تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 11, 2013
9:06 یکشنبه، 20ام مردادماه 1392
کد خبر: 56651

بانکداری سنتی به پایان می‌رسد

تکنولوژی دارد همه چیز را تغییر می‌دهد و به این ترتیب است که در سال‌های اخیر حتی سبک زندگی شهروندان شهرها و کشورهای نه چندان پیشرفته دنیا هم تحت تاثیر تکنولوژی‌های پیشرفته و جدید رنگ تغییر خورده است.
 
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از اکونومیست حالا دیگر بهتر است تصویرهای قدیمی مثلا از بانک‌ها را هم در ذهنمان تغییر بدهیم؛ در آینده‌ای نه چندان دور دیگر روند امور مالی و بانکی و عملکرد آنها به شکلی که این روزها وجود دارد، نخواهد بود. تا چند سال آینده احتمالا دیگر خبری از کارمندهای کت و شلوار پوشی که پشت باجه‌های مختلف بانک نشسته و به شکلی جدی کارهای مختلف بانکی را انجام می‌دهند نیست و احتمالا در جایی که کمتر شبیه به بانک‌های فعلی است افراد جوان و نه‌چندان مسنی را خواهیم دید که با شلوار جین و تیشرت در حال کار با لپ‌تاپ‌هایشان هستند. در واقع این تصویر و اتفاق با موج جدیدی از شرکت‌های مالی- تکنولوژی نوظهور که بسیاری از آنها عمری کمتر از چند سال دارند، می‌تواند امکان‌پذیر باشد و به واقعیت بپیوندد. این شرکت‌ها به تدریج روش‌های وام گرفتن، سپرده‌گذاری، پرداخت، ارسال پول یا خرید ارزهای خارجی را تغییر می‌دهند. در همین راستا این شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای کسب سود بیشتر و ذخیره منابع مالی برای چالش‌های پیش رو با مدل‌های تجاری سنتی شرکت‌ها و موسسات هستند و از طرفی سعی دارند با نشان دادن این واقعیت که تکنولوژی و اینترنت در حال تغییر روند بانکداری و انجام امور مالی به شکلی خوب و جدید هستند، شور و هیجانی را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. این در حالی است که هنوز تصور بسیاری از افراد از بانک‌های مجازی و اینترنتی به قول‌ها و تعهدات برآورده نشده در این زمینه محدود می‌شود و البته رویاهایی در این مورد در زمان انفجار حباب دات کام که هرگز به واقعیت تبدیل نشد. در حالی که بسیاری جمله «بیل گیتس» در این مورد که گفته بود «بانک‌ها این روزها شبیه دایناسورها هستند» را فراموش نمی‌کنند، با این اوصاف است که نرخ رشد شرکت‌های نوظهور تکنولوژی- مالی به سرعت در حال افزایش است. 
Take Xoom یک شرکت کوچک در سانفرانسیسکو است که بیش از یک دهه سابقه فعالیت دارد. این شرکت به طور تخصصی در زمینه ارسال مقادیر کم پول به سرتاسر جهان فعالیت می‌کند. این شرکت با جمع‌آوری پول به صورت آنلاین و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تقلب و کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند. این روش باعث کم شدن و از بین رفتن تدریجی کارمزدهایی شده است که بانک‌ها برای ارسال پول به روش سنتی از مشتریانشان می‌گرفتند. این شرکت در اوایل سال‌جاری میلادی برای اولین بار وارد بازار بورس شد و قیمت سهام آن در این مدت تا دو برابر افزایش داشته است، تا جایی که ارزش این شرکت به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است؛ رقمی که برای شرکتی با درآمد 80 میلیون دلاری در سال 2012 می‌تواند خیره کننده باشد. این جریان در کشورهای پیشرفته دیگری مانند بریتانیا هم در حال شکل‌گیری است؛ جایی که شرکت‌هایی مانند Wonga به سرعت پا می‌گیرند و فعالیت خودشان را توسعه می‌دهند. این شرکت سابقه‌ای کمتر از ده سال دارد و به صورت تخصصی در زمینه ارائه وام‌های کوتاه مدت با نرخ بهره نسبتا مناسب فعالیت می‌کند. این شرکت با جمع‌آوری اطلاعات کاربردی مانند زمانی که مشتریان در وب‌سایت این شرکت صرف می‌کنند و بررسی تمایل آنها به انجام خدمات مختلف، برای ارائه خدمات و سرویس‌های آینده خودش برنامه‌ریزی می‌کند. حالا این شرکت ارزشی در حدود 5/1 میلیارد دلار دارد. 
فاکتورهای مختلفی در سال‌های اخیر بر رشد و تاسیس این شرکت‌های نوظهور تاثیر گذاشته‌اند. اولین موضوع، بحران‌های مالی و اقتصادی بوده است که به اعتماد مشتریان به بانک‌ها لطمه وارد کرده است. این جریان باعث کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری هم شد که در نهایت سپرده‌گذاران را به سمت راه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری سوق داد. این جریان به تدریج جریان قرض دادن اشخاص به اشخاص را تقویت کرد تا در نهایت به راه‌اندازی شرکت‌های کوچکی مانند Lending Club منجر شد. این شرکت آمریکایی یک استارت آپ تکنولوژی- مالی است که پلت‌فرمی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است تا از طریق آن بتوانند به افراد وام گیرنده، وام‌های شخصی و توافقی بدهند. علاوه بر اینها نمی‌توان از تاثیر تکنولوژی‌هایی مانند رایانش ابری که از ترکیب نرم‌افزار و خدمات مختلف روی بستر اینترنت بهره می‌برند، بر سرعت بخشیدن به شکل‌گیری این شرکت‌ها چشم پوشید. این تکنولوژی‌های جدید در واقع روند کار این شرکت‌های نوظهور را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.