حتماً برای یکبار هم که شده ایمیل هایی از این دست را دریافت کرده اید. پیام هایی که از شما می خواهند پیغام ارسال شده از طریق ایمیل و یا پیام کوتاه را برای چندین نفر ارسال کنید تا بعد از مدتی خبر خوشی دریافت کنید.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پاندا سکیوریتی در ایران، در اغلب این پیام ها، فرستنده پیغام سعی دارد تا نوعی از احساس گناه و یا تهدید را در گیرنده برانگیزد تا او به امید رسیدن به وعده داده شده در پیام، پیغام مورد نظر را با دیگران به اشتراک بگذارد.
براساس این گزارش طی سال های اخیر شیوه انتشار پیام با تغییرات زیادی همراه بوده است. به عنوان مثال سال ها قبل افراد مجبور بودند نامه دست نوشته خود را به همراه پاکت و تمبر تنها به یک نفر ارسال کنند. در چنین شرایطی تصور کنید که چطور می توانستید یک نامه مشابه را به چندین نفر از دوستان خود بفرستید. تا اینکه اینترنت از راه رسید تا سرعت انتشار نامه را به طرز فزاینده ای افزایش دهد. اما حالا این روش به حدی در بین کاربران گسترده شده است که بعضی آن را تبدیل به یک بازی و شوخی کرده و از طریق راه هایی مثل پیام کوتاه، ایمیل و یا به اشتراک گذاری بر روی دیوارهای شبکه های اجتماعی نوعی از محتوا را برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کرده و خواستار عدم قطع این زنجیره هستند!
اما دقیقاً سوال اینجاست که چه عاملی باعث می شود تا مردم چنین شوخی ای را جدی گرفته و ارسال همزمان یک پیام به چندین نفر را ادامه دهند؟ شاید بتوان گفت عدم قطع چنین زنجیره معیوبی به چندین عامل نظیر احساسات خوب و پاک مردم، حرص و طمع، خرافات و از همه اینها مهمتر، جهل گیرنده بر می گردد. متاسفانه افراد ترسو، ساده لوح و بی سواد طعمه خوبی برای انتشار چنین پیام هایی به شمار می آیند. متاسفانه عده ای از کاربران سودجو با ارسال این ایمیل ها سعی در گسترش ویروسی خاص و یا دریافت مفت و مجانی آدرس ایمیل های دوستان شما را دارند. عده ای دیگر نیز با این اقدامات خرافات و شایعات را در فضای مجازی گسترش می دهند.
اما بطور کلی محتوای این پیام ها به سه نوع تقسیم می شوند:
– پیام هایی که به کاربران وعده کمک اقتصادی می دهند.
– پیام هایی که خوش شانسی و یا بد شانسی کاربران را به ادامه این زنجیره وابسته می دانند
– پیام هایی که حس نوع دوستی و کمک به دیگران را در کاربر بیدار می کنند
حال نکته اینجاست که چطور پیام های درست را از پیام های غیرواقع تشخیص دهیم و بتوانیم نسبت به ارسال و یا عدم ارسال آنها تصمیم گیری درست داشته باشیم.
1- به محض دریافت چنین پیامی ابتدا در گوگل جستجو کنیم. اگر این یک پیام واقعی باشد احتمالاً سایت و یا کمپینی در ارتباط با آن موضوع وجود خواهد داشت. به همین منظور شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.
2- دقت کنید که این کمپین توسط موسسه ای اجرا شده باشد که تا قبل از این نیز در حوزه ترویج اقدامات اجتماعی سابقه داشته باشد. در ضمن به تاریخ آغاز و پایان کمپین هم توجه کنید. چرا که هر کمپین خیرخواهانه ای آغاز و خاتمه ای دارد.
3- حتما توجه داشته باشید که در پیام های نوع دوستی که برای شما ارسال می شود، لوگو و نشانه موسسه خیرخواه ذکر شده باشد. اگر پیامی فاقد چنین نشانه ای باشد بهتر است به آن اعتماد نکرده و از ارسال به دیگران صرف نظر کنید.
4- اگر در پیام ارسالی شما را تهدید کرده بودند که در صورت عدم ارسال بدشانسی می آورید و یا در صورت ارسال، خبر خوبی دریافت خواهید کرد، مطمئن باشید این پیام دروغ محض است. از ارسال آن صرف نظر کنید.
و اما بعد …
در این شرایط تنها به یک چیز فکر کنید؛ اگر این پیام ها واقعی بودند آیا نباید تا به حال یا خیلی پولدار و یا خیلی فقیر می بودید؟ آیا هستید؟
آیا هنوز هم می خواهید این زنجیره را ادامه دهید؟!