بانکداری و پرداخت الکترونیک

November 8, 2010
8:45 دوشنبه، 17ام آبانماه 1389
کد خبر: 30913

PSPها کنسرسیوم تشکیل می‌دهند

شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت برای تشکیل کنسرسیوم مگا PSP عرضه خدمات شارژ اعتباری تلفن همراه با یکدیگر در حال مذاکره‌اند.

به گزارش عصر ارتباط، شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) در شرایطی در حال مذاکره با یکدیگر برای ایجاد یک کنسرسیوم مگا PSP به منظور عرضه خدمات شارژ اعتباری تلفن همراه (e voucher) هستند که آیین‌نامه نحوه فعالیت این شرکت‌ها در پشت درهای بانک مرکزی دستخوش تغییر است.


شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت درست هم‌زمان با نزدیک‌تر شدن زمان ابلاغ آیین‌نامه جدیدی که هنوز نسخه‌ای از آن منتشر نشده اما برخی از بندها و مفاد آن برای تجمیع PSPها و تشکیل مگا PSP با کم و کاستی‌هایی به بیرون درز کرده، برای قرار نگرفتن در یک عمل انجام شده، خود برای انجام پروژه‌های مشارکتی پیش‌قدم شده‌اند تا علاوه بر کسب سود بیشتر، اتحادی را که تاکنون از خود نشان نداده بودند به نمایش بگذارند.


علاقه‌مندی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت به انجام کارهای گروهی و پروژه‌های مشترک موضوع جدیدی است که چند هفته پیش نیز در گزارشی که عصر ارتباط به آن پرداخته بود، مطرح شد.


مذاکراتی که انیاک و شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان برای پیوستن به یکدیگر در حال انجام آن هستند، موضوعی است که می‌توان به آن اشاره کرد.


سید مجید میرکبیری، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در گفتگو با خبرنگار ما درباره مذاکراتی که پیرامون تشکیل کنسرسیوم مگا PSP در زمینه عرضه خدمات شارژهای اعتباری تلفن همراه بین شرکت‌ها در حال انجام است، گفت: «لازم است شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت، یک الگوی همکاری موفق از خود نشان دهند تا اگر مسوولان بانک مرکزی هم خواستند تصمیم قاطعی درباره ایجاد مگا PSP بگیرند دست‌کم بتوانند به عنوان نمونه به موردی اشاره کنند و ببینند که این شرکت‌ها در عین تکثر با یکدیگر متحد هم هستند.»


او پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم مگا PSP در زمینه ارایه شارژهای اعتباری را ضرورتی دانست که باید از سوی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت پیگیری شود.


مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش، لازمه تشکیل کنسرسیوم مگا PSP در زمینه عرضه خدمات شارژ اعتباری تلفن همراه را منوط به کار مطالعاتی سنگینی می‌داند.


تاکنون شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان، شرکت کارت اعتباری ایران کیش و شرکت پرداخت نوین آرین توافق اولیه خود با ایجاد این کنسرسیوم را اعلام کرده‌اند.


میرکبیری گفت: «استقبال شرکت‌ها برای پیوستن به این کنسرسیوم به دغدغه‌هایی که هرکدام از شرکت‌ها به فراخور سازمانی که درگیرش هستند متفاوت است، اما شرکت‌های PSP در نهایت می‌خواهند این طرح را به عنوان الگویی منعطف، دقیق و در عین حال پیشرفته اجرا کنند.»


به گفته وی، این طرح باید به گونه‌ای عملیاتی شود که سازمان‌های مختلف با مکانیزم‌های متفاوتی که دارند بتوانند وارد آن شوند اما در عین حال نباید زمان را نیز از دست داد.


سید ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیر امور مشتریان شرکت پرداخت  الکترونیک سامان نیز در گفتگو با ما نظر موافق خود را برای ایجاد این کنسرسیوم اعلام کرد و گفت:‌«اگر شرکت‌های PSP به معنای واقعی می‌خواهند استقلال داشته باشند، اولین کار می‌تواند تدوین یک میثاق‌نامه یا نظام‌نامه‌ای باشد تا ایجاد این کنسرسیوم به عنوان اولین کار گروهی بین شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت تلقی شود.»


او معتقد است که اگر چنین نظام‌نامه‌ای تدوین و از سوی شرکت‌ها پذیرفته شود، در آن زمان است که می‌توان تشکل یا کارگروهی متحد تشکیل داد.


سید ناصر حجازیان، مدیرعامل شرکت فن‌آوران انیاک نیز در این باره معتقد است که تشکیل یک کنسرسیوم برای ارایه سرویسی مشترک و واحد به عنوان یک نمونه موفق، حتی می‌تواند تصمیمات بانک مرکزی را نیز در زمینه اجرای طرح مگا PSPها تحت‌الشعاع خود قرار دهد.


PSPها خواهان ایجاد تشکل‌اند


همچنین شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت در کنار اجرای طرحی که برای تشکیل کنسرسیوم در سر می‌پرورانند، برای صیانت از حقوق خود درصدد ایجاد یک تشکل نیز هستند.


