فناوری اطلاعات

July 31, 2013
20:42 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1392
کد خبر: 56478

تشریح حال و آینده‌ی رسانه‌های دیجیتال در آخرین روزهای دولت دهم

رییس مرکز توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به روال هر سال، از 17 تا 26 مهرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.
 
حسن علیزاده در نشستی خبری که صبح امروز در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد‌، با بیان این‌که در نمایشگاه امسال تأکید ما بر حوزه‌ی محتوا است، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال سرویس‌هایی را که سال‌های گذشته حلقه‌ی مفقوده‌ی نمایشگاه بودند، اضافه کرده‌ایم. سال گذشته بیش از دومیلیون و 700هزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود 10 درصد به این آمار اضافه شود.
 
وی ادامه داد: حوزه‌ی «محتوا» تأکید جدی ما است و با همکاری دستگاه‌های مختلف به این حوزه توجه بیشتری خواهیم کرد. البته همکاری این دستگاه‌ها فقط برای غرفه‌پُرکنی نخواهد بود، بلکه صداوسیما با حضور شبکه‌ی تهران و همچنین شبکه‌ی ملی اطلاعات، حضور جدی‌تری خواهند داشت. بخش دانش‌آموزی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز تقویت شده است.
 
علیزاده با اشاره به برگزار نشدن همزمان جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با یکدیگر، گفت: سال‌های گذشته روال این‌گونه بود که تا یک‌ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، روند دریافت آثار متوقف می‌شد. در حالی که امسال تا 15 آبان‌ماه دریافت آثار ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله اواخر آذرماه اختتامیه‌ی جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها در هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، بیان کرد: امسال این کارگاه‌ها برگزار خواهند شد و برای اولین‌بار کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر‌، فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را در این نمایشگاه خواهیم داشت. تا کنون حدود 20 کشور از جمله آمریکا،‌ فرانسه‌، هند،‌ سریلانکا‌، تایوان‌، قطر و فنلاند برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
او درباره‌ی برگزار نشدن نمایشگاه‌های استانی، توضیح داد: سال گذشته، حدود 30 درصد از منابع مالی خود را گرفتیم و فشار زیادی را احساس کردیم، ولی سال گذشته تا این زمان، در حدود 13 استان نمایشگاه استانی برگزار کردیم؛ اما امسال با وجود تمام تلاش‌هایی که کردیم شرایط مالی به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم نمایشگاه استانی برگزار کنیم. از نظر مالی با شرایط سختی روبه‌رو هستیم و امیدواریم فشار اقتصادی که در حوزه‌ی تخصیص بودجه احساس می‌شود، فشار اولیه‌ی خود را از حوزه‌ی فرهنگ وارد نکند.
 
علیزاده با بیان این‌که به‌دلیل کمبود بودجه، ناخودآگاه به سمت کارهای کیفی و کم‌هزینه سوق پیدا کردیم، اظهار کرد: تقاضای ما از مسوولان اقتصادی دولت آینده این است که حوزه‌ی فرهنگ را دریابند و بویژه به بخش رسانه‌های دیجیتال توجه داشته باشند.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به این‌که چرا با وجود وعده‌ای که برای پنج روزه برگزار شدن نمایشگاه داده شد، امسال نیز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال 10 روزه خواهد بود‌، گفت: امسال تصمیم داشتیم نمایشگاه را پنج روزه برگزار کنیم، اما با توجه به حضور و استقبال مردم از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، فکر می‌کنیم که فضای مصلا پاسخگوی این جمعیت در مدت پنج روز نباشد و ما با ریزش مخاطب روبه‌رو شویم. از طرف دیگر، این نمایشگاه آخرین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در دولت دهم است، بنابراین ترجیح دادیم که تغییری در روند برگزاری آن ایجاد نشود.
 
علیزاده با بیان این‌که اختتامیه‌ی جشنواره‌های «رسانه‌ی دیجیتال خانواده» و «رسانه‌ی دیجیتال مهدوی» هفته‌ی آینده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود‌، ادامه داد: رونمایی از آثار مکتوب در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال را نیز خواهیم داشت؛ این آثار موضوعات مختلفی را در رسانه‌های دیجیتال تحلیل کرده است و از این به بعد، مجموعه کارهای پژوهشی با عناوین مختلف در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌شود.
 
