تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

گوشی

October 6, 2012
21:20 شنبه، 15ام مهرماه 1391
کد خبر: 50581

نبرد اپل و گوگل; دو رقیبی که اهدافی کاملا متفاوت را دنبال می‌کنند

 

اپل در آخرین نمونه تلفن همراهش، آیفون 5، استفاده از نقشه گوگل را کنار گذاشت و اپلیکیشن نقشه خاص خود را عرضه کرد؛ و این اپلیکیشن از همان ابتدا با مشکلاتی روبرو شد.
اما افرادی که رقابت این دو شرکت را دنبال می‌کنند، از بروز مشکلات برای این اپلیکیشن جدید اپل که می‌خواهد جایگزین سرویس نقشه گوگل شود و گوگل سال‌ها ست در حال توسعه آن است، متعجب نشدند.

اما این دو شرکت دو الگوی تجاری کاملا متفاوت را دنبال می‌کنند، و علیرغم این دو الگوی متفاوت، و نه به علت آن، با یکدیگر رقابت دارند.

راهبرد اپل نسبتا سرراست است: اپل اساسا می‌خواهد مصرف کنندگانش عاشق هر جنبه از سخت افزار و نرم‌افزار اپل شوند، و از مردم می‌خواهد کامپیوترهای اپل، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و پخش‌کننده‌های موسیقی را محور زندگی روزمره خود قرار دهند. اپل در پیگیری این هدف، فوق‌العاده خوب عمل کرده است، سخت‌افزارهایش به طور مداوم سبک‌تر، باریک‎تر و جذاب‌تر از فراورده‌های شرکت رقیب شده است و سیستم‌های عاملش نیز به خصوص در مقایسه با وسائل بر اساس ویندوز، به طور شگفت‌‌آوری بدون مشکل و راحت کار می‌کنند.

گوگل موجودی به کلی متفاوت است. هدف گوگل این نیست که وقتش را برای سخت‌افزار یا حتی نرم‌افزار به خودی خود تلف کند، در عوض گوگل به طور خستگی‌ناپذیری بر بهبود اینترنت چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ دسترسی متمرکز است.

مدل درآمدی گوگل ساده است: هر چه بیشتر بر روی سایت‌های آن و سایت‌های همکارش کلیک شود، پول بیشتری از آگهی‌‌ها نصیب گوگل شود. بهترین راه برای تضمین کلیلک بیشتر بر روی سایت‌‌های گوگل این است که افراد بیشتری به سرویس اینترنت پرسرعت که محتواها را با سرعت و کارآیی بیشتر در اختیارشان می‌گذارد، دسترسی پیدا کنند.

برای همین است که گوگل آندروئید را به عنوان یک سیستم عامل منبع‌باز ترویج می‌کند: گوگل می‌خواهد دسترسی به وب موبایل بیشتر شود تا مصرف‌کنندگان فرصت بیشتری را برای کیلک کردن بر روی سایت‌های گوگل، و میلیون‌ها سایت دیگری که آگهی‌های گوگل را دارا هستند، حتی در هنگامی که پشت میزشان نشسته‌آند، پیدا کنند.

به همین علت گوگل تصمیم گرفت "گوگل فایبر" را به عنوان راهی برای تشویق کردن ISPهای متصدی برای ساختن شبکه‌های سریع‌تر عرضه کند که در نهایت به استفاده بیشتر از محصولات گوگل منتهی خواهد شد. همین قضیه درباره کروم نیز صادق است: گوگل دریافت که اگر یک پیماینده وب با کارکرد بالا در دسترس باشد، افراد بیشتری از سایت‌هایش استفاده خواهند کرد.

ما باید همه این موارد را هنگامی که می‌خواهیم محصولات اپل و گوگل را مقایسه کنیم، به یاد داشته باشیم، زیرا با احتمال زیاد این دو شرکت در آینده قابل پیش‌بینی به رقابت‌شان ادامه خواهند داد.

در طرف گوگل، آندروئید ممکن است هیچگاه به زیبایی یا کارآیی iOS اپل نرسد و همیشه در عرضه وسائلی که با همان زیبایی و ظرافت در کلاس جهانی که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اپل دارند، دچار مشکل باشد. در طرف اپل، این شرکت احتمالا همیشه هنگامی که اپلیکیشن‌های بر اساس وب، مانند سافاری و نقشه iOS مطرح هستند، کاملا در پشت سر کروم و نقشه‌های گوگل قرار خواهد گرفت، و مشکل است زمانی را تصور کرد که اپل در حال ساختن شبکه‌های فیبری پرسرعت در بخش‌های میانی آمریکا باشد.

نتیجه‌گیری کلی این است که سرزنش کردن گوگل چرا بیشتر مانند اپل نمی‌شود و برعکس، عمدتا بیهوده است. این دو شرکت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و و هر دو ابداعاتی عالی را عرضه می‌کنند. بگذارید هر کدامشان خودشان باشند و از ثمرات تلاش‌‌های‌شان بهره ببرید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.