تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
9:15 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50843

بارکد ۶۰ ساله شد

 

یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های موجود در حوزه‌ی خرید و فروش اجناس مختلف، پزشکی، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها بدون شک بارکد است، برچسبی که از خطوط سیاه و سفید و یک سری عدد تشکیل شده است. همین برچسب کوچک که ۳ روز دیگر در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۲ (۱۶ مهر) ۶۰ ساله می‌شود، زندگی را برای بسیاری انسان‌ها آسان کرده است. متصدی فروش یک فروشگاه را در نظر بگیرید که اگر برای خواندن قیمت کالاها از دستگاه بارکدخوان استفاده نمی‌کرد چقدر زمان خود و مشتری را هدر می‌داد. این تنها نمونه‌ی کوچکی است که به صورت روزانه با آن مواجه می‌شویم.

به گزارش آی کلاب طی دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ میلادی با رشد روز افزون صنایع غذایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به سرعت افزایش می‌یافتند. با این افزایش رشد، نیاز به یک سامانه‌ی ردگیری و ثبت کالا به شدت احساس می‌شد. Norman Joseph Woodland با آگاهی از این نیاز به دنبال ثبت اختراع جدید خود در سال ۱۹۴۹ بود که پس از ۳ سال پروژه‌ی وی با نام بارکد در سال ۱۹۵۲ به صورت رسمی ثبت شد. بارکد اولیه تنها از ۴ خط تشکیل می‌شد که در سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت. اما اولین محصولی که به صورت رسمی با برچسب بارکد توزیع ‌شد یک بسته‌ی آدامس بود که در سال ۱۹۷۴ با کد استاندارد UPC (که در بارکد استفاده می‌شود) در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار گرفت.

از آن زمان تا کنون طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های بارکدخوان و پویشگر، از تفنگ‌های لیزری (همان دستگاه‌ای که متصدی فروش در یک فروشگاه از آن برای وارد کردن قیمت کالا استفاده می‌کند) گرفته تا تلفن‌های هوشمند امروزی (دستگاه‌های اندروید و iOS)، وارد بازار شده‌اند.

امروزه از این فناوری در صنایع مختلفی استفاده می‌شود از جمله:

علوم: دانشمندان با نگاشت بارکد روی زنبورها می‌توانند به چگونه زندگی کردن این حشرات پی‌ ببرند.
پزشکی: بیمارستان‌ها از گردن‌بندهای مخصوصی جهت شناسایی بیماران استفاده می‌کنند که هر یک از این گردنبند‌ها بارکد جداگانه‌ای دارند.
صنعت حمل و نقل: طیف گسترده‌ای از خدماتی که در این صنعت امروزه ارایه می‌شود بدون وجود بارکد ممکن نخواهد بود.
اینفوگرافیکی از سایت waspbarcode منتشر شده است که در انتهای این مطلب قرار می‌گیرد.

60th anniversary of the barcode

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.