شبکه اجتماعی توئیتر که در حال حاضر دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان است هفت ساله شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت خبری CNBC، این شبکه اجتماعی با بیش از 200 میلیون کاربر از سراسر جهان روز پنجشنبه گذشته 21 مارس تولد هفت سالگی خود را جشن گرفت.
این شبکه اجتماعی محبوب هفت سال پیش در ماه مارس توسط جک دورسی بنیان گذاشته شد و وبسایت این شبکه اجتماعی تا ماه جولای همان سال راهاندازی شد.
آمارهای منتشره نشان میدهد که روزانه در این شبکه اجتماعی 340 میلیون توئیت منتشر میشود و با توجه به نوع خاص این شبکه اجتماعی به آن پیامک اینترنت لقب دادهاند.
شبکه خبری دویچه وله نیز در مطلبی به نقل از مجله بیزنس اینسایدر هفت نکته درباره این سرویس محبوب آنلاین منتشر کرده است که احتمالا اکثر کاربران پیشتر چیزی درباره آن نشنیده بودند. این نکتهها را در ادامه میخوانید.
1- آنچه امروز به عنوان شرکت توییتر میشناسیم که هر سال درآمدی چند میلیارد دلاری دارد٬ در سال 2006 Odeo نام داشت و سرویسی بود که به کاربران امکان انتشار پیامهای صوتی میداد. رشد این سرویس آنقدر کند بود که اعتراض سرمایهگذاران را برانگیخت و به همین خاطر بنیانگذارانش تصمیم گرفتند با راهاندازی رقابتی میان ایدهپردازان در آن تغییراتی اساسی ایجاد کنند. ایده توییتر از دل این رقابت بیرون آمد.
2- ایده اصلی توییتر اولین بار در یک زمین بازی مطرح شد. دام ساگولا و جک دورسی٬ از بنیانگذاران توییتر٬ در یک زمین بازی در سنفرانسیسکو درباره این ایده بحث کردند. دام به بقیه اعضای گروه گفت: «ایده آنقدر ساده است که حتی تصورش را هم نمیتوانید بکنید. فقط کافی است شروع به نوشتن کنید.» از همین جا بود که این تجارت میلیارد دلاری استارت اولیهاش را زد.
3- در ابتدای راهاندازی توییتر٬ اولین توییت هر کاربر یک پیام اتوماتیک بود: Just setting up my twttr. جک دورسی ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ اولین توییت خود را منتشر کرد. این توییت تا به حال نزدیک به ۹ هزار بار ریتوییت شده است.
4- از میان بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر توییتر٬ جاستین بیبر٬ خواننده جوان موسیقی پاپ که با بهرهگیری از ظرفیتهای آنلاین و شبکههای اجتماعی به شهرتی بینظیر رسید٬ بیشترین دنبالکننده (فالوئر) را دارد. تعداد فالوئرهای جاستین بیبر از مرز ۳۶ میلیون هم گذشته است. هوتسویت٬ از ابزارهای محبوب برای مدیریت حضور کاربران در شبکههای اجتماعی هم با 1.1 میلیون نفر در لیست Following بیشترین کاربران را دنبال میکند. اما رکورد توییتها٬ متعلق به یک دختر ژاپنی است. او پیش از آن که حساب کاربریاش توسط توییتر مسدود شود، بیش از ۳۶ میلیون توییت منتشر کرده بود. گذشته از اینها٬ محبوبترین نشان تجاری در توییتر هم یوتیوب است٬ که بیش از ۲۵ میلیون فالوئر دارد.
5- توییتر از سال گذشته این امکان را به چهرههای سرشناس داده که اکانت خود را تایید کنند تا دیگر کاربران با دیدن نشان تیک در کنار نام شخص٬ مطمئن شوند که از میان احتمالا چندین اکانت گوناگون٬ کدامیک واقعا متعلق به آن شخص مشهور است. بیش از ۴۷ هزار حساب کاربری تا کنون تایید شدهاند٬ اما نام دیک کاستلو٬ مدیرعامل توییتر در میان آنها نیست.
6- حتما پرندهای که نشانه توییتر است را دیدهاید. نام این پرنده «لری» است؛ «لری بِرد.» نامی که برای این پرنده انتخاب کردهاند٬ در واقع نام یک بسکتبالیست آمریکایی از تیم بوستون است.
7- توییتر امکان ریتوییت٬ ریپلای٬ هشتگ و همینطور اپلیکیشن موبایل را خودش فراهم نکرده٬ بلکه همه این امکانات حاصل تلاشهای کاربران و طراحانی هستند که عضو اکوسیستم توییتر بودهاند. توییتر بعدا از این نوآوریها استقبال کرده و آنها را در در دسترس همه کاربران قرار داده است.
نکته اینجاست که هیچیک از این کاربران بابت زحمات خود نمیتوانند دستمزدی دریافت کنند٬ تا زمانی که سهام توییتر در بازار بورس عرضه شود. ارزش این کمپانی در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد میشود.