سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 22, 2013
21:45 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52898

چگونه بالمر قدرت‌طلب رقبا را حذف می‌کند

به تازگی کتاب خاطرات یکی از مدیران ارشد سابق مایکروسافت منتشر شده که وی در آن اتهامات تندی را متوجه «استیو بالمر» کرده است.

به گزارش یاهونیوز، وی در این کتاب تصریح کرده که استیو بالمر شخص مناسبی برای ریاست و رهبری بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان نیست و برای حذف قدرت خود به طور نظام‌مند تمامی مدیران خوش آتیه و در حال پیشرفت در مایکروسافت را که تلاش کنند قدرت او را به چالش بکشند، حذف می کند.
 
یوآخیم کمپین که بین سال های 1983 تا 2002 سمت های مختلفی را در این شرکت بر عهده داشته در کتاب خاطراتش نوشته: مایکروسافت برای اینکه بتواند به طور جدی به بازی برگردد، نیازمند تحول اساسی در مدیریت خود است. من به استیو بالمر احترام می گذارم ولی به نظرم در نهایت او هم باید بخشی از این تغییرات مدیریتی باشد.
 
کمپین که زمانی یکی از معاونان ارشد مایکروسافت بود و دسترسی مستقیمی به بیل گیتس داشت برجسته ترین مدیر این شرکت تاکنون است که در مورد مایکروسافت کتابی نوشته و از آن انتقاد کرده است. کارکنان سابق مایکروسافت عموما به علت وفاداری به این شرکت و رازداری قابل توجهشان حسن شهرت دارند.
 
وی در کتاب خود با عنوان Resolve and Fortitude: Microsoft's "secret power broker" مدعی شده که بالمر از سال 2000 تا به حال هر مدیر توانمندی که احتمال داشته در برابرش قدرت نمایی کند را کنار زده است. به عنوان مثال می توان به ریچارد بلزو یکی از مدیران اجرایی سابق HP اشاره کرد که طراحی موفق کنسول بازی Xbox از توانمندی های او بود.
 
وی در نهایت به سمت مدیر عملیاتی مایکروسافت رسید ولی تنها پس از 14 ماه مایکروسافت را ترک کرد.
 
وی آخرین فردی که به این سرنوشت دچار شده را استیون سینوفسکی مدیر واحد ویندوز مایکروسافت می داند که زمانی به عنوان جانشین بالقوه استیو بالمر مطرح شده بود، اما پس از مدتی از این شرکت جدا شد.
 
کمپین می گوید دو سال قبل با استیو بالمر در مورد شیوه مدیریت و جهت گیری های مایکروسافت صحبت کرده و از روش های او اظهار نگرانی کرده است، اما شاهد تحولی نبوده است. وی که دو نسخه از کتابش را برای این دو نفر فرستاده امیدوار است پاسخی از آنان دریافت کند. مایکروسافت و بالمر هنوز در مورد این کتاب موضع گیری نکرده اند.
 
در یکی از بخش های این کتاب در مورد توانمندی ها و ویژگی های شخصیتی بالمر چنین آمده است: " استیو کاسب پیشه خوبی است، اما مناسب بر عهده گرفتن نقش مدیر عملیاتی یک شرکت است و نه مدیر عامل آن و با این وضعیت
 
نویسنده این کتاب اظهار عقیده کرده که بالمر به علت اشتباهاتی که داشته مایکروسافت را در برابر اپل و دیگر رقبا به ضعف کشانده و نتوانسته به موقع وارد بازار محصولات قابل حمل مانند تبلت و گوشی شود، این در حالی است که مایکروسافت از زمانی که ویندوز XP را عرضه کرده بود نوعی رایانه لوحی هم طراحی کرده و حتی نرم افزار خاص آن را نیز ساخته بود.
 
کمپین در این مورد می گوید: آنها در زمانی که من در مایکروسافت بودن، همه فرصت هایی که در موردش صحبت می کردند را از دست دادند. تبلت ها، گوشی های همراه … برنامه هایی که بود هرگز به درستی به کار بسته نشد. وی همچنین مدعی شده که نزول جایگاه رایانه های شخصی تا حدی ناشی از سوءمدیریت مایکروسافت در بازارهای سخت افزاری است.
 
وی که خود در این زمینه در مایکروسافت مسئولیت داشته می گوید: فقط به توهینی که الان مایکروسافت به خود با عرضه تبلت و تقلید از اپل می کند، فکر کنید. اشاره وی به تبلت سورفیس مایکروسافت است که البته از نظر کمپین یک نوت بوک محسوب می شود و تصمیم مایکروسافت برای عرضه مستقل چنین محصولی با انتقادهای بسیاری از شرکت های سازنده تبلت و سخت افزار مواجه شد.
 
در بخش دیگری از این کتاب باز هم استیو بالمر هدف شدید ترین انتقادها قرار گرفته است: آیا او مدیر عامل بزرگی است؟ من این طور فکر نمی کنم. هیات مدیره مایکروسافت هیات مدیره ای عاجز و از کار افتاده است و همیشه همین طور بوده است. آنها افراد را استخدام می کنند تا به آنها در اداره این شرکت کمک کنند، نه اینکه مایکروسافت را رهبری و هدایت کنند. مشکل این است.
 
شاید آنها روزی به مدیری 35 تا 40 ساله نیاز پیدا کنند. شخصی جوان که نسلی که از شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه استفاده می کنند را درک کند. مایکروسافت به شخصی که روی صحنه بایستد  و با نگاهی خشم آلود و پرخاشگرانه خبر عرضه نسخه جدید ویندوز را اعلام کند و تصور کند با این کار امتیازی به دست آورده، ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.