او با بیان این‌که در سه‌ماه نخست امسال، 99 گواهی ثبت و دوهزار و 200 مجوز تکثیر صادر شد، اظهار کرد: اگر آمار امسال را با آمار سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که سه‌ماه اول امسال به اندازه‌ی سه‌ماه اول سال 91 نبوده است و کارنامه‌ی ما درخشان نیست. دلیل این موضوع، تحولات سیاسی کشور و تغییر دولت بود که روی تمام حوزه‌ها تأثیر گذاشت. از سوی دیگر، روند کاری ما در یک سال اخیر مقداری متفاوت از سال‌های قبل شده و تعداد کارها کمتر شده است. همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی، اولین چیزی که از سبد کالای مردم حذف می‌شود، کالای فرهنگی است و ما هم از این فرآیند بی‌نصیب نبوده‌ایم. به‌عنوان مثال، در حوزه‌ی فیلم‌ و بازی‌های رایانه‌یی، آمار فروش کمتر از سال‌های قبل است که امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی، این آمار افزایش یابد.
 
وی با اشاره به صدور مجوز برای موسسات فرهنگی دیجیتال، گفت: تولیدکننده‌های محتوا، ناشران حامل‌های دیجیتال و کسانی که نشر برخط دارند در میان دریافت‌کنندگان مجوز موسسات فرهنگی دیجیتال بودند که سال گذشته، 150 مجوز و امسال 22 مجوز برای این موسسات صادر کردیم. در حال حاضر تقریبا هیچ موسسه‌ای وجود ندارد که بلاتکلیف مانده باشد و اکثرا با دیده مثبت برای آن‌ها مجوز صادر کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان دولت دهم آمار درخواست‌کنندگان مجوز به صفر برسد.
 
علیزاده با بیان این‌که یک متن خوب درباره‌ی حوزه‌های فرهنگی اپراتورها با همکاری سازمان تنظیم مقررات وزارت فن‌آوری ارتباطات تنظیم شده و در نوبت بررسی است، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان مردادماه شاهد تصویب این طرح باشیم. این طرح درباره‌ی محتوای پیامک‌ها،‌ تم‌ها‌ و آهنگ‌های پیشواز اپراتورهای تلفن‌های همراه است. همچنین شماره تلفنی برای شکایت‌های پیامکی به مردم داده شده بود، متأسفانه تعداد شکایت‌ها کمتر نشده است که نشان می‌دهد ما باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشیم. پیامک‌های حاوی موضوع خرید و فروش املاک، ارائه‌ی خدمات گردشگری و مسافرتی،‌ پیامک‌های پزشکی و پیامک‌های مذهبی و پیامک‌های مربوط به بانک‌ها، بیشترین میزان شکایت را به خود اختصاص داده‌اند. اکنون در حال تدوین آیین‌نامه‌ای هستیم که پیامک‌هایی که حاوی گردش مالی هستند، ابتدا از سازمان صنعت‌، معدن و تجارت مجوز بگیرند. آیین‌نامه‌ی دیگری نیز در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است تا پیامک‌های پزشکی قبل از ارسال، مجوز بگیرند. در حوزه‌ی پیامک‌های مسابقات و کالاهای مربوط به حوزه‌ی بهداشت، خوشبختانه شکایت‌ها کم شده است.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم و عکس تلفن همراه، گفت: سال گذشته، اولین دوره‌ی این جشنواره را برگزار کردیم و حدود 27هزار اثر در این زمینه گرفته شد. البته سال گذشته با حمایت بخش خصوصی، این جشنواره برگزار شد و امسال نیز سری دوم آن را برگزار خواهیم کرد. برگزاری این جشنواره به‌دلیل مشکلات ما در جشنواره‌های گذشته در حوزه‌ی تلفن همراه بود که آثار ارسالی حتی به مرحله‌ی داوری هم نمی‌رسید.
 
