رکوردشکنیهای نوروزی با تلفــنهـمراه
روزنامه ایران: قدیمالایام در آستانه نوروز که نه موبایل بود و نه اینترنت مردم برای این که به کسی حلول سال نو و عید نوروز را تبریک بگویند کارتپستال میفرستادند.
این کارتهای خوشآب و رنگ به قدری جذابیت داشتند که اگر سراغ صندوقچههای پدربزرگها و مادربزرگها بروید میتوانید همچنان آنها را ببینید و از نوشتههای پشت آنها لذت ببرید، اما پیشرفت تکنولوژی رونق کارتپستال را از بین برده و حالا دیگر مردم برای این که عید را تبریک بگویند، سراغ کارت نمیروند بلکه با فشار دادن چند کلید روی شاسی تلفن همراه، پیامکی ادبی یا طنز ارسال میکنند تا عید برای آشنایان مبارک باشد.
رکورد پیامک میشکند
شاید باور نکنید که 70 میلیون ایرانی برای شادباش سال نو میتوانند پیامکهای چند میلیاردی بفرستند و اصولاً ایرانیان تنها ملتی هستند که میتوانند رکوردهای اینچنینی برجای بگذارند. براساس آماری که حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میدهد؛ در پنج روز اول سال 1391 تعداد 2 میلیارد و 823 میلیون و 528 هزار و 748 پیامک از طریق تلفن همراه به عنوان تبریک سال نو و پیامکهای جانبی ارسال شده است.
جالب است بدانید این میزان ارسال پیامک نسبت به سال 90 حدود 74 درصد افزایش داشته و در یک رکوردشکنی باور نکردنی نسبت به سال 89 حدود 192 درصد رشد کرده است. آمار ارائه شده نشان میدهد به طور میانگین روزانه تعداد 566 میلیون و 905 هزار و 749 پیامک بین مردم رد و بدل شده و البته بدیهی است که بیشتر این پیامکها را هم در روزهای آغازین و با محتوای تبریک سال نو ارسال کردهاند.
رقابت اپراتورها
میان اپراتورهای تلفن همراه رقابت ویژهای برای تصاحب پیامکها وجود دارد. در نوروز سال 92 تعداد این اپراتورها 3 شبکه بود؛ همراه اول، تالیا و ایرانسل، اما در آستانه نوروز سال 92 تعداد این اپراتورها با اضافه شدن رایتل به 4 رسید. این 4 اپراتور برای این که مشترکان تلفن همراه با استفاده از خطوط آنها به هموطنان خود پیامک ارسال کنند دست به ابتکارهایی میزنند. این ابتکارات بیشتر به امتیازهایی که به مشتریان میدهند مربوط میشود، با این وجود مردم سراغ اپراتورهایی میروند که برای سال نو، قیمت پیامکهای خود را یا کاهش دهند یا سرشکن کنند، اتفاقی که معمولاً زیاد رخ نمیدهد!
همراه اول به دلیل قدیمی و فراگیر بودن طبیعتاً تعداد بیشتری پیامک تبریک را هم ردو بدل میکند. براساس یک آمار رسمی، این اپراتور در 48 ساعت اول سال 91، تعداد یک میلیارد و 25 میلیون و 238 هزار و 883 پیامک را انتقال داده است. بر اساس یک آمار غیررسمی، حدود 98درصد این پیامکها سالم به مقصد رسیدند ولی مابقی به دلایل مختلف از جمله خاموش بودن گوشی گیرنده یا در دسترس نبودن مخاطب برگشت خوردهاند. جالب است بدانید بیش از 657 میلیون پیامک این اپراتور در 24 ساعت اول ارسال شده و از این میزان پیامک 96درصد مربوط به تبریک سال نو بوده و مابقی پیامکها در 24 ساعت دوم ارسال شده که حدود 85درصد آنها به مناسبت تبریک سال نو ارسال شده است. شرکت ایرانسل به عنوان دومین اپراتور فراگیر کشور در 48 ساعت اول سال 91 تعداد 630 میلیون و 232هزار و 374 پیامک تبریک را انتقال داده که از این تعداد پیامک، بر اساس ادعای این اپراتور، حدود 98درصد با موفقیت به مقصد رسیده است. مشترکان ایرانسل در 24 ساعت اول سال تعداد 372 میلیون و 113 هزار و 22 پیامک تبریک سال نو ارسال کردهاند.
در این میان شرکت تالیا هیچ آماری از تعداد پیامکهای ارسالی خود منتشر نکرده و به نظر میرسد با توجه به رکودی که این اپراتور دارد، نباید تعداد پیامکهای آن در روزهای آغازین سال چندان قابل توجه باشد.
محتوای پیامک
یک منبع آگاه در اپراتور تلفن همراه به شوک گفت: «محتوای اصلی پیامکهای ارسالی تبریکهای عادی سال نو بودند.»
بیشتر محتوای پیامکهای ارسالی معمولاً کپیبرداری از یک پیامک است که مشترکین یا از طریق نشریات و سایتهای اینترنتی آن را کپیمیکنند یا از یک پیامک ارسال شده استفاده میکنند. دعای آغازین سال نو به همراه آرزوهای شخصی بیشترین پیامک ارسال شده است و در کنار آن پیامکهایی با عناوین باستانی و فرهنگی محتوای مابقی پیامکهای تبریک را تشکیل میدهند.
پیشبینی افزایش 50درصدی
با افزوده شدن یک اپراتور دیگر و گسترش استفاده از تلفن همراه توسط شهروندان پیشبینی میشود تعداد پیامکهای تبریک نوروز در سال 92، حداقل 50درصد افزایش یابد و به بیش از 4میلیارد برسد.
پیامکهایی که از بین میروند
پیامکها برخلاف کارت پستالها ماندگار نیستند. تقریباً همه آنهایی که چنین پیامکهایی را دریافت میکنند یا بلافاصله پس از خواندن یا چند روز بعد آن را از تلفن همراه خود پاک میکنند. به همین دلیل هم هرگز نوستالژی ارسال پیامک برای کسی بهوجود نخواهد آمد. شاید این حسرت برای همیشه در دل نسل جدید بماند که چرا یک یادگاری از نوروز 92 برای نشان دادن به نسل آینده خود نخواهد داشت تا صندوقچه خاطرات آنها بوی مهر و محبت بدهد.