تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 2, 2013
17:12 سه شنبه، 11ام تیرماه 1392
کد خبر: 55945

سرگذشت امضاهایی که هرگز دیجیتالی نشدند

امضای دیجیتال؛ روشی با امنیت بسیار بالا برای پی بردن به اصل بودن نامه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود، اما این روش چقدر در کشور کاربردی بوده و از آن استفاده می‌شود؟
 
امروزه سوء استفاده از آدرس‌های ای‌میل برای مهاجمان و ویروس‌ها به امری متداول تبدیل شده است و با توجه به نحوه عملکرد آنان در برخی موارد شناسایی هویت فرد ارسال کننده یک پیام بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن و تشخیص غیر جعلی بودن نامه‌های الکترونیکی در فعالیت‌های تجاری و بازرگانی دارای اهمیت فراوانی است.
 
یک نامه الکترونیکی شامل یک امضای دیجیتال، نشان دهنده این موضوع است که محتوای پیام از زمان ارسال تا زمانی که به دست شما رسیده، تغییر نکرده است. در صورت بروز هرگونه تغییر در محتوای نامه، امضای دیجیتال همراه آن از درجه اعتبار ساقط می‌شود .
 
ساختار اصلی امضای دیجیتالی بدین صورت است که نویسنده اطلاعات الکترونیکی این اطلاعات را توسط کلید رمزنگاری محرمانه خود امضا می‌کند. این کلید باید توسط کاربر برای همیشه مخفی نگهداشته شود. امضا توسط کلید همگانی مربوطه امضا کننده، سند قابل کنترل بوده و این کلید همگانی توسط عموم قابل رؤیت و دسترسی است.
 
مجری این طرح که وزارت صنعت،معدن و تجارت است در راستای توسعه‌ی امضای دیجیتال تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان امورمالیاتی کشور امضا کرده است. با اجرای این تفاهم نامه امضای دیجیتال یکی از پروژه‌های سازمان امور مالیاتی کشور و از پیش نیازهای اجرای مالیات الکترونیکی و پروژه عظیم طرح جامع مالیاتی به شمار می‌رود و تمامی مراحل دریافت اظهارنامه‌های مودیان سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت. البته نباید در این میان نقش تفاهم‌نامه طرح ملی شبکه بزرگ ارتباطی بخش صنعت، معدن و تجارت کشور(شباب) که بین وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به امضا رسید را از قلم انداخت. این تفاهم‌نامه‌ با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای توسعه تجارت الکترونیک به امضا رسید و تاثیر آن بر موضوع امضای دیجیتال هنگامی مشخص می‌شود که بسیاری از کاربردهای آن در تجارت الکترونیک نهفته است.
 
چندی پیش بود که مهدی لیایی – مشاور وزیر ارتباطات – وضعیت امضای دیجیتال را نامناسب دانست و علت این موضوع را دعوای دیرینه بین بانک مرکزی، قوه قضاییه، وزارت کشور و وزارت بازرگانی عنوان کرد. علت این دعوا هم چیزی نبود جز این که هر کدام از این نهادها خود را متولی این موضوع می‌دانستند.
 
اما از زاویه‌ای دیگر سیداحمد معتمدی – وزیر سابق ارتباطات – لازمه عمومیت پیدا کردن امضای دیجیتال را تغییر ضوابط و قوانین می‌داند و معتقد است: این موضوع به عملکرد دولت وابسته است برای مثال در اکثر ادارات پرونده‌ها به صورت حضوری تکمیل می‌شود و دیگر امضای دیجیتال کاربردی پیدا نمی‌کند، حتی برای بعضی از فعالیت‌های بانکی هم امضای دیجیتال لازم نیست و این موضوع از ضعف دولت الکترونیکی خبر می‌دهد.
 
به گفته او امضای دیجیتال علاوه بر دولت الکترونیکی در تجارت الکترونیکی هم کاربرد دارد و روی این موضوع مانند دولت الکترونیکی کم کار شده است متاسفانه ما در کاربردهای اینترنت بر خلاف تعداد کاربرانمان عملکرد ضعیفی داشتیم.
 
البته محمد سلیمانی به عنوان عضو کمیسیون صنایع مجلس اعتقاد دارد که زیرساخت‌ها و امکانات برای عملیاتی شدن این طرح فراهم شده اما خبری از عملیاتی شدن نیست.
 
او که در دولت احمدی نژاد به عنوان وزیر ارتباات فعالیت داشته است، همچنین تاکید دارد: زیرساخت‌های کلی و عمومی طرح امضای دیجیتالی از لحاظ ارتباطاتی آماده است ولی مرکزی مطمئن برای نگهداری از داده‌ها وجود ندارد. علاوه بر این در مراحل اول ممکن است از طرف مردم بی‌اعتمادی‌هایی وجود داشته باشد اما بعد از مدتی این موضوع برای مردم روشن خواهد شد. هر قدر دولت الکترونیک پررنگ‌تر شود، نقش امضای دیجیتال نیز بیشتر خواهد شد البته اگر دولت الکترونیکی هم برقرار نباشد می‌توان امضای دیجیتال را تا مراحلی پیش برد.
 
در هر صورت به نظر می‌رسد امضای دیجیتال که وسیله‌ای برای بالا بردن امنیت است و کاربران از آن برای رمزنگاری نامه‌های الکترونیکی و اطلاعات مهم استفاده می‌کنند جایگاه خود را چه در میان عموم مردم و چه از لحاظ عملیاتی شدن پیدا نکرده است و کلاهبرداران اینترنتی هم از چنین وضعیتی نهایت استفاده را می‌کنند و دلی از عزا در می‌آورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.