سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 12, 2013
12:50 سه شنبه، 24ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53283

گزارشی از تحولات بازار لپ‌تاپ

 

تحولات قیمتی و برخی تحولات شرکتی باعث ایجاد تغییراتی در رده‌بندی فروش لپ‌تاپ‌ها در بازار شده است
 
بازار لپ‌تاپ چه از لحاظ برند و مدل و چه از لحاظ قیمت و… بازار پرتنوعی است.
 
 
بازاری که خریدارانش قدرت انتخاب بالایی هنگام خرید دارند و می‌توانند با در نظر گرفتن بودجه خود کالای مورد نظر را از بازار بیابند.
بگذریم که طی ماه‌های گذشته و به ویژه سه ماه اخیر بنا به دلایلی چون، افزایش قیمت‌ها (به ویژه در مورد نمونه‌های گران‌قیمت)، کاهش موجودی و… این قدرت انتخاب تا حدودی کاهش یافته است و البته برندهایی که زمانی در رده محبوب‌ها و پرفروش‌ها بودند اینک تنزل رتبه دارند. اما به هر حال برندهای گوناگون همچنان در بازار به رقابت با یکدیگر پرداخته و حاضر نیستند عرصه را به رقبا واگذار کنند. در این بین گویا برندهای آسیای جنوب شرقی تلاش بیشتری برای ارتقای رتبه محبوبیت و افزایش سهم فروش خود در بازار دارند. این برندها با در پیش گرفتن سیاست عرضه کالاهای ارزان درصدد کسب سهم فروش بیشتر در بازار برآمده‌اند. 
به طوری‌که شنیده شده و البته مشاهده شده است برخی از این برندها حتی محصولاتی قدیمی و از رده خارج را که قابلیت‌های فنی پایینی در حد تجهیز به پردازنده CORE 2 DUO و… دارند با قیمت یک میلیون تومان به بازار عرضه می‌کنند.
فعالان بازار و کارشناسان با تایید این موضوع می‌گویند برندهای آسیایی با در پیش گرفتن سیاست تغییر و دستکاری در کانفیگ و همچنین عرضه کالای کم قابلیت در حال رشد در بازار هستند و در مقابل برندهای اروپایی که تحت لیسانس در آسیا تولید می‌شوند مانند گذشته اقبالی در بازار ندارند. با اندکی تحقیق و بررسی در بازار کامپیوتر به صحت ادعای فعالان بازار در این باره می‌توان 
پی برد. براساس بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای‌اقتصاد» و همچنین اعلام کارشناسان و فعالان بازار در حال حاضر بیشترین حجم موجودی بازار لپ‌تاپ را برندهایی چون ام اس آی، سونی‌های گران‌قیمت و کم‌مخاطب به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین میزان تقاضا هم مربوط به برندهایی نظیر ایسر و ام اس آی و نمونه‌های ارزان قیمت ایسوس است.
محمد اعلانی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: طی ماه‌های گذشته به دلیل رشد قیمت‌ها و همچنین ناقص شدن موجودی اکثر برندها در بازار (به دلیل موانع وارداتی) در رده‌بندی برندها در بازار تغییرات چشمگیری به چشم می‌خورد. ‌به‌طوری‌که برندهایی نظیر SONY و APPLE که محبوبیت زیادی طی سال گذشته یافته بودند اینک با کاهش میزان تقاضا مواجه شده‌اند. این فعال بازار افزود: البته APPLE به دلیل قیمت بالایی که داشت هیچ‌گاه در رتبه‌های اول تا سوم پرفروش‌های بازار قرار نگرفت. اما از لحاظ محبوبیت رده بالایی داشت. وی همچنین گفت: در مورد برند سونی اما باید بگوییم که میزان عرضه لپ‌تاپ‌های سونی در حد گذشته است و تغییر چندانی در حجم موجودی لپ‌تاپ‌های این برند مشاهده نمی‌شود. اما میزان تقاضا به دلیل رشد شدید قیمت‌ها در حد چشمگیری کاهش یافته است. این فعال بازار همچنین گفت: در مورد لپ‌تاپ‌های APPLE اما وضعیت تا حدودی متفاوت است. به گفته وی با توجه به رشد قیمت‌ها و قیمت بالای لپ‌تاپ‌های این برند، برای واردکننده صرف ندارد که لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل را در شرایطی که نرخ دلار ثابت نیست وارد بازار کند. به همین دلیل میزان موجودی لپ‌تاپ‌های اپل در بازار کاهش یافته است و میزان تقاضا هم به دلیل قیمت‌های بسیار گران بسیار کم شده است.
الماسی، یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: در حال حاضر لپ‌تاپ‌های برندهایی نظیر ایسر و ام اس آی در بازار جزو محبوب‌ها هستند. وی افزود: این برندها پا جای پای برندهایی نظیر دل، سونی، اچ پی و توشیبا و… گذاشته‌اند. برخی از برندها نظیر توشیبا، سوزوکی، پاناسونیک و… نیز به شدت در بازار کمیاب یا حتی نایاب شده‌اند. این فعال بازار افزود: طی سه ماه اخیر تغییرات زیادی در بازار لپ‌تاپ به وجود آمده است که همه این تغییرات ناشی از رشد قیمت‌هاست.
شرکت‌های عرضه‌کننده لپ‌تاپ هم با تایید این موضوع اعلام کردند تا زمانی که وضعیت بازار و روند قیمت دلار مشخص و ثابت نشود، نمی‌توانند وضعیت تجاری خود را مشخص کنند. بر اساس اعلام شرکت‌های عرضه‌کننده لپ‌تاپ، حجم موجودی این شرکت‌ها طی ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات وارداتی نسبت به قبل کاهش یافته است و اینها ناشی از نوسانات گاه و بیگاه نرخ ارز است. این شرکت‌ها اعلام کردند، تا زمان تثبیت شرایط بازار و نرخ ارز نمی‌توانند نسبت به ثبت سفارش و واردت کالا اقدام کنند؛ چرا که این کار خطر بزرگی برای سرمایه آنها به شمار می‌آید.
این شرکت‌ها اعلام کردند، حتی در صورتی که بازار شب عید را از دست بدهند، نمی‌توانند زیر بار ضرر و زیان بیشتری بروند و برای واردات اقدام کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.