ˈهیچکس تنها نیست ˈ، این جمله شعار معروف شرکت ارتباطات سیار ایران با نام تجاری همراه اول است، اما اختلالات مداوم موجب شده که مشترکان همراه اول تنهایی را بر همراهی با این اپراتور ترجیح دهند و بگویند: ˈتنهایی بهتر استˈ.
به گزارش ایرنا، به گفته دارندگان سیم کارت های همراه اول، این اپراتور بر خلاف ادعای مدیران و مسئولان آن، همراه قابل اعتمادی نیست و با قطعی مکرر تماس ها و عدم آنتن دهی مناسب، مشترکانش را در بسیاری از موارد تنها می گذارد.
به گفته آنان، شبکه همراه اول حتی قادر به پوشش کامل شهر تهران نیست و در حال حاضر برخی مناطق و محلات این کلان شهر با مشکل آنتن دهی روبرو هستند و امکان برقراری تماس در آن ها وجود ندارند.
یکی از مشترکان همراه اول ساکن تهرانپارس خیابان رشید در تماس با گروه اقتصادی ایرنا در این خصوص گفت: مدتها است که در این منطقه مشکل آنتن دهی وجود دارد و موضوع را از طریق مرکز 09990 شرکت ارتباطات سیار پیگیری کرده ایم، اما نتیجه نداشته است و به ناچار از سیم کارت های دیگر استفاده می کنیم.
برخی دیگر از تماس گیرندگان با ایرنا که از مناطق مختلف تهران بودند، قطع مکرر تماس ها و پوشش نامناسب در مترو را نیز از مشکلات دیرینه شبکه همراه اول عنوان کردند که ظاهرا امیدی به رفع آن نیست و مشترکان باید به آن عادت کنند و یا به دنبال خرید سیم کارت های دیگر اپراتورهای باشند.
این در حالی است که پاسخ مسئولان همراه اول در مقابل این مشکلات یا انکار است و یا مقصر دانستن نهادهای دیگر، برای مثال وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار بارها مشکل آنتن دهی در برخی مناطق تهران را مربوط به عدم صدور مجوز نصب آنتن از سوی شهرداری عنوان کرده است.
همچنین محاسبه هزینه تماس های یک طرفه و بی پاسخ از دیگر مشکلات مشترکان همراه اول است که در تماس با گروه اقتصادی ایرنا مطرح شده است، هر چند که این اپراتور اعلام کرده که هزینه مکالمه کمتر از 3 ثانیه محاسبه نمی شود، اما قبض های تلفن همراه چیز دیگری را نشان می دهد.
وضع نابسامان شبکه، عدم آنتن دهی، برگشت صدا، قطع تماس ها در هنگام مکالمه و ارسال پیامک های تکراری را از دیگر مشکلاتی است که مشترکان همراه اول در سراسر ایران با آن روبرو هستند و مختص شهر تهران و یا یک منطقه از این کلان شهر نیست.
وضعیت نامناسب خدمات همراه اول بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و سال گذشته نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخگویی در این زمینه به مجلس فراخوانده شد، اما به نظر می رسد که پیگیری موضوع در سطوح مسئولان بالا کشور نیز راهگشا نبوده است.
به نظر می رسد که مدیران همراه اول نه تنها قدمی برای حل مشکلات مردم در این زمینه بر نداشته اند، بلکه سال گذشته نیز با ارایه پیشنهادی خواستار افزایش نرخ مکالمات از 447 ریال در دقیقه به 515 ریال شدند.
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران سال گذشته اعلام کرد که همراه اول خواستار حذف هزینه جابجایی و یکسان سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات شده است.
این اظهارات وحید صدوقی سرپوشی برای درخواست این اپراتور جهت تقاضای افزایش نرخ مکالمات از 447 ریال به 515 ریال بود.
با وجود اینکه، تاکنون نرخ مکالمات و خدمات تلفن همراه به طور رسمی و از سوی مراجع قانونی افزایش نیافته و مدیران همراه اول نیز ادعا دارند که تعرفه خدمات این اپراتور سالهاست که ثابت است، اما برخی مشترکان با استناد به قبض های تلفن همراه خود، مدعی هستند که نرخ خدمات همراه اول افزایش یافته است.
این مشترکان می گویند: با وجود اینکه، میزان تماس ها و ارتباطات آنان افزایش چندانی نیافته است، اما صورتحساب های ارسالی از سوی همراه اول، افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد، این اپراتور بدون اطلاع رسانی، قیمت خدمات خود را افزایش داده است.
از سوی دیگر برخی از مشترکان این اپراتور می گویند که بی تفاوتی مدیران همراه اول نسبت به سو استفاده از سیم کارت های این اپراتور نیز برای آنان دردسر ساز شده و زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده است.
به گفته آنان سیم کارت های اعتباری ثبت نشده این اپراتور با قیمت های نازل و با سهولت برای ایجاد مزاحمت تلفنی مورد سو استفاده قرار می گیرد، اما مسئولان این اپراتور برای مقابله با این موضوع هیچ اقدامی انجام نمی دهد.