بانکداری و پرداخت الکترونیک

June 6, 2013
17:25 پنجشنبه، 16ام خردادماه 1392
کد خبر: 55458

دیدگاهها و برنامه‌های ولایتی در خصوص فضای مجازی

منبع: کمیته فضای مجازی ستاد دکتر ولایتی
 
فضای مجازی بستر تحقق دیپلماسی عمومی

IMG_20130602_125045.jpg

همانطور که می دانید یکی از جدیترین تحولات در دیپلماسی نوین پیدایش دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی برای برقراری ارتباط با آحاد ملتها بجای دولتها و حکومتها شکل گرفته است. مهترین ابزاری که به کمک طراحی و پیاده سازی این نوع از دیپلماسی آمده است فضای رسانه ای و فضای مجازی است. کشورهای پیشرو منجمله امریکا با بهره گیری از امپراطوریهای رسانه ای خود و  گسترش شبکه های اجتماعی ، موتورهای جستجو ، کمپینهای مجازی در جهت دهی و شکل دهی گفتمان دیپلماسی عمومی خود بجد بهره می گیرند. سفارت مجازی امریکا برای ایرانیان از جدیترین این اقدامات بود هرچند که در عمل توفیقات پیش بینی شده خود را کسب نکرد. لذا از جمله اقدامات اولویتدار در دولت اینجانب تقویت دیپلماسی عمومی خصوصاً از طریق دیپلماسی مجازی و سایبری می باشد. نتایج بخشی از این دیپلماسی را در جلوگیری از تحریف نام خلیج فارس در موتور جستجوی گوگل و موارد مشابه بهره مند شده ایم که ضرورت دارد تا با برنامه ریزی دقیقتر به این مهم بپردازیم.
 
ایجاد ظرفیتهای دیپلماسی سایبری برای برقراری ارتباط بهینه تر با کشورهای جنبش عدم تعهد(نم)، تقویت جنبش بیداری اسلامی، تعامل با کشورهای همزبان بخشی از اولویتهای اینجانب در برنامه دیپلماسی سایبری خواهد بود.
 
فضای مجازی و شور و نشاط جوانان
فضای خلاقانه و نوآورانه و ظرفیت تعامل و ارتباط، آنچنان جذابیتی را در فضای مجازی برای جوانان ایجاد کرده است که بخش عمده ای از وقت جوانان امروز در فضای مجازی سپری می گردد. به نظر می رسد که این عرصه در صورت برنامه ریزی صحیح می تواند زمینه هم افزایی، کار گروهی ، ارتباط سالم و زمینه بروز خلاقیت و نوآوری و نشاط و شادابی جوانان را فراهم سازد. با بررسی در فضای مجازی می توان دریافت که حضور در شبکه های اجتماعی و بازیهای رایانه ای آنلاین ، تالارهای گفتگو بزرگترین تشکل و گردهمایی جوانان را از جنسیتهای مختلف و اقوام و زبانهای مختلف فراهم ساخته است بطوریکه طبق آمار بیش از 20 میلیون بایکننده بازیهای رایانه ای در کشور داریم. همانطور که با ایجاد محیطهای سالم دانشگاهی و فرهنگی و ورزشی زمینه حضور پر نشاط جوانان در این عرصه ها فراهم گردیده است باید با ایجاد و حمایت از شکلگیری محیطهای سالم در فضای مجازی خصوصاً شبکه های اجتماعی بومی و تولید و ترویج بازیهای رایانه ای آنلاین متناسب با هویت اسلامی ایرانی زمینه حضور پرنشاط تر  و پر انرژی تر جوانان در این عرصه را فراهم ساخت.
 
لذا تولید و شکل گیری شبکه های سالم اجتماعی، تولید و ترویج بازیهای رایانه ای آنلاین و شکل گیری تالارهای گفتگوی تخصصی علمی و فرهنگی در فضای مجازی متناسب با اقتضائات کشور از جمله برنامه های مورد حمایت اینجانب می باشد.
 
فضای مجازی در خدمت اقتصاد تولید محور و مردمی
بی شک عصر جدید عصر اقتصاد دانش بنیان است. در این عصر پایه توسعه اقتصادی تولید و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان می باشد. امروزه بزرگترین و ثروتمندترین شرکتهای دنیا از شرکتهای نفت و بانکی و خودرو سازی جای خود راب ه شرکتهای دانش بینان مثل مایکروسافت و غیره داده اند. کارآفرینی و کسب و کارهای فضای مجازی آنچنان متنوع و شتابان است که عرصه بر سایر حوزه تنگ شده است. از سوی دیگر تجارت و اقتصاد الکترونیکی زمینه حذف واسطه ها و افزایش رقابت را فراهم ساخته است که این منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات و خدمات گردیده است. از دیگر نکات مهم تاثیر فضای مجازی بر عرصه اقتصاد شفافیت اطلاعاتی و نیز ایجاد پایگاههای صحیح اطلاعاتی برای تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای اقتصادی است. بطور مثال تجربه نسبتاً خوب کارت هوشمند سوخت و بانکداری الکترونیکی زمینه اجرای بخشی از طرح هدفمندی یارانه ها را در کشور فراهم ساخته است. لذا با عنایت به موارد فوق اینجانب سعی خواهم کرد تا در راستای اقتصاد تولید و محور و مردمی با توسعه اقتصاد  و تجارت الکترونیکی زمینه سودجویی و دلالی تا حد امکان از بین برود. باید با سیاستهای حمایتی زمینه شکل گیری کسب و کارهای سالم اقتصادی در فضای مجازیفراهم گیردد که این امر در کنار اصل 44 زمینه مردمی سازی اقتصاد را فراهم می کند. از جمله جدیترین برنامه ایجاد سامانه های اطلاعاتی دز زمینه اطلاعات اقتصادی است که هم زمینه تصمیم سازی و تصمیم گری صحیحتر را فراهم کند و هم با ایجاد شفافیت اطلاعاتی زمینه فساد و تخلف دراقتصاد تا حد امکان از بین برود.
 
