هفته گذشته به یک باره اخباری مبنی بر ارائه تبلت و رایتل دانشآموزی مطرح شد و پس از آن نمایندگان مجلس از پیگیری این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر دادند.
بحث ارائه سیم کارت و موبایل دانشآموزی در ایران بحث تازهای محسوب نمیشود و ماههاست که در ارتباط با ارائه سیمکارتهای همراه اول در مدارس صحبتها و اظهار نظرهای مختلفی شنیده میشود.
اما هفته گذشته سیدعلی یزدیخواه – رییس آموزش و پرورش شهر تهران – از طرح ارائه «تبلت دانشآموزی» خبر داده و این بار از ارائه سیم کارتهای اپراتور سوم در میان دانشآموزان خبر داد.
وی در این باره گفته بود: «تبلت دانشآموزی» یکی از برنامههایی است که مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش آن را در دستور کار قرار داده و اجرای آزمایشی آن از مدارس شهر تهران آغاز خواهد شد.
رییس آموزش و پرورش شهر تهران در عین حال اظهار کرده بود: با توجه به برآورد هزینههایی که برای راهاندازی این طرح و همچنین تولید محتوا باید صورت بگیرد، مقرر شده ورود تبلت و رایتل یا همان موبایل تصویری در دستور کار قرار بگیرد که در صورت تامین زیرساختها و اعتبار آن، از سال 92 به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
اما اعلام این موضوع خیلی سریع حساسیت بخشهای مختلف جامعه و از جمله بهارستاننشینان را برانگیخت و فردای روز انتشار خبر، جمشید جعفرپور – عضو کمیسیون فرهنگی مجلس – خاطرنشان کرد که بحث ورود رایتل به مدارس، با حضور صاحبنظران فرهنگی و دینی و کارشناسان فناوری به زودی در کمیسیون فرهنگی بررسی خواهد شد.
اما در این میان نکته جالب این بود که با وجود انتشار این اخبار متصدیان و مدیران اپراتور سوم از این مساله اظهار بی اطلاعی کرده و بر این نکته تاکید داشتند که تا کنون حتی در این باره صحبتی هم با آنها نشده است.
شاهین آرپناهی – مدیر کل برند و ارتباطات اپراتور سوم – با تاکید بر این که هیچگونه مذاکرهای میان رایتل و مسولان آموزش و پرورش صورت نگرفته یادآور شده بود که ارائه سیمکارت به افراد زیر 18 سال غیرقانونی محسوب میشود و به همین دلیل اپراتور سوم به هیچ عنوان قصد فروش سیمکارت دانش آموزی ندارد.
در این زمینه مهدی نوید ادهم – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش – نیز با تشریح باید و نبایدهای ورود موبایل به ویژه رایتل به مدارس، نه تنها اجرای این طرح را به نفع نظام آموزشی ندانست، بلکه استفاده از این فناوری در شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه را آسیبی بزرگ به دانشآموزان برشمرد.
وی با تاکید بر این که ورود رایتل به مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: مدرسه مکانی است که دانشآموزان برای یادگیری نیاز به محیط آموزشی آرام و بدون حاشیهای دارند. حتی در مکانهایی که به ناچار مدارس در خیابانهای پرتردد و یا شلوغ از لحاظ آلودگیهای صوتی احداث میشود، تلاش بر این است تا با استفاده از آخرین تعریفهای استاندارد طراحی ساختمان، مزاحمتهای صوتی به حداقل برسد تا روند آموزشی دانشآموزان تحتالشعاع قرار نگیرد، بنابراین در چنین تعریفی که از محیط نظام آموزشی وجود دارد، استفاده از دستگاهی به نام "موبایل" در کلاس، قطعا با اهداف آموزشی سازگار نیست.
اما پس از بالا گرفتن این بحث و طرح آن در رسانههای مختلف، در حالی که دو روز از انتشار این خبر میگذشت، روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با ارسال نمابری به ارائه توضیح درباره موضوع ورود رایتل به مدارس پرداخت و سعی کرد پایانی برای این داستان ارائه کند.
در نمابر ارسالی آموزش و پرورش تهران آمده است: «اساسا محور مصاحبه فوقالذکر(مصاحبه ای که این خبر در قالب آن اعلام شده بود) هوشمندسازی مدارس و بهرهگیری از آخرین امکانات روز برای تسریع در نیل به این هدف بوده و در این راستا استفاده از "تبلت" دانش آموزی به عنوان یکی از گزینههای مورد نظر تلقی شده که هماکنون در حوزههای کارشناسی در حال بررسی است و موضوع پیشنهاد حضور رایتل در مدارس توسط این اداره قویا تکذیب میگردد."