سامسونگ چگونه در کمتر از سه سال تبدیل به بزرگترین تولید کننده تلفن همراه در جهان شد؟ چگونه کنار گذاشتن گوشی های ساده (موسوم به feature phone) و تمرکز بر روی اسمارت فون ها موجب پیشرفت سامسونگ شد و این تمرکز چگونه منجر به درآمد بیشتر و در نهایت، منجر به حاشیه سود بیشتر شد؟ و چگونه تمام این ها منجر به آماری خیره کننده شد: سامسونگ به تنهایی سود بیشتری از بخش موبایل خود (بیش از ۵ میلیارد دلار) نسبت به درآمدی که گوگل از کل فعالیت های خود دارد (کمتر از ۳ میلیارد دلار) به دست می آورد.
به گزارش علمولوژی از businessweek نکته طعنه آمیز این است که موفقیت سامسونگ مستقیماً به استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل گره خورده است. گوگل این سیستم عامل و ظاهراً بیشتر پولی که از آن به دست می آید را به دیگران واگذار کرد. سامسونگ می تواند کار سخت توسعه یک سیستم عامل را رها کند و خود را مشغول بخش سودآورتر سخت افزاری این صنعت کند.
در زیر چهار گامی که موجب پیشرفت سامسونگ در صنعت اسمارت فون شده را بررسی می کنیم:
۱٫ “سامسونگ متوجه شد که آینده به چه سمتی پیش می رود.” سامسونگ با تکاپوی زیاد روی به اسمارت فون ها آورد و گوشی های ساده که سوداندکی به همراه داشتند را کنارگذاشت، در حالی که سایر تولیدکنندگان (مثل نوکیا) همچنان به آنها برای پشتیانی از صنعت خود تکیه کردند. سامسونگ می دانست که بازار به چه سمتی پیش می رود. آیا این به دلیل بصیرت زیاد بود؟ شاید اینطور باشد، ولی باید در نظر داشت که سامسونگ نه تنها محصولات خود را تولید می کند بلکه تأمین کننده سایر تولیدکنندگان نیز می باشد بنابراین در این زمینه دارای مزیت بود. اپل قبلاً بزرگترین مشتری سامسونگ بود. وقتی اپل سفارش تعداد زیاد نمایشگرها و پردازنده های موبایل را می داد، مسلماً داشت چیزی را نشان می داد. سامسونگ در موقعیتی منحصر به فرد برای دیدن آینده بود.
۲٫ “سامسونگ ظرفیت تولید زیاد و سریع را دارد.” با توجه به اینکه سامسونگ بسیاری از قطعات را برای سایر کمپانی ها می سازد، می تواند میلون ها گوشی گلکسی اس۳ را به راحتی تولید کند. شرکت های اندکی هستند که به چنین قدرت تولیدی دسترسی داشته باشند. اپل برای تولید ۵۰ میلیون گوشی در یک دوره سه ماهه با مشکل مواجه است، در حالی که سامسونگ ۵۵ میلیون اسمارت فون در سه ماهه سوم سال عرضه کرد.
۳٫ “سامسونگ می تواند از پس هزینه تبلیغات بر بیاید.“ آیا احساس نمی کنید که تبلیغات بیشتری از سامسونگ ، مثلاً نسبت به یک سال قبل، می بینید؟ بر اساس آمار مؤسسه Kantar Media که در زمینه تبلیغات تحقیق می کند، هزینه های سامسونگ بر روی تبلیغات به میزان ۱,۳۲۹ درصد از نیمه اول سال ۲۰۱۱ (هفت میلیون دلار) تا نیمه اول سال ۲۰۱۲ (صد میلیون دلار) افزایش داشته است.
۴٫ “سامسونگ از قبل ارتباطات خوبی با اپراتورها داشت.“ به یاد داشته باشید که می توانید گوشی خیلی خوبی بسازید، اما جز در صورتی که اسمتان اپل باشد – و عملکرد فروش قدرتمند خود را داشته باشید – ، بدون کمک اپراتورهای تلفن همراه بسیار سخت خواهد بود که محصولتان را به دست مردم برسانید. اپراتورها همکار بازاریابی، نیروی فروش، و بخش پشتیبانی از مصرف کننده شما می شوند. اگر شرکتی باشید که تازه وارد عرصه شده، مثل اچ تی سی، آن ارتباطاتی که نوکیا، موتورولا و سامسونگ دارند را ندارید.
فلسفه گوگل برای موفقیت در صنعت تلفن همراه حالتی غیر مستقیم دارد: “ما سیستم عاملی می سازیم که آن را در اختیار دیگران می گذاریم، اما با ایجاد اکوسیستمی جدید، مردم بیشتری را از طریق موبایل به وب می کشانیم و فرصت هایی جدید برای جستجو و تبلیغات به وجود می آوریم. در نهایت، پول جستجو و تبلیغات به خودمان باز می گردد.“
سامسونگ رویکردی مستقیم را در پش گرفته است: “ما تلفن هایی می سازیم و آنها را به قیمتی بالاتر از هزینه ای که برای ما داشته می فروشیم.“
ساده، اما کارآمد.