اپراتورها

تلفن همراه

February 24, 2013
23:33 یکشنبه، 6ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53521

گزارش فرهنگ نیوز از ترویج مصرف گرایی و اسراف در تبلیغات تلویزیونی همراه اول

 

فرهنگ نیوز نوشت: با پیشرفت تبلیغاتی تلویزیونی و گسترش سرویس های مختلف، روز به روز شاهد پیشرفت و گسترش و تنوع در تبلیغات تلویزیونی هستیم. رقابت برای جذب مشتری بیشتر چنان بین سرویس دهنده ها و فروشنده های مختلف افزایش داشته است که از هر راه و روشی برای این کار استفاده می کنند. در این مطلب به بررسی یکی از آنها خواهیم پرداخت.
 
به گزارش فرهنگ نیوز اخیرا شاهد هستیم که سرویس دهنده های موبایل رقابل بسیار فشرده ای برای تبلیغات رسانه ای و تلویزیونی را در پیش گرفته اند. رقابلی بی پایان در ارائه تبلیغ هایی طولانی و با ایده های مختلف و متنوع.
 
اما موضوعی که این روزها نگران کننده است این است که این تبلیغات تجاری چنان وارد حوزه سبک زندگی و فرهنگ کشور شده اند که جای تامل دارند.
 
اخیرا همراه اول در تبلیغی جدید، مکالمه بین زوج های جوانی را به نمایش میگذارد که آنها برای دستیابی به امتیازهای طرح "هزاران لبخند زمستانی" حتی در زمانی که به منزل رسیده اند و یا قرار است در کمترین زمان به خانه برگردند، اقدام به صحبت تلفنی می کنند. صحبت های غیرضروری و تنها با هدف کسب امتیاز و بلکه برنده شدن در این طرح.
 
به نظر می رسد با کمی دقت در این گونه تبلیغ ها می توان به متعارض بودن آنها با فرهنگ ایرانی اسلامی پی برد. شاید به ظاهر چنین تبلغاتی اثرات منفی چندانی نداشته باشند، اما با کمی دقت می توانیم مشاهده کنیم که وجود بیش از یک سیم کارت در بین افراد جامعه بسیار رواج پیدا کرده است، سیم کارت هایی که وجود آنها هیچ الزامی ندارد. در ادامه این تبلیغ و فرهنگ اشتباه شاهد در دسترس قرار گرفتن موبایل ها و گوشی های هوشمند در هر رنده سنی هستیم که حاشیه ها و انحراف های بسیاری را در پی دارد.
 
تبلیغ و ترویج خرید وسایل و ابزارهای غیر ضروری از جمله مسائلی است که به افزایش تجملات و تنگ دستی های اقتصادی دامن می زنند. مصرف زدگی و اشتهایی سیری ناپذیر که نه تنها سبب بالا رفتن سطح توقع (توقع غیر ضروری) مردم و بلکه باعث کاهش رضایت جامعه از وضع اقتصادی می شود. 
 
همچنین در حدیثی گرانقدر از پیامبر گرامی (صلى الله علیه وآله) می خوانیم: 
لا خَیرَ فی السَّرَفِ ، ولا سَرَفَ فی الخَیرِ . 
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : در اسراف خیرى نهفته نیست ودر کارهاى خیر اسراف نیست .
(منتخب میزان الحکمه و میزان الحکمه ج۴ص۴۴۴به بعد)
 
و همچنین از امام على علیه‏السلام نقل شده است:
فَدَعِ السرافَ مُقتَصِدا وَاذکُر فِى الیَومِ غَدا وَأَمسِک مِنَ المالِ بِقَدرِ ضَرورَتِکَ وَقَدِّمِ الفَضلَ لِیَومِ حاجَتِکَ؛
اسراف را رها کن و میانه‏روى در پیش‏گیر و امروز به یاد فردا باش و از مال به اندازه ضرورتت نگه‏دار و اضافى آن را براى روز نیازمندیت (قیامت) پیش فرست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.