باندپهن

September 18, 2012
18:20 سه شنبه، 28ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44581

خدمات ارزش‌افزوده جذاب‌تر؛ رمز موفقیت CDNها

مریم پرستش- گروه علمی تحلیلی طیف : گزارش جدید اینفورما نشان می‌دهد که شبکه Akamai چه از لحاظ درآمدزایی و چه از لحاظ تعداد سرورها، بزرگترین شبکه تحویل محتوا (CDN) است، که در عین حال با رقابتی روزافزون نیز مواجه است.
گروه علمی تحلیلی طیف- در حال حاضر، یکی از شدیدترین رقابت‌ها از سوی شبکه‌های CDN اپراتورها که از طریق خرید شبکه‌های CDN وارد این حوزه شده‌اند، احساس می شود. برای مثال، شرکت ژاپنی KDDI در سال 2011، یک سهم 85.5درصدی از شبکه‌های CDN در کره جنوبی را خریداری کرد. همچنین برخی شرکت‌های IT و هاستینگ نیز خدمات CDN عرضه می‌کنند که برخی از آنها قراردادهای فروش مجدد خدمات را با CDNهای بزرگ‌تر دارند.
برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور جهان همانند آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز در شبکه‌های CDN خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، غالباً با این هدف که محتوای مخصوص به خود را تامین کنند، اما این خدمات CDN را به سایرین نیز عرضه می‌کنند.


از آنجا که شبکه‌های CDN برای اولین مرتبه در سال 1996 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفتند، این بازار در طول این مدت، بسیار متحول شده و شاهد یکپارچه‌سازی و رقابت روزافزون و ورود بازیگران جدید به این حوزه بوده است. بدین ترتیب، اگر شبکه‌های بزرگتر CDN می‌خواهند در این بازار دوام بیاورند باید تمرکز خود را به سمت عرضه خدمات ارزش‌افزوده جذاب‌تر قرار دهند و سعی کنند با شبکه‌های CDN اپراتورها مشارکت کنند.
در مجموع، رشد آتی صنعت CDN به عوامل متعددی همچون رشد مداوم ترافیک آنلاین و میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها بر فناوری‌های آنلاین بستگی دارد.
لازم به ذکر است که یکی از محورهای اصلی همایش ملی “خدمات چندرسانه‌ای باندوسیع: از سیاست‌گذاری تا اجرا” به موضوع روندهای توسعه شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) می‌پردازد. این همایش به همت گروه علمی تحلیلی طیف، در تاریخ 8آبان 1391 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت
WWW.TEYF.IR مراجعه نموده و یا با شماره تلفن29-88763128 تماس حاصل نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.