اپراتورها

تلفن همراه

February 18, 2013
0:25 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53376

صابر فیضی: دوره انحصار اپراتورها تضییع حقوق است

 

عضو هیات مدیره تالیا گفت: مصوبه اولیه خدمات نسل سوم در سال 85 نوشته شد اما تا سال 89 نتوانستیم به دلیل گارانتی پروانه برای رایتل از ظرفیت‌های این حوزه به خوبی استفاده کنیم.
 
صابر فیضی-عضو هیات مدیره تالیا- در گفت‌وگو با تسنیم ، با اشاره به اینکه مخابرات از سال آینده کار خود را به قدرت شروع خواهد کرد، اظهار کرد: توصیه می‌کنم به تمام کسانی که سیم‌کارت تالیا دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند که سیم‌کارت خود را مجددا فعال کنند.
 
وی گفت: عده‌ای ممکن است جلوی عضویت من در هیات مدیره تالیا علامت سوال بگذارند اما دغدغه اصلی من ارائه سرویس است  و در این راستا می‌گویم که تالیا به سمتی خواهد رفت که سرویس‌های جذابی برای کاربران عرضه خواهد کرد.
 
مدیر عامل سابق مخابرات معتقد است که تالیا نباید سیاست همراه اول و ایرانسل را پیش بگیرد و به سمت جذب مشتری برود بلکه باید با سرویس متمایز خود کاربران سابق‌اش را نگاه دارد و دیگران را نیز به سمت خود بکشاند.
 
او در پاسخ به این سوال که تالیا با وجود اپررتورهای قدرتمندی چون همراه اول و ایرانسل و از طرفی دیگر رایتل می‌تواند بازاری را برای خود تعریف کند؟، گفت: معتقدم تمامی اپراتورها می‌توانند سرویس‌های متفاوتی را برای خود تعریف کنند که مشتری خاص خود را خواهد داشت و علاوه بر این هیچ اپراتوری نباید از فعالیت رقیب خود نگران باشد چرا که هرکدام برای شبکه ارتباطی کشور ترافیکی را ایجاد می‌کنند که در نتیجه برای کشور درآمدزا خواهد بود. 
 
وی درباره اینکه مدت گارانتی برای یک اپراتور می‌تواند مانع از تضییع حق آن در بازار رقابتی شود، نیز عنوان کرد: اصلا این‌طور نیست و به عنوان مثال وضعیت رایتل را که قرار است خدمات 3G را به کشور بیاورد نگاه کنید؛ اولین مصوبه در ارتباط با خدمات نسل سوم در سال 85 نوشته و مقرر شد تا سال 86 نهایی شود و سرانجام از اوایل 87 اجرایی شود؛ اما این مسیر به انحراف کشیده شد و نه تنها آخر سال 89 به اپراتورها اجازه داده نشد که در این حوزه خدمات ارائه کنند بلکه مدت گارانتی رایتل را هم افزایش دادند!
 
فیضی افزود: رایتل وجودش برای کشور نعمت است اما مشکل ما این است که این حوزه را نتوانستیم رقابتی کنیم و چون رایتل هم در فضای رقابتی نیست نمی‌تواند کار ارزنده‌ای ارائه دهد و از طرفی شرایط رقابت برای سایرین را نیز محدود کرده‌ایم؛ اگر فضا رقابتی شده بود نه تنها رایتل می‌توانست شکوفا شود بلکه تا حال حاضر آمادگی راه‌اندازی LTE را نیز داشتیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که ورود اپراتورهای دیگر قطعا فضای کار رایتل را محدودتر از این می‌کرد، چطور باید رقابتی شود؟، ابراز کرد: مگر زمانیکه ایرانسل روی کار آمد برای آن گارانتی در نظر گرفتند؟؛ ایراسنل با برنامه‌ریزی دقیقی که داشت و علی‌رغم بازار شش میلیونی همراه اول توانست رقابت را در بازار حاکم کند، اگر اینگونه نبود سیم کارت همچنان در کشور رقمی بیش از 100 هزار تومان بود و خدمات هم همچون سابق.
 
عضو هیات مدیره تالیا اذعان کرد: رایتل علاوه بر مدت گارانتی و انحصاری که برای آن وضع شد، طراحی و مدیریت خوبی هم ندارد و این موضوع را تشدید کرده است.
 
او درباره مدت زمان فراگیری سرویس‌های تالیا خاطر نشان کرد: با این اوصاف تالیا درصدد برنامه‌ای قوی است تا بتواند مجددا در عرصه خدمات همراه وارد شود و علاوه بر اینکه  شبکه سابق خود را دارد اما پوشش‌دهی خود را در کشور از منظر جغرافیایی تا سال آینده توسعه خواهد داد و پوشش‌دهی از مراکز استان خارج خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.