سیستم‌عامل و نرم‌افزار

August 7, 2012
14:30 سه شنبه، 17ام مردادماه 1391
کد خبر: 43746

مایکروسافت ابزار جدیدی را برای محافظت از ویندوز عرضه کرد

همکاران سیستم- شرکت مایکروسافت ابزار رایگانی را عرضه کرده است که به متخصصان امنیت آی تی و توسعه دهندگان نرم‌افزاری کمک می‌کند دریابند برنامه‌های نصب شده جدید چگونه می‌توانند امنیت سیستم عامل ویندوز را به مخاطره اندازند.
به گزارش وب سایت computerworld، کاربران به کمک این ابزار می‌توانند نقطه ضعف‌های امنیتی مختلفی را که بر اثر نصب نرم افزارهای جدید به وجود می‌آیند، رصد کنند. وقتی یک نرم افزار بر روی رایانه نصب می‌شود فایل‌ها، کلید‌های رجیستری، کنترل‌های اکتیو ایکس مایکروسافت و عواملی از این دست می‌توانند امنیت ویندوز را تحت تاثیر قرار دهند.
این ابزار که Attack Surface Analyzer ۱.۰ نام دارد، می‌تواند فایل‌های قابل اجرا، دایرکتوری‌ها، کلیدهای رجیستری و یا‌ ای‌سی‌ال‌ها را شناسایی کند. این برنامه حتی قادر است برنامه‌های غیرقابل اجرا یا ان ایکسی را که حافظه رایانه را اشغال نمی‌کنند، تشخیص دهد. فایل‌های ان ایکس می‌توانند از برخی لایه‌های امنیتی ویندوز از جمله برنامه پیشگیری از اجرای داده‌ها (دی‌ای‌پی) عبور کنند. این ابزار همچنین امکان مشاهده و رصد فایل‌هایی را که عملکرد دیوار آتشین (فایروال) یا سازوکارهای امنیتی مرورگر اینترنت اکسپلورر را دچار اختلال می‌کند، نیز به دست می‌دهد.
متصدیان آی تی و متخصصان امنیتی سیستم‌های تحت ویندوز به کمک ابزار جدید مایکروسافت می‌توانند نقطه ضعف‌هایی را که ممکن است مورد استفاده هکر‌ها قرار گیرد، شناسایی کنند. هکر‌ها به کمک برخی از این رخنه‌ها و نقطه ضعف‌ها می‌توانند کنترل سیستم رایانه را در اختیار بگیرند و یا به داده‌های حساس و مهم کاربران نفوذ کنند. این برنامه در حال حاضر توسط گروه‌های داخلی طراحی محصول در شرکت مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایکروسافت که نسخه بتای این ابزار را در ژانویه ۲۰۱۱ عرضه کرده بود، اخیراً نسخه ۱.۰ آن را منتشر کرده است. عملکرد و کارایی این ابزار در نسخه جدید آن افزایش یافته و برخی از ضعف‌های آن برطرف شده است.
ابزار امنیتی جدید مایکروسافت در دو نسخه ۳۲ و ۶۲ بیتی منتشر شده و از ویندوز ویستا و نسخه‌های جدید‌تر این سیستم عامل از جمله ویندوز ۸ و ویندوز سرور ۲۰۱۲ پشتیبانی می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.