 
محورهای برنامه دکتر ولایتی در حوزه فضای مجازی:
 
 
الف) برخی رویکردهای کلی به فضای مجازی:
 
نگاه فرصت گرا بجای تهدیگرا به فضای مجازی
اخلاقگرایی و مصونیت بخشی بجای محدودیتگرایی در فضای مجازی
همسویی با سیاستهای مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی
 
 
وضعیت موجود:
 
براساس آمار و ارقام وضعیت مطلوبی نیست و براساس آخرین آمار و شاخصها (سال 2010- 2012 ) جایگاه ایران در جهان بین 87 تا 104 در برخی شاخصها و در خاورمیانه رتبه پنجم الی دهم هستیم که این متناسب شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منطقه نیست. مثلاً
 
براساس شاخص IDI (شاخص توسعه یافتگی فاوا در ITU): رتبه 87 جهان و رتبه نهم خاورمیانه
 
براساس شاخص EIU (شاخص آمادگی الکترونیک): ایران در میان 70 کشور رتبه 69 و در خاورمیانه رتبه پنجم
 
براساس شاخص NRI (شاخص آمادگی شبکه ای): ایران رتبه 104 جهان و دهم خاورمیانه
 
براساس شاخص EGDI (توسعه دولت الکترونیک): ایران 100 جهان و دهم خاورمیانه
 
 
حمایت از رسانه ها و خبرنگاران به عنوان افسران فضای مجازی
تکریم خبرنگاران و متخصصان فضای مجازی
پیگیری بحث معیشت و جایگاه اجتماعی خبرنگاران و اصحاب رسانه
تعامل و ارتباط مستمر با رسانه ها و خبرنگاران
افزایش حمایت حقوقی و قضایی از خبرنگاران و تسهیل آزادی بیان خبرنگاران
اصلاح ساختارهای انحصاری و تصدیگری دولتی در فضای مجازی
افزایش ترانزیت پهنای باند بین‌المللی از مسیر خاک کشور با استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی
کاهش قیمت اینترنت و سایر بسترهای ارتباطی
توسعه سریع خدمات و توزیع محتواهای چندرسانهای با تأکید بر توان بخش خصوصی
تعریف صحیح نقش سازمان صداوسیما به عنوان حامی تولید و گلوگاه ممیزی محتوای صوتی و تصویری
اجرای قاطعانه مقررات ضد انحصار در لایههای مختلف شبکه و خدمات فضای مجازی
تشویق خدمات داخلی فضای مجازی و افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به خارجی
افزایش پهنای باند اینترنت در عین توسعه شبکه داخلی
سامان‌دهی و مدیریت ترافیک و پهنای باند داخلی از طریق ایجاد «نقاط تبادل ترافیک داخلی»
توسعه و کاهش هزینه‌های مراکز داده داخلی و تشویق سایتهای اینترنتی به میزبانی در داخل کشور
توسعه زیرساخت محتوارسان (CDN) در کشور
تشویق خدمات داخلی از طریق مشوقهای مالی و اعطای یارانه به مصرف محتوا و خدمات داخلی
تأکید بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی در مقابل روندهای جهانی‌سازی در فضای مجازی
حمایت از مصرف محتوای ایرانی-اسلامی و خدمات بومی در شبکه داخلی
مثبت کردن تراز مصرف کاربران در خدمات و محتوای داخلی نسبت به مشابه‌های خارجی
کمتر شدن سختگیریهای امنیتی و پالایش محتوا و خدمات داخلی نسبت به نمونههای خارجی
حمایت از صنعت و فناوری بومی در مخابرات ثابت و سیار در برابر تکیه به شرکت‌های خارجی
توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی در ارتقای صنایع دیگر
اشتغالزایی پایدار و ارزان از طریق ایجاد فرصت فعالیت در فضای مجازی
توجه به نسبت بالای «تعداد شغل ایجاد شده به میزان سرمایه گذاری در فضای مجازی» نسبت به سایر حوزهها
در نظر گرفتن عامل «سرعت زیاد نیل به نقطه سر به سری در سرمایهگذاریهای فضای مجازی»
بهرهگیری از صنایع فرهنگی و صنایع فضای مجازی بهعنوان فرصتهای درآمدزایی و اشتغالزایی در شرایط رکود
تعریف بستههای سیاستی جهت شفافسازی مقررات برای کارآفرینان جهت سرمایهگذاری در فضای مجازی
چشماندازسازی و تعریف و تبیین فرصتهای جدید سرمایهگذاری و عرصههای نوین کار و تولید در فضای مجازی
اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی
به‌روزسازی آموزشهای مدیریتی، فنی و محتوایی در دانشگاه‌ها با توجه به نیازهای کنونی و آینده
