مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت بروز هرگونه قطعی در شبکه ارتباطی کشور و کابل های دریایی بین الملل را رد کرد و گفت: در هفته های اخیر هیچگونه قطعی روی لینک های ارتباطی بین المللی گزارش نشده است.
بالغ بر دو هفته است که شبکه اینترنت کشور با اختلالاتی روبرو بوده به نحوی که دسترسی کاربرانی که از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت و شرکت مخابرات ایران سرویس میگیرند با کندی و قطع و وصلیهای مکرری همراه است اما شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی بخش اینترنت کشور اعلام کرده که مشکل یا اختلالی در شبکه ارتباطی کشور مشاهده نشده است.
حسن کریمی در گفتگو با مهر با تاکید بر نقش بسترسازی شرکت ارتباطات زیرساخت برای ایجاد دسترسی کاربران با شاخص کیفیت مناسب، اظهار داشت: اگرچه قطعی فیبر جزئی از اینترنت محسوب میشود اما با توجه به مکانیزم هایی که برای پیشگیری و جلوگیری از این قطعی ها درنظر گرفته شده طی دو هفته اخیر دسترسی به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مهیا بوده و بروز قطعی گزارش نشده است.
مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت، با بیان اینکه از نظر سطح دسترسی به سایتهای اینترنتی کوچکترین مشکلی در دو هفته اخیر وجود نداشته است، گفت: ممکن است مشکلاتی که کاربران اینترنتی هراز چندگاهی با آن روبرو می شوند مربوط به عدم دسترسی به یک پروتکل خاص و یا یک سایت خاص باشد که ارتباطی با زیرساختهای شبکه ندارد؛ اینکه سایتی در دسترس نیست و یا باز نمی شود مربوط به بستر ارتباطی نیست.
وی با تاکید براینکه بستر ارتباطی دیتا در تمامی دنیا براساس شاخص های سنجش از جمله ضریب دسترسی (availability )، بسته های از دست رفته (packet lost ) و شاخص تاخیر سنجیده میشود و هم اکنون نیز این بستر در کشور ما مطابق با شاخص های بین المللی است، خاطرنشان کرد: برمبنای شاخص ضریب دسترسی هیچگونه قطعی در چند روز اخیر را شاهد نبوده ایم و تمامی لینک های بین المللی ما در سلامت کامل به سر می برند؛ همچنین براساس تست های packet lost نیز بستری که فراهم شده کاملا منطبق با توافقنامه سطح کیفی خدمات شرکت زیرساخت است به نحوی که تمامی مشترکان باید زیر 3 دهم درصد packet lost، سرویس دریافت کنند.
این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: براساس شاخص تاخیر نیز میزان تاخیر در شبکه از انتهایی ترین نقطه دسترسی کمتر از 100 میلی ثانیه تعریف شده است و براین اساس از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت و شرکت مخابرات ایران که به کاربران نهایی سرویس می دهند درخواست میشود چنانچه گزارشی برخلاف این شاخص ها در دست دارند به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه کنند.
وی با تاکید براینکه افت کیفیت و قطعی اینترنت به هیچ عنوان مربوط به شبکه ارتباطات زیرساخت نیست به مهر گفت: حاضریم این موضوع را با تست های مدنظر اثبات کنیم چرا که در این حوزه هیچ چیزی قابل پنهان کردن نیست و اشکالات موجود به راحتی قابل دریافت است.
کریمی از وجود 9 مسیر اصلی و پشتیبان برای عبور پهنای باند اینترنت به کشور از درگاههای بین المللی خبر داد و گفت: با وجود دو مسیر ارتباطی در شمال غرب کشور – ترکیه، یک مسیر در شمال کشور – آذربایجان و ارمنستان و 5 مسیر از خلیج فارس، قطعی های فیبر که منجر به قطعی ارتباطات داخلی شود به ندرت اتفاق می افتد.
به گفته وی هم اکنون ظرفیت دیتای کشور 73 گیگابایت معادل 467 لینک STM1 است.
دلیل کندی سرعت اینترنت طی هفته های اخیر در حالی همچنان مشخص نیست که شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت و شرکت مخابرات ایران نیز اعلام می کنند که مشکلی در شبکه شان وجود ندارد و در این مورد شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان فراهم کننده بستر ارتباطی مبدا، باید پاسخگو باشد.
قطع و وصلی های مکرر و کندی محسوس سرعت اینترنت در حالی است که بالغ بر 45 میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارند.