اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی به صراحت، استفاده از پتانسیل فناوری های روز دنیا برای ترویج فرهنگ اسلامی را به عنوان دلیل وجودی سازمان اعلام کرده است. با این حال، سازمان تبلیغات اسلامی از میان تمامی تکنولوژی های روز دنیا تمام توجه خود را بر ایجاد موسسات و سایت های مذهبی و خبری متمرکز کرده است.
به گزارش عصر ارتباط، سازمان تبلیغات اسلامی مطابق با اساسنامهاش در زمینه فضای مجازی احساس مسئولیت میکند و از جمله فعالیتهایی که در این راستا به انجام رسانده است، میتوان به 110 سایت زیرمجموعه که بهمثابه بازوهای اجرایی سازمان هستند، اشاره کرد که البته برخی از آنها در زمره سایتهای پربازدید کشور نیز محسوب میشوند. از مطرحترین سایتهایی که تحت حمایت مستقیم سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت میکنند، میتوان به مجموعه سایتهای حوزه هنری اشاره کرد که در تمامی استانها نمایندگی دارد. همینطور تبیان به همراه سایتهای استانیاش، سایتهای سینما فردا، انتشارات امیرکبیر، کنسرسیوم محتوای ملی و … نیز در این لیست دیده میشود.
با این حال، جای خالی فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه آموزشهای مجازی یا استفاده از فایلهای چندرسانهای و دیگر مظاهر تکنولوژیها و امکانات فضای مجازی احساس میشود.
تبیان موفقترین پروژه سازمان تبلیغات اسلامی
موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان در سال 80 با حکم مقام معظم رهبری خطاب به سیدمهدی خاموشی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با هدف بهکارگیری پتانسیلهای موجود در فناوریهای روز برای ترویج فرهنگ اسلامی شکل گرفت. تا به امروز میتوان پروژه راهاندازی تبیان را یکی از موفقترین برنامههایی دانست که سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کرده است. با این حال، مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان معتقد است: «تبیان هنوز موفق نشده از تمامی پتانسیلهای خود استفاده کند و ما خودمان را همعرض رادیو و تلویزیون میبینیم، اما هنوز به آن سطح از تاثیرگذاری که مد نظر داریم نرسیدیم.»
علیرضا طالبپور، با بیان اینکه تبیان در سه حوزه اصلی محتوا، کاربری و زیرساخت فعالیت دارد، به تشریح هر یک از این حوزهها پرداخت و گفت: «در زمینه محتوا مدعی هستیم یکی از بزرگترین بانکهای اطلاعاتی و بزرگترین سایت اطلاعرسانی را در اختیار داریم که میانگین بازدیدکنندههای آن طی روز بالغ بر 700 تا 800 هزار کاربر میشود و در رتبههای 13 تا پانزدهم پربازدیدترین سایت در کشور قرار دارد و خبرگزاریها، وبلاگها، یاهو و گوگل در رتبههای بالای ما قرار دارند.»
طالبپور با اشاره به اینکه سایت تبیان در راستای اهداف تعیینشدهاش که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به آنها ابلاغ شده، در زمینه استفاده از پتانسیلهای موجود در فناوری روز برای ترویج فرهنگ اسلامی فعالیت میکند، افزود: «طبق آمارها تاکنون نزدیک به 700 هزار عضو احراز هویت شده داریم که این میتواند رکوردی برای ما باشد.»
دومین حوزهای که موسسه تبیان در نقشه راه خود قرار داده تا پیرامون آن به فعالیت بپردازد، حوزه کاربری است. مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان با بیان اینکه در راستای گسترش کاربریها، عضوگیریهایی کردیم، گفت: «پیش از این کاربران ما در انجمنها بودند و اکنون با راهاندازی شبکههای اجتماعی تخصصی تبیان اعضا را به این سمت سوق دادیم. همینطور از این جریان بهرهبرداریهای دیگری نیز داشتیم و از آن جمله نظرسنجیهاست که در اغلب موارد منطبق با واقعیت است و امکان تجزیه و تحلیلهای خوبی را در مدت زمان بسیار کوتاهی برای ما فراهم میکند.»
در حال حاضر نزدیک به 20 هزار نفر عضو شبکه اجتماعی تبیان هستند که علت پایین بودن اعضا نیز به گفته طالبپور تمرکز آنها روی شبکههای اجتماعی تخصصی است. طالبپور، سومین حوزه فعالیت تبیان را امور زیرساختی عنوان کرد و افزود: «تبیان بهواسطه حضور سازمان تبلیغات اسلامی در همه استانها، دفتری دارد که از طریق مرکز خدمات تبیان به یکدیگر متصل هستند و میتوانیم در این جریان به شبکه مدارس و مساجد اشاره کرد.»
او همچنین به دیتاسنترهای تبیان نیز اشاره کرد و افزود: «یکی از بزرگترین خدماتی که میتوانیم به موسسات فرهنگی ارائه کنیم، در اختیار قرار دادن سرورهای بزرگ و قدرتمندمان است. چون تا زمانیکه زیرساخت قوی داشته باشیم، میتوانیم در بحث محتوایی و کاربری عملکرد بهتری داشته باشیم.»
مدیریت فضای مجازی با تاکید بر محتوا
او در ادامه با بیان اینکه حوزه جدیدی نیز به مجموعه فعالیتهای تبیان اضافه شده است، افزود: «با توجه به موقعیتی که در فضای وب داریم، برای مدیریت فضای اینترنت نیز پتانسیل و تجربه خوبی در اختیار داریم و همینطور برای مدیریت بستر فنی فضای مجازی در شبکه ملی اطلاعات با تاکید ویژه روی تولیدکنندگان محتوا نیز برنامههایی داریم.»
او همینطور به راهاندازی همایش محتوا اشاره کرد و افزود: «در راستای اهداف مدیریتی نیز قصد داریم با کمک کنسرسیوم محتوای ملی همایشی تحت عنوان محتوا را راهاندازی کنیم.»
جالب اینجاست که تبیان که خود مولود سازمان تبلیغات اسلامی است، در کنار این سازمان و به همراه 10 عضو دیگر شورای 12 نفره هیئت موسسان کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل دادهاند. کنسرسیوم محتوای ملی با هدف دیجیتالیکردن محتوای فارسی که شامل انواع محتوا و اطلاعات موسسات زیرمجموعهاش میشود، امکان دسترسی و جستجو منابع را برای کاربران فراهم کند.
با تشکیل این کنسرسیوم، کاربران امکان دسترسی به مجموعه وسیعی از اطلاعاتی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی، مرکز دانشگاهی، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و تبیان بهعنوان اعضای تشکیلدهنده کنسرسیوم محتوای ملی هستند، را فراهم میکند.