اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 13, 2013
16:24 یکشنبه، 24ام دیماه 1391
کد خبر: 52710

سازمان فناوری اطلاعات: در تعیین پرسرعت‌های اینترنتی اعمال نظری نداریم

 

معاون سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه جدید سنجش مشخصات اینترنتی از جمله سرعت سرویس دسترسی به اینترنت برای کاربران با امکانات بیش‌تری ظرف هفته‌های آتی خبر داد.
 
مدتی است انتشار نتایج رتبه‌بندی مربوط به سامانه سنجش سرعت اینترنت حاشیه‌هایی به دنبال داشته و برخی مدیران شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت نسبت به آمارهای ارائه شده در این زمینه اعتراض داشته‌اند.
 
معاون توسعه IT سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و خاطرنشان کرد: در ارائه این آمارها مرکز متولی به هیچ عنوان اعمال نظر نمی‌کند و از نظر ما هیچ فرقی نمی‌کند چه شرکت‌هایی در صدر لیست شرکت‌های ارائه کننده اینترنت پرسرعت قرار بگیرند و این سامانه صرفا انعکاس دهنده واقعیت‌های ارائه خدمات دسترسی اینترنت پرسرعت در جامعه است بنابراین برخی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی شاید از انعکاس این واقعیت‌ها ناراضی هستند.
 
علی اصغر انصاری در عین حال اظهار کرد: شبکه سنجش سرعت اینترنت که در مرکز "متما" راه‌اندازی شده، سرویسی به کاربران ارائه می‌کند که براساس آن کاربر می‌تواند سرعت اینترنت خود را تشخیص دهد و این اطمینان را به دست آورد که سرعتش کمتر از این میزان نیست.
 
وی ادامه داد: در این میان براساس هفت هزار و 50 تستی که آذرماه امسال صورت گرفته، افراد مختلف بسته به این که از کدام شرکت اینترنت می‌گیرند، سرعت خود را امتحان کرده‌اند که ما براساس نتایج این افراد به معرفی شرکت‌هایی که سریع‌ترین خدمات اینترنتی را ارائه می کنند پرداخته‌ایم.
 
انصاری با بیان این‌که در معرفی شرکت‌های مذکور تنها همین دایره کاربران مورد بررسی قرار گرفته یادآور شد: در آذرماه سال 89 تنها دو هزار و 587 نفر این تست را انجام داده‌اند و اکنون این رقم افزایش پیدا کرده و قطعا در آینده با روی کار آمدن شیوه جدید ما برای بررسی سرعت همچنان آمار این افراد گسترش خواهد یافت.
 
وی با تاکید بر این‌که در این بررسی‌ها تنها سرعت اینترنت مورد بررسی قرار گرفته و موارد دیگری مانند خدمات مشتریان و یا بحث‌های مربوط به قیمت بررسی نمی‌شود توضیح داد:‌ آنچه برروی سایت رسمی مرکز متما ارائه می‌شود، تنها سرعت اینترنتی است که کاربران مختلف آن را واقعی تجربه کرده‌اند و به آن دسترسی دارند و بر همین اساس البته سرعت هر یک از شرکت‌های ISP را بطور میانگین ارزیابی و اعلام می‌کنیم.
 
انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که بر اساس ماده هفت از فصل دوم اساس‌نامه سازمان فناوری اطلاعات، مرکز متما وظیفه هدایت، ساماندهی و نظارت فضای اینترنت کشور را دارد اظهار کرد: از سال 87 با راه‌اندازی این سامانه مرکز با اکثر این شرکت‌ها جلسات متعدد داشته و کماکان آمادگی دریافت پیشنهادات و نظرات خود را در قالب جلسات کارشناسی و یا از طریق پست الکترونیکی Info@Matma.Ir دارد.
 
وی ادامه داد: در آینده‌ای نه چندان دور نسخه جدیدی از سامانه نرم‌افزاری سنجش سرعت ارائه خواهد شد که این نرم‌افزار امکانات متعددی را با نیازهای جدید کاربران فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ist.matma.ir به استفاده از این نرم‌افزار اقدام کنند.
 
انصاری در پاسخ به این که چگونه در تمام بررسی‌های صورت گرفته در ماه‌های مختلف هیچ نامی از شرکتی مانند شرکت مخابرات برده نشده و سرعت این شرکت به هیچ عنوان بررسی نشده است توضیح داد: لازم است ثبت‌کنندگان آدرس‌های عددی محلی یا LIRها هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح اطلاعات مالکیت IP آدرس‌های خود در سامانه آدرس‌های عددی اینترنتی اقدام کنند چراکه برای تشخیص سرعت شرکت‌های مختلف، سامانه به IPهای آن‌ها مراجعه می‌کند و امکان تشخیص سرعت دسترسی‌های شرکت مخابرات پس از تفکیک مالکیت‌ آدرس‌های آن صورت خواهد گرفت.
 
انصاری در ادامه در پاسخ به این سوال که در بررسی‌های صورت گرفته شرکت‌های مختلف در مجموع تا چه اندازه براساس سرعت استاندارد به ارائه خدمات پرداخته‌اند، توضیح داد: اگر ارائه‌دهندگان دسترسی به اینترنت پهنای باند خود را با نسبت منطقی توزیع کنند و خدمات خوب ارائه دهند، به شرایطی خواهیم رسید که رقابت بر اساس کیفیت خواهد بود و هدف سازمان از معرفی این سامانه صرفا ارتقاء سطح کیفی خدمات ایتنرنتی بوده و هست تا رضایتمندی مشترکان به بالاترین سطح ممکن برسد.
 
او افزود: به هر حال سرعت اینترنت موضوعی است که با تعارف حل نمی‌شود و این مساله یکی از مهمترین پارامترهای کاربران برای رضایت از خدماتی که دریافت می‌کنند، محسوب می‌شود.
 
انصاری در پاسخ به این سوال که درنهایت چند درصد از این شرکت‌ها خدمات خود را متناسب‌ با سرعت ذکر شده ارائه نکرده‌اند گفت: به طور متوسط نزدیک به 20 درصد از مشترکان سرویس خود را خیلی ضعیف‌تر از آنچه که درخواست داده‌اند، دریافت کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.