رگولاتوری

August 25, 2013
23:28 یکشنبه، 3ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57022

کاربران رایتل در انتظار بسته فرهنگی

تماس‌های تصویری رایتل که چند ماهی از قطع شدن آن‌ها می‌گذرد، قرار بود در دولت دهم پیگیری شود، اما این دولت هم به پایان رسید و همچنان وضعیت این سرویس در حالت نامشخص قرار دارد.
 
زمانی بسیاری از مردم هزینه‌های مختلفی را متقبل شده و مدت‌ها زمان گذاشتند تا با خرید نسل جدید سیم‌کارت بتوانند علاوه بر مکالمه صوتی از سرویس جدید مکالمه تصویری نیز بهره‌مند شوند اما مدت کوتاهی پس از ارائه این سرویس مخالفت‌های متعددی با ارائه آن صورت گرفت و اکنون چندماهی است به بهانه نداشتن پیوست فرهنگی، این سرویس قطع شده است. در این میان به نظر نمی‌رسد از بین مسئولان متولی حوزه ارتباطات هم فردی نگرانی یا مشکل خاصی با قطع شدن این سرویس داشته باشد و بدون هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای برای کاربران یا بازگرداندن هزینه‌های آن‌ها از سرگیری مکالمات تصویری به زمان نامعلومی واگذار شده است. به گزارش ایسنا، پیش از این محمدحسن نامی – وزیر پیشین ارتباطات- اواسط تیرماه گفته بود: به احتمال زیاد پیوست فرهنگی رایتل طی سه ماه آینده به شورای‌عالی فضای مجازی ارائه خواهد شد. او که تدوین این پیوست را در شورایی با حضور نمایندگانی از حوزه علمیه، دانشگاه امام‌صادق(ع)، دانشگاه علامه و جهاد دانشگاهی دنبال می‌کرد، در این‌باره بیان کرده بود: در اصل ما باید پس از تدوین پیوست فرهنگی آن را به شورای‌عالی فضای مجازی ارسال کنیم تا پس از تایید آن در شورا کار آغاز شود. البته، حتی اگر همین حالا شورا بگوید حتی بدون پیوست فرهنگی موضوع پیگیری شود، ما این کار را انجام خواهیم داد، زیرا پیگیری این موضوع از وظایف ماست. البته در آن زمان درباره این‌که تا سه ماه آینده فرصت کاری دولت دهم به پایان می‌رسد، صحبتی نشده بود و حال با روی‌کار آمدن دولت یازدهم همچنان مشخص نیست آیا تماس‌های تصویری رایتل ازسرگرفته خواهد شد یا این قصه سر دراز دارد. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد آن‌که در صحبت‌های غیررسمی مسئولان دائم این‌گونه عنوان می‌شود که یکی از مخالفان جدی تماس‌های تصویری که در قطع این سرویس هم نقش مهمی داشته، شورای‌عالی فضای مجازی است اما خود مهدی اخوان‌بهابادی (دبیر این شورا) بر این نکته تاکید دارد که: «زمانی که یک فناوری جدید وارد کشور می‌شود، پیوست فرهنگی مناسب خود را نیاز دارد، اما زمانی که پروانه اپراتور سوم صادر شده یک صفحه سفید در پروانه چند ده برگی قرار گرفته و به عنوان پیوست فرهنگی به امضا رسیده است. اکنون از دید ما دغدغه افراد مختلف در این زمینه به همین مساله برمی‌گردد که زمانی که قرار بوده این پروانه صادر شود دقت کافی صورت نگرفته است. به همین دلیل ما با اپراتور مذاکراتی داشتیم که این نقص را جبران کند؛ حتی به آن‌ها چند ماه زمان داده شد و این‌گونه نبود که تصمیم یک‌شبه گرفته شود اما با چند ماه مذاکره و تعامل، توجهی به این موضوع نشد و به ناچار و ناگزیر مصوب شد تماس تصویری رایتل قطع شود.» او درباره حقوقی که کاربران این اپراتور دارند هم این‌گونه گفته بود که تمام کاربران همه اپراتورها باید توسط اپراتور خود پاسخ بگیرند و اپراتورها باید پاسخگو باشند. قطعا این موضوع را سازمان تنظیم مقررات باید از اپراتور پیگیری کند، زیرا هر اپراتور با دو مجموعه در ارتباط است اول کاربران و پس از آن حاکمیت. حال اگر کوتاهی در تعامل با حاکمیت صورت بگیرد، کاربران نباید ضرر کنند اما کلا این موضوع موقت است. دوستان دست‌به‌کار شده‌اند و در حال تدوین پیوست فرهنگی هستند و هر وقت این پیوست ارائه شود، درنهایت طی دو تا سه جلسه کار از سرگیری تماس‌های تصویری را پیگیری خواهیم کرد. او افزوده بود: در حال تلاش هستیم اعضا را قانع کنیم که به اپراتورها اجازه فعالیت در زمینه فناوری‌های جدید داده شود. فکر می‌کنیم موضوع رایتل هم طی مدت یکی‌دوماه آینده حل و فصل شود و نباید جریان بیش از این طول بکشد. حال باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا در دولت جدید گره از این مشکل باز خواهد شد یا این‌که کلیدهای دولت تدبیر و امید هم دری از مشکلات کاربران رایتل نخواهد گشود….    
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.