هشدار شبانه قطع تلفن ثابت، جای ارسال قبوض مخابرات را گرفته است
پیام تلفنی شبانه خطاب به مشترکان تلفن ثابت در برخی مناطق تهران مبنی بر قطع تلفن آنها ظرف 72 ساعت، شیوه جایگزین مخابرات در ارسال برخی قبض های دو ماهه تلفن شده است.
به گزارش ایرنا مضمون این پیامها که ابتدا به ساکن و بدون اطلاع قبلی مشترک از میزان کارکرد تلفن و زمان آن، به صورت تهدید آمیز ارسال می گردد این است که ‘اگر بدهی خود را نپردازید تلفن شما ظرف مدت 72 ساعت قطع می گردد’.
این در حالی است که مشترک مورد نظر مخابرات تا پیش از این پیام هیچ اطلاعی از میزان کارکرد و مبلغ بدهی خود نداشته چون قبضی برای وی ارسال نشده اما به یکباره با هشدار قطع تلفن خود مواجه می شود.
ساکنان برخی نواحی منطقه سعادت آباد تهران از جمله شهرکی با نام ‘مخابرات’ چهارشنبه شب گذشته بین ساعات 21 تا 22 در آستانه چند روز تعطیلی با شنیدن چنین پیامی از تلفن خود روز پنج شنبه به مرکز تلفن سلمان فارسی منطقه مراجعه کرده و به چنین شیوه ای معترض شدند.
اعتراض این بود که چرا باید پیش از آنکه به طریقی به مشترکان، کارکرد تلفن آنها اعلام شود، به یکباره آنهم ساعت 10 شب قبل از تعطیلات، 72 ساعت به آنها مهلت پرداخت بدهی! داده شود؟
برخی از افراد فوق به خبرنگار ایرنا گفتند پیام شبانگاهی مخابرات دال بر اینکه تلفن شما ظرف 72 ساعت به دلیل بدهی قطع خواهد شد در مواردی باعث شده میهمانان منزل آنها که از محتوای پیام مطلع شده اند، دلیل این امر را به حساب وضع مالی بد صاحبخانه بگذارند! در حالیکه فردای آن شب متوجه شدند بدهی آنها حتی از چند هزار تومان بیشتر نیست.
مراجعین به مرکز یاد شده می گفتند برای انکه در تعطیلات دو سه روز پیش رو دچار قطعی تلفن نشوند راسا به این نهاد مراجعه کرده و در صفوف طویل دریافت قبض تلفن خود ایستاده اند و اکثر آنها اعلام می کردند حتی در صورت بدهکار بودن، رقم قبوض آنها در حدی نبوده که در خور قطع تلفن باشند.
جالب آن بود که صف طویل دیگری روز پنجشنبه برای پرداخت وجه تلفن از طریق تنها خودپرداز مرکز مذکور تشکیل شده بود و پس از آن این افراد مجبور بودند مجددا برای ارایه رسید پرداخت وجه به صف اولیه برگشته تا صاحب باجه با رویت رسید وجه به آنها مژده دهد که دیگر تلفنشان قطع نخواهد شد.
افرادی نیز که تلفن آنها به همین دلیل قطع شده بود برای وصل تلفن خود ، بدون آنکه تقصیری متوجه آنها باشد (به غیر از آنکه ممکن بوده چند روزی در منزل نبوده باشند تا پیام مخابرات را بشنوند) ناچار بودند وقت و انرژی زیادی برای رفع مشکل صرف کنند.
به اعتقاد مشترکان مرکز سلمان فارسی مخابرات در این میان آنچه در نظر گرفته نشده است، کرامت انسانی و اسلامی افراد همچنین وقت و اعصاب آنها برای قرار گرفتن در چنین چرخه ای است.
ظاهر امر بیانگر آنست که ساکنان منطقه از دریافت قبض های تلفن به دلیل آنکه مخابرات مایل و یا قادر نیست هزینه ارسال آن به منازل افراد را بپردازد، محروم مانده اند و باید تاوان چنین ناهماهنگی را اینگونه با صرف بخش مهمی از وقت خود بدهند.
رییس مرکز یاد شده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا می گوید: این موضوع که مشترکان، قبضهای دو ماهه آخر سال 89 را هنوز دریافت نکرده اند به دلیل کوتاهی پست است که با وجود دریافت هزینه، اقدام به توزیع قبوض نکرده است.
‘اسماعیل فراهانی’ در عین حال از اینکه پیام هشدار قطع تلفن شبانه به مشترکان داده شده ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید ارسال اینگونه هشدارها در حیطه مسوولیت مرکز تحت مدیریت وی نیست و مخابرات تهران این کار را بصورت خودکار برای کسانی که به هر دلیل قبوض خود را پرداخت نکرده اند انجام می دهد.
وی ضمنا گفت: مشترکان باید از طریق اینترنت و یا شماره 1818 از وضعیت کارکرد تلفن ثابت خود با خبر شوند.
مسوول یاد شده در این مورد که آیا همه افراد به اینترنت دسترسی دارند و یا اینکه آشنایی آنها با 1818 و یا داشتن کارت بانکی و نیز رمز دوم کارت برای پرداخت هزینه تلفن خود چقدر است؟ توضیحی نداد.
از سوی دیگر مدیر عامل شرکت مخابرات ایران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سامانه گویای 1818 برای این منظور راه اندازی شده که مشترکان دنبال قبض تلفن ثابت نباشند.
‘صابر فیضی’ افزود: قبوض تلفن ثابت از طریق شرکت پست توزیع می شود ولی چنانچه مشترکان با تاخیر در دریافت قبض روبرو شدند، می توانند از سامانه گویای 1818 برای دریافت اطلاعات استفاده کنند.
این در حالیست که مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران پیشتر گفته بود: تمام قبوض تلفن به استثنای قبوضی که مبلغ پرداختی آنها کمتر از سه هزار تومان است بین مشترکان توزیع می شود.
به گفته وی شرکت پست بر اساس قراردادی که با مخابرات دارد، موظف به توزیع قبوض تلفن است.
آنچه مسلم است اینکه برخلاف اظهارات مسوولان مخابرات، قبوض تلفن دست کم در مناطقی از تهران به هر دلیل به دست مشترکان نمی رسد که معلوم نیست پست مقصر آنست یا مخابرات؟ اما بسیاری مشترکان آنرا راهی برای افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت مخابرات می دانند.
در این میان مردم هم راهی ندارند بجز آنکه برای دریافت قبض تلفن همچنان منتظر پست باشند تا اینکه شبی با هشدار یا بدون هشدار مخابرات ، قطع تلفن خود را شاهد باشند و یا اینکه هر از چندگاه برای روشن شدن وضع کارکرد تلفن خود با 1818 تماس بگیرند، معطل بمانند. البته اگر برای تماس با 1818 هنوز تلفن آنها قطع نشده باشد.