اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 7, 2012
1:08 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50657

دوبرابر شدن ارزش بازار پلت‌فرم‌های تحویل ویدئو تا سال ۲۰۱۷

 

سلامه پروین – طیف : تا سال 2012 درآمدهای حاصل از پلت‌فرم‌های توزیع خدمات ویدئویی برای شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی (شامل توزیع‌کنندگان خدمات ماهواره‌ای و کابلی) در سرتاسر جهان به 2.1میلیارد دلار خواهد رسید و تا سال 2017 این رقم با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد و به بیش از 4میلیارد دلار خواهد رسید.

اخیرا موسسه تحقیقاتی ABI گزارشی ارائه داده است که بیانگر وضعیت مناسب و رو به رشد پلت‌فرم‌های تحویل محتوای ویدئویی در بازار جهانی هستند.
برای مثال، شبکه عرضه محتوای Akamai که پیشروی بازار تحویل محتوای ویدئویی به شمار می‌رود در سال 2011، 475میلیون دلار درآمد داشته است. شرکت Kit Digital‌ که پیشروی بازار سیستم‌های مدیریت محتوا است، در همین سال نزدیک به 175میلیارد دلار درآمد از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات سرگرمی و رسانه‌ای به دست آورده است و یا شرکت Brightcove بزرگترین پلت‌فرم ویدئویی آنلاین (OVP) نیز در سال 2011، در حدود 64میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
یکی از تحلیلگران موسسه ABI در این باره می‌گوید: "بسیاری از این شرکت‌ها مدعی هستند که از توانایی بالقوه‌ای در عرضه محتوای ویدئویی برخوردار هستند. البته هریک از آنها برای این کار روش مجزایی را پیشنهاد کرده اند؛ شرکت‌های کوچکتر و شرکت‌های خواهان یکپارچه‌سازی محتوای رسانه‌های اجتماعی با پلت‌فرم‌های ساده، بر پلت‌فرم‌های ویدئویی آنلاین متمرکز شده‌اند. از سوی دیگر، پلت‌فرم‌های ویدئویی مدیریت‌شده برای اپراتورهایی مناسب هستند که از مهارت‌های فنی لازم برای عرضه خدمات ویدئویی برخوردار نیستند و به راه‌حل‌هایی مناسب برای این کار نیازمند هستند. سیستم‌های مدیریت محتوا نیز برای اپراتورهای بزرگی مناسب هستند که دارای سرمایه‌های متعددی هستند و خواستار مدیریت متمرکز محتوای ویدئویی هستند. در نهایت، شبکه‌های تحویل محتوا به گونه‌ای کارامد کلیه تدارکات لازم برای عرضه محتوای ویدئویی به همه بازیگران این عرصه را سازماندهی و مدیریت می‌کنند."
البته بازار ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و به سوی پیشرفت خدمات محتوایی گام برمی‌دارد. شبکه‌های CDN‌ یا شبکه‌های تحویل محتوا که در کشور ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، موضوعی است که با ورود رسانه‌های جدید به فضای ارتباطی کشور از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است و پرداختن به آن برای اپراتورها و شرکت‌های فعال این حوزه اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

از این رو گروه علمی تحلیلی طیف در راستای ایفای نقش خود به عنوان کانون تفکر مخابرات کشور بر آن شده است تا همایشی را به عنوان "خدمات چندرسانه‌ای باندوسیع؛ از سیاست‌گذاری تا اجرا" برگزار کند و در آن به مسایل روز دنیای ارتباطات و مخابرات از جمله مساله مذکور بپردازد. این همایش در تاریخ 8آبان ماه 91 در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.teyf.ir مراجعه کنند یا با شماره 88513810 تماس حاصل نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.