گسترش رشتههای علمی به تمامی حوزه‌های محتوایی و امنیتی فضای مجازی و پرهیز از نگاه تکبعدی
توجه به توسعه متوازن، پایدار و هماهنگ چرخه «علم، فناوری، صنعت و بازار» در صرف بودجههای پژوهشی
بهرهگیری از قابلیتهای فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفافسازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور
بهره گیری از فرصتهای نوین ایجادشده توسط «صنعت محتوا و خدمات فناوری اطلاعات و فضای مجازی» و دورقمی کردن سهم اقتصادی این صنعت در تولید ملی
توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای صنایع دیگر بهویژه با تاکید بر ایجاد شفافیت اطلاعاتی
تقویت اعتماد و سرمایههای اجتماعی با بهرهگیری از ارتقای زیرساختهای دانشبنیان و هوشمند
بهرهگیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات بهویژه قابلیتهای دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در جهت اصلاح ساختارها و برنامهپذیر کردن اقتصاد کلان کشور
اصلاح ساختارهای کسب وکار فضای مجازی
توجه به خدمات فضای مجازی به منزله لوکوموتیو صنایع فرهنگی به این معنا که حرکت کردن این بخش موجب گسترش و تنظیم بازار صنایع فرهنگی شده و نهایتا ارتقای تولیدات فرهنگی بومی و مطلوب در کشور را ممکن میکند
توجه ویژه به بخش خصوصی و تعاونی در کسبوکار فضای مجازی
تسهیل راه‌اندازی و پشتیبانی از شرکت‌های تولید محتوا و خدمات فضای مجازی، به‌ویژه شرکت‌های دانش بنیان
پیشبرد و ارتقای خدمات الکترونیک در عرصههای:
دولت الکترونیک
ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای تعامل و تبادل بین کلیه نهادها و سازمان‌های حاکمیتی
تعیین و تقسیم دقیق مسؤولیت‌های نگهداری هر نوع اطلاعات و ورود و تأیید هر نوع تراکنش بین سازمان‌ها از سوی یک نهاد فرابخشی
ایجاد و شتاب بخشی در کارت هوشمند ملی برای ایرانیان
ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات پایه و داده‌های زیربنایی (نظیر هویت، سلامت، املاک، پول و…)
بهرهگیری از دولت الکترونیک در جهت کاهش دیوان سالاری
افزایش حداکثری شفافیت اطلاعاتی و مقابله با مقاومت‌های احتمالی
واگذاری اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی به بخش خصوصی به صورت «خدمت‌محور»، همراه با نظارت دقیق دولت در پیاده‌سازی و اجرا
تجارت الکترونیک
ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌هایی مانند پرداخت خرد الکترونیک، خرید اعتباری، گمرک الکترونیک، رهگیری کالاها و خدمات، امضا و گواهی دیجیتال و غیره
توسعه الگوهای موفق کسب و کار فاوا، به ویژه در حوزه خدمات وب و ابزارهای همراه
یادگیری الکترونیک
توجه به «یادگیری» پویای الکترونیکی نه «آموزش» ایستای سنتی
تغییر جهت‌گیری مدارس هوشمند از خرید «تجهیزات» به سمت ارتقای «محتوا و خدمات» خلاقانه بومی در انواع قالب‌ها، مانند پویانمایی‌ها، بازی‌های آموزشی، نرم افزارهای یادگیری و شبیهسازی و غیره
توسعه خدمات آموزشی بومی بر بستر شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای همراه، تلویزیون تعاملی و غیره
 
 
سلامت الکترونیکی:
یکپارچه سازی پایگاههای اطلاعاتی بیمه و سلامت کشور
تسهیل مردم در استفاده از خدمات نظام سلامت کشور
اطلاع رسانی در فضای مجازی در حوزه سلامت
توسعه تله مدیسین و ارتباط و مشاوره مستمر پزشک و بیمار از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات
توجه ویژه به ارتقای امنیت در سامانه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و شبکه
ایجاد سریع مراکز عملیات امنیت (SOC) در همهی بخشهای حساس کشور
حمایت از بومیسازی زیرساختهایی نظیر سیستم عامل، ضدبدافزار، موتور جستجو و پست الکترونیکی
بازتعریف ساختارهای پالایش اطلاعات در کشور
ایجاد سریع زیرساختهای احراز هویت در فضای مجازی

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.