درحالی که کاربران به آرامی به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن همراه روی آورده اند، گزارشها از عدم اطمینان کاربران به این اپلیکیشنها حکایت می کند و درصورت عدم توجه به این نگرانی، پیش بینی می شود که این فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.
به گزارش مهر، یک گزارش جدید از سوی هیئت مدیره بانک فدرال رزرو نشان می دهد که 28 درصد از کاربران تلفن همراه طی 12 ماه گذشته از دستگاه های خود برای بانکداری با تلفن همراه استفاده کرده اند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش 7 درصدی داشته است.
بانکداری با تلفن همراه سامانهای است که کاربر از طریق تلفن همراه می تواند عملیات بانکی خود را انجام دهد. در این سامانه با نصب یک نرمافزار بر روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه روز می توان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد.
به طور طبیعی نرخ استفاده از سامانه های همراه بانک میان کاربران تلفن های هوشمند بیشتر از کاربران تلفنهای غیرهوشمند است. 48 درصد از تمام کاربران تلفنهای هوشمند دست کم یک بار از خدمات بانکداری همراه روی تلفنهای همراه خود استفاده کرده اند. این درحالی است که همین آمار در یک سال گذشته 42 درصد بوده است.
اکثریت 87 درصدی مشتریان فعال تلفن همراه از دستگاه های خود برای انجام کارهای ساده ای چون بررسی گردش حساب وتراکنش حساب خود استفاده کرده اند.
این درحالی است که 21 درصد از افرادی که از خدمات همراه بانک استفاه می کنند، از تلفن خود برای وارزیر پول به حساب در 12 ماه گذشته استفاده کرده اند، تعداد این افراد در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.
درحالی که مشتریان به تدریج رو به راهکارهای بانکداری با تلفن همراه می کنند، عدم اطمینان به امنیت این وب سایتها و اپلیکیشنهای تلفنهای همراه یک نگرانی بزرگ است. اطمینان مشتریان به امنیت بانکداری همراه از 38 درصد در سال 2012 به 34 درصد رسیده است که این کاهش اطمینان در بخش اپلیکیشنهای موبایل هم قابل بررسی است. چرا که اعتماد کاربران به این اپلیکیشنها از 42 درصد به 38 درصد رسیده است.
دراین میان 36 درصد از کاربران اظهار داشتند که به امنیت کلی سامانه های بانکداری همراه اطمینان ندارند این درحالی است که در سال گذشته این بی اعتمادی 30 درصد از کاربران را شامل می شد.
کارشناسان اعتقاد دارند که این امر می تواند اشاره به فقدان آموزش و اطلاعات کافی درباره امنیت موبایل داشته باشد که بازاریابان این عرصه باید به آن اشاره کرده و برآن غلبه کنند.
درحالی که اکثریت کاربران تلفنهای همراه این فناوری را در حفظ اطلاعات شخصی قابل اطمینان می دانند، نیمی از کاربرانی که از تلفنهای همراه برای انجام کارهای بانکداری استفاده نمی کنند تصدیق کرده اند که نمی دانند این دستگاه ها به اندازه کافی امن است و ایمنی آنها در چه حدی است.
تردید این کاربران می تواند مانعی برای کاربران در رابطه با استفاده کامل از این خدمات باشد و اگر آموزش کافی در این رابطه صورت نگیرد نرخ استفاده از همراه بانک به تدریج کاهش می یابد.
در این میان چالش نهادهای بانکداری دوچندان می شود، آنها باید اپلیکیشنها و فناوریهای امن تری ارائه کنند که خطر فاش شدن اطلاعات در آنها به حداقل برسد. با درنظر گیری این که این فناوری نسبتاً جوان است حسن شهرت آن بسیار شکننده است و به سادگی به خطر می افتد.
پس از برقراری امنیت بالا، باید راهکارهای اطلاع رسانی به کاربران تلفنهای همراه برای ایمنی این نرم افزارها در دستور کار قرار بگیرند. چرا که در حال حاضر 54 درصد از کاربران آن را غیر ضروری تلقی می کنند.