علیزاده با اشاره به تعداد سایت‌های ثبت‌شده، بیان کرد: تعداد این سایت‌ها طبق آخرین اعلام ما، 45هزار سایت بود؛ اما در حال حاضر 55هزار وبلاگ و سایت ایرانی در دامنه «ir» وجود دارد و این نشان می‌دهد که میزبانی سایت‌های کشور وضعیت خوبی پیدا کرده است.
 
او همچنین درباره‌ی فعالیت باشگاه «سرآمد» توضیح داد: در حال حاضر حدود دومیلیون و 500هزار نفر در این باشگاه عضو شده‌اند‌ و 730هزار نفر در آزمون‌های تعیین سطح افزایش سواد دیجیتالی شرکت کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم به بقیه‌ی این افراد سرویس‌های مورد نظر را بدهیم.
 
علیزاده درباره‌ی شبکه‌های فرهنگ نیز اظهار کرد: خردادماه 1391 فاز اول شبکه‌ی فرهنگ با 150 خانه آغاز شد و در فاز دوم آن نیز تا کنون 337 خانه قبل از افتتاح ارائه سرویس می‌کنند. امیدواریم در چند روز آینده، تعداد این خانه‌ها به 400 خانه برسد تا بتوانیم در همین چند روز، با حضور دکتر حسینی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – و خانم دکتر سلطان‌خواه – معاون فن‌آوری رییس‌جمهور – فاز دوم را نیز افتتاح کنیم. قرار بود در فاز دوم، تعداد خانه‌های فرهنگ تا 500 خانه افزایش یابد، اما افزایش قیمت دلار و شرایط اقتصادی سبب شد هزینه‌ها تا سه برابر افزایش یابد. بنابراین تصمیم گرفتیم که در این فاز به همان 400 خانه قناعت کنیم.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی درگاه جدید سامان‌دهی سایت‌ها، توضیح داد: درگاه جدید آماده است و در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در حال کار است. متأسفانه سایت‌هایی که در بالای صفحه‌ی خود ذکر می‌کنند که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند‌، فقط به ثبت در سامانه‌ی قبلی اکتفا می‌کردند و حتی در برخی موارد که ما اسامی برخی از آن‌ها را حذف می‌کردیم، دوباره سایت خود را ثبت می‌کردند. در حالی که هیچ نظارتی روی این سایت‌ها نمی‌شد. سامانه‌ی جدید این خاصیت را دارد که بیشتر، جنبه‌ی ابراز هویت دارد و افزایش اطلاعات کاربران و مدیران سایت‌ها و دریافت گواهی دیجیتال مورد تأیید ما از دیگر مزایای این سایت است، آمار این سایت به‌صورت لحظه‌یی و به تفکیک حوزه ارائه می‌شود‌ و امکان مشارکت کاربران را نیز فراهم می‌کند.
 
وی افزود: در بحث رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی، امکانات خوبی فراهم شده است که با ظرفیت خطای کمتر نسبت به «الکسا»، سایت‌های ایرانی را رتبه‌بندی می‌کند. امیدواریم در فرصتی مناسب بتوانیم این سایت را نیز در اختیار مخاطبان بگذاریم.
 
علیزاده در پاسخ به این‌که آیا در دولت بعد، مرکز رسانه‌های دیجیتال به قوت خود باقی می‌ماند؟ اظهار کرد: دولت جدید هم طبیعتا در چارچوب بودجه‌اش فعالیت می‌کند و اگر ما توقع زیادتری از دولت داشته باشیم، خارج از قاعده است. باید تلاش کنیم نهادهای مختلف را درگیر رسانه‌های دیجیتال کنیم.
 
وی همچنین درباره‌ی سامان‌دهی «گیم‌نت‌»ها، گفت: اگر متولی دیگری قصد دارد سامان‌دهی گیم‌نت‌ها را انجام دهد و در این حوزه ورود پیدا کند، ما استقبال می‌کنیم؛ اما خبرنگاران باید حواس‌شان باشد که قول‌هایی را که می‌دهند، پیگیری کنند. ما تا کنون 35 گیم‌نت را سامان‌دهی کرده‌ایم و در حقیقت، تعریف گیم‌نت را ارتقا بخشیده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.