فاطمه سامعی در خبرگزاری فارس نوشت: تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک پدیده جدیدی است که در تبلیغات تلویزیونی و شهری برخی اپراتورهای تلفن همراه مشاهده میشود؛ مقولهای که اگر سازمانهای نظارتی در آن ورود نکنند شاید سر از ناکجا آباد درآورد.
روزگاری دیدن تبلیغ دو شرکت نوشابهسازی که در تبلیغات خود از تخریب دیگری استفاده میکردند، برای ایرانیها بسیار عجیب بود.
آن روزها حتی باورمان نمیشد روزی در کشورها ما هم باب این جور تبلیغها باز شود. اما گوبا زمان برای رسیدن و تجربه کردن این روزها بیش از آنچه فکر میکردیم سریع سپری شده است.
کمی قبل یکی از اپراتورهای تلفن همراه در یکی از تبلیغات خود شگردی را به کار برد که تقریبا این نوع تبلیغ، در بازار رقابتی فناوری اطلاعات در نوع خود برای اولین بار اتفاق میافتد و حداقل بین تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه تاکنون کسی چنین کاری نکرده بود.
در این تبلیغ برای نشان دادن تفاوت سرعت اینترنت، 3 حیوان مثال زده شده بود. در این تبلیغ که هماکنون نیز در بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات چندرسانهای این اپراتور خودنمایی میکند، یک حلزون در زمینهای فیروزهای و یک لاک پشت در زمینهای زرد در حال حرکت هستند که یوزپلنگی در زمینهای ارغوانی و بنفش از آنها جلو میزند.
تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک پدیده جدیدی است که در تبلیغات تلویزیونی و شهری برخی اپراتورهای تلفن همراه مشاهده میشود؛ مقولهای که اگر سازمانهای نظارتی در آن ورود نکنند شاید سر از ناکجا آباد درآورد.
تاکنون در تبلیغات اپراتورها چنین اشاره مستقیمی به دیگر رقبا نشده بود؛ تاکنون رسم معمول این بوده که هر اپراتور در کمپینهای تبلیغاتی خود به معرفی خود میپرداخت و دیگری را به صورت مستقیم نفی و برای دیگران اشکال تراشی نمیکرد.
پس از اولین تجربه، اکنون نمونه همین کار توسط اپراتور دیگر انجام شده است. در جدیدترین تبلیغ تلویزیونی این اپراتور، فردی پیش یکی از دوستانش از کسادی کسب و کارش گله میکند و میگوید: همه میگویند شمارهات را بگذار با تو تماس میگیرم اما تماس نمیگیرند.
شخص دوست نیز در جواب این گلهها مرتب میگوید: عوض اش کن.
در همین زمان موبایل فرد گلهمند زنگ میخورد و طرف پشت خط شماره او را با شماره کلهپزی اشتباه گرفته است.
در این جا دوستش به نشانه تایید گفته هایش به او میگوید: گفتم که شمارهات را عوض کن.
این تبلیغ نشانه مستقیمی است به یکی از مزایای ظاهری این اپراتور. اینکه مدیران این اپراتور همواره اعتبار سیمکارتهای خود را یکی از مزایای بیرقیب خود میدانستند و اعلام میکنند: تمام افراد معتبر از سیمکارت «ما» استفاده میکنند و این سیمکارت نوعی اعتبار برای فرد است.
جهتگیری بازار رقابتی اپراتورها به سمت این نوع تبلیغات، بسیار ناخوشایند است زیرا اساساً بارز شدن اختلافات در هر سطحی از جامعه خوشایند نیست.
…در این جا دوستش به نشانه تایید گفته هایش به او میگوید: گفتم که شمارهات را عوض کن.
این تبلیغ نشانه مستقیمی است به یکی از مزایای ظاهری این اپراتور. اینکه مدیران این اپراتور همواره اعتبار سیمکارتهای خود را یکی از مزایای بیرقیب خود میدانستند و اعلام میکنند: تمام افراد معتبر از سیمکارت «ما» استفاده میکنند و این سیمکارت نوعی اعتبار برای فرد است.
این درست نیست که شیوه تبلیغات اپراتورها به سمتی رود که مردم منتظر باشند ببینند کدام اپراتور در تبلیغ خود چگونه اپراتور دیگر را مسخره خواهد کرد یا جواب تبلیغی اپراتور رقیب به تبلیغ قبلی فلان اپراتور چه خواهد بود؟
بنابراین در صورت رها شدن این موضوع به حال خود و چنانچه مسئولان مربوطه از جمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که پروانه این اپراتورها را صادر کرده، در ابتدای امر به فکر راه چارهای نباشد، احتمالاً باید منتظر تلافی در تبلیغات اپراتورها بود و دید آنها با چه شیوهای از خجالت یکدیگر بیرون خواهند آمد؟