اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

April 17, 2013
19:10 چهارشنبه، 28ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54469

اختلال مجدد در اینترنت و تکذیب دوباره مسئولان

 

دکتر حمید ضیایی‌پرور – همشهری : یک مقام مسئول شرکت ارتباطات زیرساخت، هرگونه اختلالی در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور را رد کرده و گفته براساس گزارش‌های ارائه شده تا به این لحظه هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور مشاهده نشده است؛
 
این در حالی است که به استناد گزارش خبرگزاری مهر دسترسی کاربران اینترنت به سایت‌های مختلف این شبکه ارتباطی، چند روزی است که با اختلالات گسترده‌ای روبه‌رو است و اغلب کاربران امکان دسترسی به سرویس‌های پرمخاطبی چون یاهو و گوگل و پست‌های الکترونیک جی‌میل، یاهومیل و هات‌میل را ندارند. در همین حال امکان استفاده از سرویس‌هایی چون یاهو مسنجر و جی تاک وجود ندارد. اختلالات دسترسی به اینترنت تنها مربوط به این سایت‌ها نمی‌شود و کاربران اینترنت حتی برای دسترسی به سایت‌های خدماتی همچون پورتال بانک‌ها و سایت‌های خبری نیز با مشکل مواجه هستند.
 
اما این مقام مسئول گفته ممکن است برخی از اختلالات به‌وجود آمده ناشی از قطع دسترسی به VPN‌های غیرقانونی و غیرمجاز باشد.اواخر سال گذشته نیز دقیقا همین وضعیت در کشور به‌وجود آمد و علی حکیم‌جوادی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات رسما اعلام کرد: هیچ گزارشی در این‌باره به ما ارائه نشده است. روزنامه همشهری همان زمان با انتشار یادداشتی تحت عنوان «من به شما گزارش می‌دهم» اختلال در وضعیت اینترنت را مورد تأیید قرار داد.
 
این ماجراها را به یاد داشته باشید تا اکنون که محمدعلی فرقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت اینترنت در سال گذشته اظهار رضایت کرده و گفته در سال 91اینترنت کشور وضعیت پایدارتری نسبت به سال‌های گذشته از نظر کیفی داشته است. اما نکته عجیب و در عین حال قابل توجه در سخنان این معاون وزیر، اظهارنظر درباره اختلال‌های هفته‌های پایانی سال گذشته در کشور است. وی گفته اختلال مقطعی و چند هفته‌ای در زمینه اینترنت در آخرین هفته‌های سال، فراوزارتخانه‌ای و تصمیمی در سطح ملی بوده و ارتباطی به کیفیت سرویسی که شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های PAP و مخابرات می‌دهند، نداشته است.
 
حال یک‌بار دیگر به خبری که در صدر این نوشته آمده توجه کنید: هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور وجود ندارد!
ماجرا از چند حالت خارج نیست:1-‌ یا واقعا شرکت ارتباطات زیر‌ساخت از وضعیت اختلال اینترنت در کشور آگاه نیست و درست می‌گوید که در این صورت فاجعه است چون سازمان بالادستی نسبت به کاربران نهایی اطلاع دقیق و درستی ندارد.
 
2-‌ یا این اختلال وجود دارد ولی شرکت مذکور به دلایلی صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را نداشته یا تمایل به بیان دلایل این امر ندارد و احتمالا چند‌ماه بعد یک مقام دیگر وزارت ارتباطات طی مصاحبه‌ای اعلام خواهد کرد که اختلال مذکور فراوزارتخانه‌ای بوده است!3- اصلا اختلالی در وضعیت اینترنت کشور وجود ندارد و وضعیت اینترنت کشور هر روز بهتر از دیروز است و همه کاربران اینترنت اشتباه می‌کنند!
 
تمام این مشکلات ناشی از این است که اساسا هنوز رویکرد درست و مناسبی درخصوص اینترنت در ایران اتخاذ نشده است. دغدغه‌های سیاستگذاران فرهنگی کشور نسبت به آسیب‌ها و مشکلات ناشی از دسترسی مردم به اینترنت قابل درک است اما باور کنید راهکار آن محدود‌سازی‌ و اختلال و یا بومی‌سازی‌ اینترنت نیست، بلکه راهکار اصلی استفاده فراگیر از ظرفیت‌های سالم این فناوری برای توسعه علمی و اقتصادی کشور است. این فناوری می‌تواند روند رشد آموزش و پژوهش در کشور را نیز دگرگون کند، در تجارت الکترونیک به‌طور گسترده استفاده شود و نیروی انسانی خلاق و توانمند تربیت کند منوط به اینکه به آن نگاهی تک بعدی نداشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.