بازخوانی پرونده تغییر تعرفه تلفن ثابت پس از شش ماه
اسفندماه 1390 موضوع افزایش 12 درصدی تعرفه تلفن ثابت از سوی شورای رقابت اعلام وگفته شد که مخابرات ایران نرخ جدید پالس مکالمات تلفن ثابت را از اول اسفندماه سال 90 در قبوض مشترکان تلفن ثابت اعمال میکند.
به گزارش ایسنا به گفته مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نرخ جدید پالس مکالمات تلفن ثابت از اول اسفندماه سال 90 در قبوض مشترکان تلفن ثابت اعمال میشود.
مدیرعامل مخابرات ایران در روزهای پایانی سال گذشته از احتمال افزایش تعرفه مکالمات از تلفن ثابت به همراه و برعکس خبر داده بود و میزان دقیق افزایش را به بعد از تعطیلات نوروزی موکول کرده بود تا اینکه معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تاکید کرد: موضوعی را که رگولاتوری تصویب کرده بحث افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت بود و بحث افزایش تلفن ثابت به همراه درست نیست.
لطفالله سبوحی – معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه هم کدی داخل استانی نیز تنها در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت بوده است گفته بود: مصوبه هم کدی فقط در مورد افزایش تعرفه تلفن ثابت به ثابت بوده و به هیچ وجه تعرفه ثابت به همراه را شامل نمیشود.
وی تاکید کرد: اگر مخابرات به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت به همراه اقدام کرده باشد، متخلف محسوب میشود و با آن برخورد میشود. این در حالی است که صابر فیضی – مدیر عامل وقت شرکت مخابرات ایران – در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفته بود: در بسته پیشنهادی که به رگولاتوری ارائه داده بودیم، بحث افزایش تعرفه مکالمات از تلفن ثابت به همراه نیز مطرح شده است.
در هر حال تعرفه تلفن ثابت که برای هر پالس مکالمه مبلغ 44.7 ریال بود هماکنون به 51.30 ریال رسیده که این تغییر قیمت براساس ابلاغیه شورای رقابت و هماهنگی با مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.
به گفته داوود زاعیان نرخهای جدید از ابتدای اسفندسال گذشته در قبوض مشترکان اعمال و محاسبه میشوند و هم اکنون تعرفههای جدید برای مشترکان تلفن ثابت در حال محاسبه است.
*اظهارنظرهای جدید تعرفه تلفن ثابت
اما به تازگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی علل افزایش قیمت مکالمات تلفن ثابت را بررسی و اعلام کرده است.
دفتر مطالعات ارتباطات، فناوریهای نوین مجلس اعلام کرده است که شرکت مخابرات ایران از اول اسفندماه 1390 به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت اقدام کرده و دو نهاد مقرراتگذار شورای رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به طور مستقل با تصویب دو مصوبه مجزا موجبات افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت را فراهم کردهاند.
ابتدا شورای رقابت در تاریخ1390/8/1 یک فرمول کلی را برای افزایش قیمت یک پالس مکالمهای تصویب کرد و سپس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تاریخ 1391/20/1 مدت زمان یک پالس مکالمهای را کاهش داد.
با توجه به وجود حدود 27 میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور و تاثیر افزایش قیمت آن بر هزینه خانوارها، این گزارش به بررسی و تحلیل اسناد، مدارک، قوانین و مقررات موجود در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت می پردازد.
بررسی حاضر نشان میدهد در صورت اجرای همزمان دو مصوبه، قیمت مکالمات تلفن ثابت افزایش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به مدت زمان مکالمه این افزایش گاهی به 163 درصد در استانهای هم کد شده و 128 درصد در استان های هم کد نشده خواهد رسید.
گرچه شرکت مخابرات ایران در حال حاضر مدعی است که فقط مصوبه شورای رقابت را اجرا کرده است. اما امکان اجرای همزمان دو مصوبه مذکور و افزایش شدید قیمت مکالمات تلفن ثابت برای شرکت مخابرات ایران فراهم شده است. این اتفاق ناشی از تعدد مراکز تصمیم گیری در قیمت گذاری خدمات مخابراتی و نبود شفافیت در بهای تمام شده خدمات مخابراتی است.
راهاندازی حسابداری بهای تمام شده خدمات مخابراتی در شرکتهای استانی مخابرات ایران و استفاده از روشهای توصیه شده توسط اتحادیه بینالمللی مخابرات برای تعیین قیمت عادلانه خدمات، ضروری است و تعیین تعرفه مکالمات تلفن ثابت باید با توجه به قیمت تمام شده آن و توسط مقرراتگذار واحدی انجام شود.