خدمات ارزشافزوده جذابتر؛ رمز موفقیت CDNها
مریم پرستش- گروه علمی تحلیلی طیف : گزارش جدید اینفورما نشان میدهد که شبکه Akamai چه از لحاظ درآمدزایی و چه از لحاظ تعداد سرورها، بزرگترین شبکه تحویل محتوا (CDN) است، که در عین حال با رقابتی روزافزون نیز مواجه است.
گروه علمی تحلیلی طیف- در حال حاضر، یکی از شدیدترین رقابتها از سوی شبکههای CDN اپراتورها که از طریق خرید شبکههای CDN وارد این حوزه شدهاند، احساس می شود. برای مثال، شرکت ژاپنی KDDI در سال 2011، یک سهم 85.5درصدی از شبکههای CDN در کره جنوبی را خریداری کرد. همچنین برخی شرکتهای IT و هاستینگ نیز خدمات CDN عرضه میکنند که برخی از آنها قراردادهای فروش مجدد خدمات را با CDNهای بزرگتر دارند.
برخی از بزرگترین شرکتهای فناوریمحور جهان همانند آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز در شبکههای CDN خود سرمایهگذاری کردهاند، غالباً با این هدف که محتوای مخصوص به خود را تامین کنند، اما این خدمات CDN را به سایرین نیز عرضه میکنند.
از آنجا که شبکههای CDN برای اولین مرتبه در سال 1996 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفتند، این بازار در طول این مدت، بسیار متحول شده و شاهد یکپارچهسازی و رقابت روزافزون و ورود بازیگران جدید به این حوزه بوده است. بدین ترتیب، اگر شبکههای بزرگتر CDN میخواهند در این بازار دوام بیاورند باید تمرکز خود را به سمت عرضه خدمات ارزشافزوده جذابتر قرار دهند و سعی کنند با شبکههای CDN اپراتورها مشارکت کنند.
در مجموع، رشد آتی صنعت CDN به عوامل متعددی همچون رشد مداوم ترافیک آنلاین و میزان سرمایهگذاری شرکتها بر فناوریهای آنلاین بستگی دارد.
لازم به ذکر است که یکی از محورهای اصلی همایش ملی “خدمات چندرسانهای باندوسیع: از سیاستگذاری تا اجرا” به موضوع روندهای توسعه شبکههای تحویل محتوا (CDN) میپردازد. این همایش به همت گروه علمی تحلیلی طیف، در تاریخ 8آبان 1391 در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.
علاقمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.TEYF.IR مراجعه نموده و یا با شماره تلفن29-88763128 تماس حاصل نمایند.