رشد و توسعه تلفنهای اینترنتی در آینده موجب کاهش اقبال از خطوط تلفن ثابت خواهد شد و رشد منفی آن را تسریع خواهد کرد.
به گزارش عصر ارتباط، رشد تلفن ثابت در دنیا با نرخ منفی مواجه است، اما ایران در روالی خلاف آنچه در دنیا مرسوم شده، همچنان با رشد مثبت در واگذاری خطوط تلفن ثابت که در انحصار شرکت مخابرات ایران قرار دارد، مواجه است.
درحالیکه شرکت مخابرات ایران ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران را 79/35 درصد اعلام میکند، اما طبق اعلام موسسه تحقیقاتی بیزینسمانیتور، ضریب نفوذ تلفن ثابت ایران به 37 درصد رسیده است.
BMI از رشد بازار تلفن ثابت در ایران متعجب است؛ چراکه بهرغم نرخ بالای رشد تلفن همراه در ایران، رشد ادامه بخش تلفن ثابت بهطرز غریبی همچنان ادامه دارد و با توجه به تصمیم شرکت مخابرات ایران برای توسعه زیرساختهای تلفن ثابت در مناطق روستایی، پیشبینی میشود درخواست برای نصب این تلفنها همچنان ادامه داشته باشد.
شرکت مخابرات اپراتور انحصاری کشور برای عرضه تلفن ثابت همچنان هر روز با ثبت درخواست برای نصب و واگذاری تلفن ثابت مواجه است و BMI تخمین زده است بازار تلفن ثابت ایران طی پنجسال آینده از میانگین رشد 9/1 درصدی برخوردار باشد و این رشد نهایتا تا سال 2016 ادامه داشته باشد.
متوسط رشد این بخش در سال 2012، عددی معادل 9/2 درصد تخمین زده شد و پیشبینی میشود نرخ این رشد طی سالهای بعدی کاهش یابد، بهطوریکه پیشبینی میشود تا پایان سال 2016 بیش از 30 میلیون خط تلفن ثابت مشغول به کار در ایران وجود داشته باشد و ضریب نفوذ آن حداکثر به 39 درصد برسد.
درحالیکه تخمین زده شده رشد ادامهدار خطوط تلفن ثابت در ایران ناشی از بهکارگیری زیرساختهای توسعه در مناطق روستایی است، اما در بلندمدت، این وضعیت رشد متوقف خواهد شد و بازار آن به تصرف شرکتهای تلفن اینترنتی درخواهد آمد.
رشد و توسعه تلفن اینترنتی که عرضه خدمات آن از سوی اپراتورهای وایمکس در کشور آغاز شده و بهزودی با واگذاری مجوزهای جدید با توسعه چندبرابری در کشور مواجه خواهد شد و پیشبینی میشود به دلیل قیمت ارزانتر خیلی سریع جایگزین تلفنهای ثابت مبتنی بر کابلهای مسی شوند، مهمترین تاثیر و اهمیت را در کاهش نرخ رشد تلفنهای ثابت خواهند داشت.
شنای تلفن ثابت در ایران برخلاف جریان متداول در دنیا را میتوان مرهون وجود کاربران اینترنت دایلآپ در کشور نیز دانست؛ چراکه هنوز بخش زیادی از کاربران کشور با خطوط دایلآپ به اینترنت متصل میشوند و طی چند سال گذشته این موضوع سهم بسزایی در رشد ادامهدار خطوط تلفن ثابت در کشور داشته است.
داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران درباره این روند در کشور گفت: «در دنیا در کشورهای توسعهیافته شاهد رشد منفی تلفن ثابت نیستیم، اما در کشورهای درحال توسعه بهدلیل فقدان زمینه توسعه ارتباطات و چالشهای پیش روی توسعه تلفن ثابت، توسعه بخش تلفن همراه را در دستور کار قرار دادند.»
او کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را از جمله کشورهایی توصیف میکند که به دلیل عدم توسعه بخش تلفن ثابت، روی توسعه بخش تلفن همراه تمرکز کردند.
به گفته زارعیان، تلفن همراه زمانی وارد کشور شد که در زمینه تلفن ثابت به رشد منطقی رسیده بودیم و همین امر موجب رشد تلفن ثابت است.
تعرفه تلفن ثابت کشور، دومین تعرفه ارزان دنیا محسوب میشود و حتی افزایش 12 درصدی تعرفههای تلفن ثابت هم این جایگاه شرکت مخابرات ایران را تغییر نداده است. این نرخ ارزان تماس با تلفن ثابت و همینطور قیاس آن با تعرفه تلفن همراه کشور، آن را به وسیله ارتباطی جذاب و اقتصادی و مقرون بهصرفه تبدیل کرده است که در کشاکش کاهش رشد آن اما ایرانیها همچنان از آن استقبال میکنند.
زارعیان معتقد است که تعرفه تلفن ثابت در ایران هنوز پایین است و یکی از مهمترین دلایل رشد آن در کشور محسوب میشود و با شیب رشد ملایمی مواجه است.
ضریب نفوذ تلفن ثابت ایران در سال 83 با 17 میلیون و 800 هزار خط تلفن ثابت معادل 32/26 درصد بوده است و در حال حاضر با 27 میلیون خط مشغول به کار به رقم 79/35 درصد رسیده که در طول این سالها با رشد 9 درصدی مواجه بوده است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، متوسط رشد خطوط تلفن ثابت در ایران را از سال 88 به بعد بهطور متوسط 500 هزار عنوان کرد که همچنان ادامه دارد.
او توسعه خطوط در روستاها، افزایش واحدهای مسکونی مهر و نیاز خانوارهای شهری به متوسط 2 یا 3 خط تلفن را از جمله عوامل رشد ادامهدار تلفن ثابت در کشور عنوان کرد.
زارعیان در پاسخ به اینکه بهزودی تلفن اینترنتی به رقیب جدی برای شرکت مخابرات ایران و عقبراندن خطوط سنتی تلفن ثابت مبتنی بر سیم مسی خواهد شد، گفت: «درست است که فناوری توسعه مییابد، اما ما هم همراه با فناوری نسبت به توسعه خدمات خود اقدام خواهیم کرد.»
شرکت مخابرات ایران امیدوار است با برخورداری از 27 میلیون مشترک پایدار و تحولات در ساختار شبکه خود و ارائه خدمات همچنان پیشتاز خواهد بود و از روند پیشرفت تکنولوژی در کشور عقب نخواهد ماند.
به گفته زارعیان، استفاده از سرویسهای جدیدی همچون تلفن اینترنتی ماهیانه بهطور متوسط 15 تا 20 هزار تومان برای مشترکان هزینه خواهد داشت، اما متوسط پرداخت مردم بابت خدمات تلفن ثابت 6 هزار تومان است که هزینه اندک آن موجب شده با اقبال مشترکان مواجه باشد.