دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برگزاری لیگ آنلاین بازیهای رایانهیی پس از شکلگیری شورای عالی فضای مجازی، یکی از بزرگترین دستاوردهاست.
به گزارش ایسنا، مهدی اخوان بهابادی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره لیگ آنلاین بازیهای رایانهیی با بیان اینکه مسابقات آنلاین محدودیت مسابقات واقعی را ندارد اظهار کرد: مسابقات آنلاین حواشی کمتری دارد و تعداد افرادی که میتوانند در این مسابقات شرکت کنند، با شرکتکنندگان در مسابقات واقعی بسیار متفاوت است.
وی درباره آسیبشناسی بازیها گفت: یکی از مشکلاتی که در فضای واقعی وجود دارد، رشد و شهرت چهرههایی است که برای نوجوانان و جوانان تبدیل به الگو میشوند و اگر خطایی از آنها سربزند، تمام حاصل کارشان خدشهدار میشود، در صورتی که در فضای بازیهای آنلاین چهرههایی خلق میشوند که تحت کنترل هستند.
اخوان با اشاره به اینکه گسترش عدالت اجتماعی یکی از نقاط قوت این مسابقات است بیان کرد: هر فرد با هر موقعیت و شرایطی در هر جای کشور می تواند دراین مسابقات شرکت کند.
وی با بیان اینکه در کنار نقاط مثبت این مسابقات حتما باید راهی برای کاهش مضرات آن هم اندیشیده شود، تصریح کرد: امیدواریم گسترش این مسابقات موجب نشود که جوانان ما از فعالیتهای فیزیکی فاصله بگیرند چرا که این یکی از آسیبهای فضای مجازی است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به حضور بانوان در این مسابقات توضیح داد: از آنجایی که ما یک کشور اسلامی هستیم بعضا بانوان برای این گونه فعالیتها در فضای واقعی با مشکل مواجه هستند و در این حوزه فضای جدیدی برای حضور بانوان فراهم میشود و بانوان میتوانند پتانسیلهای بالقوه خود در این زمینه را بالفعل کنند.
اخوان با بیان اینکه در حوزه بازیهای رایانهیی تعدد مراجع تصمیم گیرنده زیاد است گفت: شورای عالی فضای مجازی در دستور کار خود دارد که به زودی این موضوع ساماندهی شود و یک مرجع واحد برای این بازیها وجود داشته باشد.
در ادامه این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی در جهت ساماندهی این بازیها انجام میشود اظهار کرد: اگر ما در این عرصه کار بیشتری انجام دهیم جوانان از بازیهای داخلی استقبال خواهند کرد اما اگر فعال نباشیم، این بازیها چنان جذابیتی دارد که جوانها را به سمت تولیدات خارجی میکشاند.
سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه بنا بر این است که در فضای مجازی فعال باشیم گفت: برای این که باری از دوش مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برداشته شود و فضای مجازی مدام فعال باشد، موسسهای با نام «موسسه جام دیجیتال» طراحی و ثبت شده است که با عنوان بخش خصوصی مورد حمایت بوده و فعالیت خواهد کرد.
وی با اشاره به حمایت وزارت ورزش و جوانان و شورای عالی فضای مجازی از برگزاری این مسابقات تصریح کرد: با این همگرایی که وجود دارد امیدواریم بتوانیم همه ظرفیتها را پوشش دهیم.
حسینی ادامه داد: در همه کشورها ظرفیت برگزاری چنین مسابقاتی وجود ندارد و با توجه به فرصت ایجاد شده در کشورمان باید بدانیم جوانان ایرانی نشان دادهاند که میتوانند در سطح جهانی درخشش داشته باشند.
وی با بیان اینکه کسی نباید توقع داشته باشد در اولین گام همه چیز خوب باشد اضافه کرد: تجربه کشور ما نشان داده که برای موفقیت یک کار تا آنجایی که امکان دارد باید مقدماتش فراهم شود.
نخستین لیگ آنلاین بازیهای رایانهیی امروز با برگزاری یک مسابقه فوتبال آنلاین بین تهران و اصفهان با گزارش جواد خیابانی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال آغاز به کار کرد.
بنا بر اعلام از ابتدای ماه گذشته تاکنون 14 هزار نفر در این بازیها ثبتنام کردهاند. این درحالی است که طبق آمار داده شده توسط رسول رضوانی، مدیر جام دیجیتال حدود 700 هزار ایرانی در مسابقات آنلاین خارجی حضور دارند.