مدیر کل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به پرداخت قبوض اظهار کرد: طرح برداشت مستقیمی که برای پرداخت قبوض داریم این است که پرداخت قبوض به طور خودکار از روی حسابی که مشتری تعریف میکند انجام شود که این موضوع را برای سال آینده در دستور کار داریم.
ناصر حکیمی – مدیر کل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی – در نشست خبری امروز با بیان اینکه اسفندماه برای سیستمهای پرداخت یکی از ماههای پرتراکم محسوب میشود، اظهار کرد: خوشبختانه تغییرات وسیعی که به لحاظ سیستمی و مدیریت سامانهها صورت گرفته تا الان جواب داده و امیدواریم تا پایان سال اختلالی در عملکردها نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه متوسط تعداد تراکنشهایی که ما تا الان نسبت به سال گذشته داشتیم، 70 تا 75 درصد رشد داشته گفت: بخش عمدهای که امسال رخ داده کمک جبرانی دولت به خانوارها بوده که باعث افزایش قابل توجه در حجم تراکنشها در ششم اسفندماه بود، ما در مرکز شتاب بیش از 34 میلیون تراکنش و در شاپرک حدود 28 میلیون و 100 هزار تراکنش در این روز داشتیم که یک رکورد قابل توجهی بود.
حکیمی ادامه داد: در روز گذشته حدود 25 میلیون تراکنش در شتاب و 22 میلیون تراکنش در شاپرک داشتیم و در حال حاضر میتوان گفت که 53 درصد کل تراکنشها از روی پایانههای فروش، حدود 40 درصد خودپردازها، پنج درصد اینترنت، سه درصد موبایل و تلفن ثابت است.
مدیر کل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی پیشبینی کرد که تا پایان اسفندماه موج افزایش تراکنشهای دیگری را در راه داشته باشیم که این امر به خاطر پرداخت یارانهها و پس از آن پرداخت حقوق است بنابراین آمادگی کامل در سامانهها در بهمنماه به لحاظ سیستمی و مدیریت انجام شده تا در صورتی که اختلالی اتفاق بیفتد به سرعت برطرف شود.
وی با بیان اینکه عملکرد بانکها در این مدت قابل توجه بوده، عنوان کرد: دو تا سه ساعت برای دو بانک مشکلی به وجود آمد که به سرعت حل شد و برخلاف سالهای گذشته که مشکلات به صورت فراگیر در بانکها مشاهده میشد، ولی امسال اینطور نبود.
حکیمی خبر داد: حجم تراکنشهای موفق در روز گذشته و در شبکه شتاب 99.25 درصد و در شاپرک 99.6 درصد بود و از اول اسفند ماه در شتاب تراکنشهای موفق 98.3 درصد و در شاپرک 98.5 درصد بود و تلاش ما این است که سیستم را به گونهای مدیریت کنیم که تراکنشهای ناموفق اتفاق نیفتاده و یا بعضی از تراکنشهای ناموفقی که به مغایرت میانجامد به سرعت حل کنیم که چند طرح را در این زمینه تعریف کردیم که امیدواریم تا بیستم اسفندماه اجرایی شود.
مدیر کل فنآوری اطلاعات بانک مرکزی خبر داد: یکی از طرحهای ما این است که در صورت مغایرت اگر بیشتر از حداکثر 48 ساعت پول به حساب مشترک بازنگشت ما فرض را به اعتماد گذاشته و پول را به مشتری میدهیم و در مورد شاپرک بحث پرتال شاپرک را داریم که از طریق رسانههای مختلف به فروشندگان اطلاعرسانی شود و ریزمبادلاتی که روی پایانههای فروش برای فروشندگان صورت حساب شود چون در حال حاضر در شاپرک در هفت مرحله این صورت حساب انجام میشود و بنا به درخواست فروشندگان برای دریافت ریز مبادلات این خدمت را ارائه خواهیم کرد.
وی خبر داد: امیدواریم با گرفتن مصوبه در صورت ایجاد مغایرت و محرومماندن صاحب حساب از پولش درصد جبرانی را برای این مشتریان در نظر بگیریم، چون شائبهای وجود دارد مبنی بر اینکه در زمان مغایرت بانک مربوطه از پول مشترک استفاده میکند. ما طرحی را در دست داریم که با توجه به مدت زمانی که به دلیل ایجاد مغایرت پول مشترک در حساب بانک مانده درصد جبرانی به او داده شود.
حکیمی با تاکید بر اینکه مدیریت ترافیک یکی از فعالیتها و اقدامات مهم ما خواهد بود، گفت: درصددیم بخشی از پرداختهایی که مربوط به خرید شارژ یا خریدهای ریز میشود که البته تعداد زیادی از تراکنشها را به خود اختصاص میدهد و ارزش افزوده چندانی برای ما ندارد با هماهنگی و همکاری اپراتورهای تلفن همراه آن را بر روی سیستم همراه اول ببریم.