بانکداری و پرداخت الکترونیک

January 19, 2011
14:42 چهارشنبه، 29ام دیماه 1389
کد خبر: 32329

اجرای آزمایشی بانک سخن‌سنج

معاون فن‌آوری اطلاعات بانک پارسیان اعلام کرد که سامانه بانک سخن‌سنج این بانک به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است و در سال آینده به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.


به گزارش ایسنا عبدالحمید منصوری با بیان این نکته که سامانه بانک سخن‌سنج با مشارکت استادان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: این پروژه، پروژه تشخیص گویش طبیعی است که روی بستر تلفنبانک پارسیان پیاده‌سازی شده است و مشتریان به جای زدن دکمه تلفن برای انجام امور بانکی خود، با سخن گفتن نیازهای بانکی خود را مرتفع می‌کنند.


وی با تاکید بر این نکته که پروژه یادشده، تست‌های نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، ادامه داد: این پروژه، پروژه سنگینی بوده که خوشبختانه به مراحل پایانی نزدیک شده است.


منصوری با بیان این نکته که برای گویش زبان طبیعی در بانکداری دنیا هزینه‌های زیادی صورت گرفته است، ادامه داد: هر کشوری بخواهد زبان رسمی خود را حفظ کند باید به این سو حرکت کند و بانک پارسیان نیز درجهت حفظ زبان فارسی، این طرح را به مرحله اجرا درآورده و از سال آینده در دسترس تمامی مشتریان قرار خواهد داد.


وی صدا را هم مثل اثرانگشت منحصر به فرد خواند و گفت: ضریب امنیت بانک سخن‌سنج، بسیار بالا است و فعلا هم به عنوان تنها بانک، از سوی بانک پارسیان به‌صورت آزمایشی به مرحله عملیاتی رسیده است.


معاون فن‌آوری اطلاعات بانک پارسیان با اشاره به راه‌اندازی سیستم انتشار اینترنتی گواهی سپرده و فروش اینترنتی حق تقدم سهام برای نخستین بار از سوی این بانک در کشور، اضافه کرد: هم اکنون 75 درصد تراکنش‌های این بانک، غیر شعبه‌ای شده است.


وی از اینترنتی شدن ارائه خدمات سامانه پایا برای نخستین بار در بانک پارسیان خبر داد و گفت: سامانه انتقال وجه از حساب به حساب، امسال در تمامی بانک‌ها اجرایی شد و پارسیان هم آن را در بستر اینترنت پیاده‌سازی کرد که بدین ترتیب مشتری می‌تواند از طریق درگاه اینترنت نسبت به انتقال وجوه از حسابی به حساب دیگر اقدام کند.


منصوری با تاکید بر این نکته که وجه انتقالی از طریق پایای اینترنتی بانک پارسیان به صورت قطعی و با تضمین بانک، منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: در این سامانه، مشتری می‌تواند به صورت دسته‌ای، وجوه مورد نظر را به چندین حساب در بانک های دیگر انتقال دهد.


وی با اشاره به این نکته که در شرایط کنونی، تا 100 رکورد برای این سامانه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: پایا براساس شماره بانکی ایران (شبا) حرکت می‌کند و درصد اطمینان انتقال آن 100 درصد است.


منصوری به تجربه دنیا در استفاده از سامانه‌های بانکی اشاره کرد و افزود: در تمامی دنیا ساتنا، سامانه‌ای برای تسویه بین بانکی است که برای مشتریان استفاده نمی‌شود و سرویس معادل آن برای مشتریان، پایا است ولی چون ساتنا زودتر از پایا وارد چرخه نظام بانکی شد، برای انتقال وجه در سطح مشتریان نیز مورد استفاده قرار گرفته که بعضا با مشکلاتی در زمینه برگشت شدن وجوه انتقالی روبه‌رو شد.


معاون فن‌آوری اطلاعات بانک پارسیان، پایا را در مدل معماری، سامانه‌ای 100 درصدی خواند و گفت: هم‌اکنون در طول ساعات اداری روز، چهار بار انتقال وجه از طریق پایا صورت می‌گیرد که پارسیان پیشنهاد کرده است که این دوره به هر نیم ساعت یک بار کاهش یابد.


وی ادامه داد: انتقال وجه از طریق ساتنا هم‌چنان وجود دارد و با ورود شبا، کنترل آن بیش‌تر شده است ولی درصد اطمینان از انتقال با سامانه پایا کم‌تر است.


منصوری درباره پایانه‌های فروشگاهی بی‌سیم پارسیان هم گفت: ما حدود 7 سال پیش نخستین پایانه فروشگاهی بی‌سیم را در کشور فعال کردیم اما چون آن زمان قیمت سیم‌کارت بسیار بالا بود و این دستگاه نیز در بستر تلفن همراه کار می‌کند، آن زمان از لحاظ حجم تراکنش، توجیه اقتصادی نداشت.


وی با تاکید بر این نکته که با ارزان شدن سیم‌کارت، این پروژه مجددا در بانک پارسیان احیا شد، اضافه کرد: هم اکنون چون این دستگاه‌ها در پشت پیشخوان مغازه‌ها قرار دارد، فروشنده برای استفاده از آن، از مشتری رمز را می‌پرسد در حالی که این کار مغایر استانداردهای بین‌المللی است و این مشتری است که باید رمز را وارد کند، نه فروشنده.


به گفته منصوری، چون پایانه‌های فروشگاهی بی‌سیم، قابل حمل است تا حدودی این نقیصه مرتفع می‌شود ولی در عین حال این نگرانی وجود دارد که چنانچه تمامی پایانه‌های فروشگاهی کشور بی‌سیم شود، آیا شبکه جی پی آر اس کشور می‌تواند جوابگوی آن باشد یا خیر.


معاون فن‌آوری اطلاعات بانک پاسیان با اشاره به این نکته که این دستگاه‌ها در مرحله نخست در مراکز حساس نصب می‌شود، گفت: هزینه دستگاه‌های بی‌سیم دو برابر دستگاه‌های معمولی است ولی بانک هزینه آن را تقبل کرده است تا خود را به استانداردهای موجود در این زمینه نزدیک‌تر کند.


وی در عین حال به وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه پایانه فروشگاهی در کل کشور اشاره و اظهار کرد: بانک پارسیان از لحاظ تعداد این دستگاه‌ها مقام سوم ولی از لحاظ تراکنش رتبه اول نظام بانکی را در اختیار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.