جریمه ۳میلیارد تومانی مخابرات و الزام به بازپرداخت ۷میلیارد تومان به مشترکان بابت رایگان نشدن ۱۱۸
کد خدماتی 118 جزو کدهای اضطراری محسوب میشود و شرکت مخابرات ایران حق ندارد در صورت تماس مشترکان خود با این سامانه، آنها را شارژ کنند.
به گزارش عصر ارتباط، شرکت مخابرات ایران از چندی پیش در صورت تماس مشترکان با سامانه 118 نسبت به شارژ آنها اقدام کرد، اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن را مغایر با قانون دانسته و نسبت به اخطار و جریمه آن اقدام کرد.
درحالیکه رگولاتوری این شرکت را 3 میلیارد تومان جریمه کرده و آن را ملزم به پرداخت درآمد 7 میلیارد تومانی کسبشده از این طریق کرده است، همچنین آن را ملزم کرده تا نسبت به رایگانکردن تماس مشترکان با این سامانه نیز اقدام کند.
سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز در این زمینه وارد شده و دریافت هر هزینهای از مشترکان بابت تماس با سامانه 118 را غیرقانونی اعلام کرده است. سازمان تعزیرات نیز تأکید کرده است که شرکت مخابرات ایران ضمن پرداخت جریمه 3 میلیارد تومانی باید 7 میلیارد تومان درآمد خود از محل شارژ این سامانه را به مشترکان بازگرداند یا به حساب بستانکاری آنها منظور کند.
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تماس با کدهای اضطراری رایگان بوده و اپراتورها حق ندارند در صورت تماس مشترکانشان با این شمارهها نسبت به شارژ آنها اقدام کنند.
بر اساس این مصوبه، شمارههای 110، 115، 125، 113 و 118 جزو کدهای خدماتی اضطراری محسوب میشوند و هیچیک از اپراتورها حق اعمال تعرفه برای برقراری ارتباط با کدهای خدماتی اضطراری برای مشترکان را ندارند.