستم انحصاری است.
بازار عینکهای هوشمند با اینکه در مقایسه با گوشیهای هوشمند مقیاس بسیار محدودی دارد، اما به سرعت در حال رشد است. بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی Counterpoint، میزان عرضه جهانی این محصولات در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته و متا با در اختیار داشتن حدود ۷۳ درصد از بازار، بازیگر مسلط این حوزه به شمار میرود.
عینکهای هوشمند ریبن متا که با همکاری EssilorLuxottica تولید میشوند، رشد بیش از ۲۰۰ درصدی عرضه سالانه را ثبت کردهاند.
در این فضای رقابتی، اچتیسی حریم خصوصی و امنیت دادهها را بهعنوان مزیت اصلی خود معرفی کرده است. هوانگ میگوید این شرکت از دادههای کاربران برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند؛ موضوعی که بهطور غیرمستقیم در تقابل با متا قرار میگیرد که پیشتر بهدلیل نحوه استفاده از دادههای کاربران در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ مورد انتقاد قرار گرفته است.
اچتیسی همچنین استراتژی «آسیا-محور» را در پیش گرفته و معتقد است بسیاری از عینکهای هوشمند موجود بر اساس استانداردهای طراحی غربی ساخته شدهاند و برای کاربران آسیایی مناسب نیستند. این عینک ابتدا در ماه سپتامبر در تایوان عرضه شد و اکنون به هنگکنگ رسیده است. در همین حال، رقابت در این حوزه شدت گرفته؛ بهطوری که علیبابا فروش عینکهای هوش مصنوعی Quark را از نوامبر آغاز کرده و گوگل نیز از برنامه خود برای عرضه عینکهای مجهز به جمینی در سال ۲۰۲۶ خبر داده است.