این شرکت‌ها به تازگی با مذاکراتی که با یکدیگر انجام داده‌اند برای تشکیل یک کارگروه یا تشکل به توافق رسیده‌اند. این موضوع در اولین جلسه‌ای که در مرکز فابا تشکیل شده بود، مطرح و با توافقی که شرکت‌های PSP در این زمینه از خود نشان دادند بنا شد در جلسات بعدی، ساختار و جزئیاتی از چگونگی نحوه فعالیت این تشکل موضوع مورد بحث نمایندگان این شرکت‌ها باشد.


در حال حاضر 17 شرکت PSP موفق به دریافت موافقت نهایی و چهار شرکت نیز موافقت اصولی را برای فعالیت در حوزه ارایه خدمات پرداخت از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند که به گفته محمدمراد بیات، اغلب شرکت‌های فعال این حوزه در جلساتی که در فابا برگزار می‌شود، حضور دارند.


فابا تصمیم‌گیر نیست


بیات، مدیر مرکز فابا با بیان اینکه این مرکز در جایگاه تصمیم‌سازی قرار دارد نه تصمیم‌گیری، در خصوص مباحث اخیری که با حضور شرکت‌های PSP در محل فابا برگزار شد، گفت: «مرکز فابا، تصمیم‌گیر نیست و چنین شانی هم ندارد که بایدها و نبایدهای حوزه بانکداری الکترونیکی را مشخص کند؛ بلکه صرفا چالش‌هایی را که در این حوزه وجود دارد جمع‌بندی و به گوش مسوولان بانکی و همچنین اعضای شورای راهبری بانکداری الکترونیکی می‌رساند.» به گفته وی، این جلسات به پیشنهاد مدیران شرکت‌های PSP در فابا تشکیل می‌شود و در هفته جاری نیز نمایندگان این شرکت‌ها پیرامون ساختار این کارگروه یا تشکل جلسه‌ای با یکدیگر خواهند داشت و در نهایت جمع‌بندی نظرات آنها به شورای راهبری بانکداری الکترونیکی بانک مرکزی انعکاس می‌یابد.


مشارکت PSPها در قانونگذاری


سیدمجید میرکبیری، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش نیز در خصوص ایجاد چنین تشکلی در گفتگو با ما گفت: «ما خواستار حضور فعال نمایندگان شرکت‌های PSP در حوزه اصلاح و بازنگری مقررات ناظر بر ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هستیم و به جای صحبت در محل‌های افتراق باید به دنبال یافتن نقاطی باشیم که منجر به افزایش همکاری‌ شرکت‌ها با یکدیگر شود.» او افزود: «شرکت‌ها می‌خواهند در قانونگذاری و اصلاح قانونی که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، مشارکت داشته و دست‌کم نمایندگان PSPها که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند در این فرآیند حضور داشته باشند.»


تلاشی دوباره


در سال 84 هم تعداد اندکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت، کمیسیون پرداخت الکترونیکی را در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ایجاد کردند و در آن زمان با وجود تشکیل کارگروه‌های متعدد در این حوزه و ارسال چندین نامه در مورد اصلاح مقررات ناظر بر ارایه‌دهندگان به بانک مرکزی، تمامی تلاش‌ها بی‌نتیجه و نامه‌ها بی‌پاسخ ماند. میرکبیری با اشاره به جلسه اخیر شرکت‌های PSP در مرکز فابا، گفت: «یکی از دلایلی که موضوع ایجاد تشکل از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیگیری نشد به جنس فعالیت شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت مربوط است چرا که نوع فعالیت این شرکت‌ها اساسا نمی‌تواند صنفی باشد.


از طرف دیگر جایی مثل فابا، مرکزی است که تعاملات بانکداری دارد و برقراری ارتباط از این مرکز با مسوولان عالی‌رتبه بانکی مناسب‌تر است.»


او گفت:‌ «حرف ما این نیست که اتحادیه داشته باشیم، بلکه در وهله اول می‌خواهیم منافع مشترک‌مان را حفظ کنیم، حفظ آن هم در گرو داشتن تعریف واحد از منافع مشترک است. به عبارت دیگر ما باید در چند موضوع هم‌کلامی ایجاد کنیم و بتوانیم منافع نوع کاری‌مان را تعریف کنیم و سپس براساس تعریفی که به آن رسیده‌ایم حرکت کنیم.»


نیازمند هم‌صدایی هستیم


مدیرعامل شرکت فن‌آوران انیاک هم در خصوص ایجاد تشکل به عنوان یک الزام گفت:‌ «چند سال پیش این مشکل را داشتیم که نظرات و پیشنهاداتی که از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به بانک مرکزی راه می‌یافت چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما الزام وجود چنین تشکلی مجددا دیده شده و از کانال‌های دیگری در حال پیگیری هستیم، چرا که در شرایط کنونی و با مسایل جدیدی که شرکت‌های PSP با آن مواجه‌اند نیازمند هم‌صدایی برای رساندن پیام‌مان به گوش مسوولان بانک مرکزی هستیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.