اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

August 26, 2013
19:37 دوشنبه، 4ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57041

فیس بوک به دنبال تامین اینترنت برای 5 میلیارد نفر از محرومان جهان است

از جمعیت هفت میلیارد نفری جهان٬ اکنون بیش از دو میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و آنلاین کردن پنج میلیارد نفری که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند٬ رؤیایی است که بنیان‌گذار فیس‌بوک در حال پردازش آن است.
 
 
هنوز30 سالش هم نشده٬ اما کمتر کسی در جهان به اندازه او امکان تحقق رویاهای بلندپروازانه را دارد.
 
مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار فیس‌بوک٬ حالا قصد دارد با راه‌اندازی پروژه‌ای که اهداف‌اش آینده‌نگرانه و جاه‌طلبانه است٬ با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان٬ دنیایی به‌هم‌پیوسته‌تر بسازد.
 
اینترنت و سرویس‌های جاری در فضای مجازی آن‌قدر با زندگی آفلاین ما گره خورده‌اند٬ که گاهی تصور زندگی بدون اینترنت محال می‌شود. ما آن‌قدر به اینترنت خو گرفته‌ایم که وجود این پدیده را تضمین‌شده می‌پنداریم٬ اما در همین جهان امروز٬ کسر بزرگی از ساکنان کره زمین هرگز امکان بهره‌گیری از اینترنت را نداشته‌اند.
 
بر اساس آمار بانک جهانی بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون نفر در جهان٬ بدون اینترنت زندگی می‌کنند.
 
مارک زاکربرگ حالا با پروژه خود به نام internet.org می‌خواهد زندگی کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند را متحول کند. این کمپینی است که زاکربرگ 29 ساله به تازگی راه انداخته و قصد دارد با همکاری دیگر غول‌های جهان تکنولوژی اهداف آن را محقق سازد.
 
زاکربرگ درباره این پروژه به سی‌ان‌ان گفت: ما می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مثلا حتی یک نوجوان هندی که در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند و هرگز کامپیوتری هم در اختیار نداشته٬ بتواند با خریدن یک موبایل ساده به دنیای آنلاین متصل شود و از همه پدیده‌های موجود در اینترنت که ما ستایش‌شان می‌کنیم استفاده کند.
 
مارک زاکربرگ که فیس‌بوک با یک میلیارد کاربر فعال٬ از مهم‌ترین تولیدات ذهن‌اش بوده٬ معتقد است جهانی که در آن همه افراد قابلیت برابر برای به‌اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و بیان آزادانه عقایدشان داشته باشند٬ جهان بهتری برای زندگی کردن است.
 
او اتصال به اینترنت را از حقوق اساسی بشر می‌داند و حالا می‌خواهد با این کمپین افراد بیشتری را از این حق بهره‌مند سازد.
 
به گزارش شبکه خبری دویچه وله، مارک زاکربرگ بیش از یک میلیارد دلار به این پروژه اختصاص داده و امیدوار است در آینده نزدیک بودجه بیشتری را هم صرف اهداف آینده‌نگرانه خود کند. تمرکز این پروژه بر دسترسی به موبایل است. موبایل آینده وب است و فیس‌بوک هم بخش بزرگی از استراتژی توسعه خود را بر روی تجهیزات موبایل متمرکز کرده است.
 
شرکت‌های نوکیا٬ سامسونگ و کوالکام تا کنون به دعوت زاکربرگ برای پیش‌برد اهداف این کمپین پاسخ مثبت داده‌اند. غیر از فیس‌بوک٬ شرکت‌های دیگری هم هستند که این روزها کاستن از شکاف دیجیتال و افزودن ضریب نفوذ اینترنت در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 
شرکت گوگل که از مهم‌ترین رقبای فیس‌بوک در دنیای تکنولوژی است٬ با پروژه "لون" قصد دارد با بهره‌گیری از بالون‌های مخصوص٬ زمینه دسترسی افراد بیشتری به اینترنت را فراهم کند.
 
شرکت آلکاتل هم با بهره‌گیری از تکنولوژی ارزان "لایت‌رادیو" قصد دارد امکان اتصال به اینترنت در مناطق روستایی را افزایش دهد و در کنار این ابتکارها٬ کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند هم با تولید گوشی‌های ارزان‌قیمتی که گاه با 15 دلار هم قابل خریداری است٬ می‌خواهند شکاف موجود میان کاربران اینترنت و محرومان از اینترنت را از میان بردارند.
 
مارک زاکربرگ می‌گوید از پیش‌برد این پروژه بلندپروازانه٬ هدفی جز ساختن جهانی بهتر ندارد. اگر قصد ما صرفا افزایش درآمدهای کمپانی‌مان بود٬ باید بدانید که مجموع دارایی‌های همین یک میلیارد کاربر فعال فیس‌بوک از مجموع دارایی‌های همه شش میلیارد نفر دیگری که به آن دسترسی ندارند٬ بسیار بیشتر است. این عادلانه نیست٬ اما واقعیت موجود است. ما معتقدیم که اتصال به اینترنت حق همه است و همه انرژی‌مان را روی تامین این حق متمرکز کرده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.