شورایعالی انقلاب فرهنگی، پس از تدوین و تصویب نظامنامه پیوست فرهنگی طرحهای مهم و کلان کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور را نیز با تاکید بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تصویب و ابلاغ کرد.
به گزارش عصر ارتباط، این مصوبه درحالی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب و بخشهای مهمی از آن به حوزه فاوا اختصاص داده شده است که شورایعالی فضای مجازی درصدد است تا اختیارات این شورا را در حوزه فضای مجازی در اختیار بگیرد.
تصویب این مصوبه و نهایینشدن پیوستن شورایعالی اطلاعرسانی به شورایعالی فضای مجازی حاکی از آن است که شورایعالی انقلاب فرهنگی در اینباره مقاومتی جدی کرده است.
در همین حال، الزام به تدوین پیوستهای فرهنگی و لحاظکردن دغدغههای امنیتی و فرهنگی در پیوستهای اپراتورها، روزهای شلوغی را برای شورایعالی انقلاب فرهنگی رقم زده است.
مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی با عنوان نقشه مهندسی فرهنگی بهعنوان یک سند بالادستی در آخرین روزهای دولت دهم به امضای محمود احمدینژاد بهعنوان رییس این شورا رسیده است. این مصوبه که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شده، دارای 10 فصل است که در 28 جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و برای اجرا ابلاغ شده است.
در این نقشه، پیوست فرهنگی سندی تعریف شده که مشتمل بر مطالعات کارشناسی، مبین پیشبینی پیامدهای فرهنگی و اعمال الزامات و استانداردهای مربوط در هر نوع طرح، تصمیم و اقدام کلان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و قضایی متناسب با مقتضیات و شرایط جامعه در چارچوب نقشه مهندسی کشور است.
بر اساس این نقشه باید سند نظام جامع اطلاعات، ارتباطات و رسانههای تاثیرگذار سنتی و نوین در مقیاس ملی و فراملی با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی مبتنی بر مبانی و ارزشهای اسلامی و انقلابی تدوین شود.
ایجاد قرارگاه رسانهای کشور بهمنظور سیاستگذاری، برنامهریزی و هماهنگی و هدایت و نظارت بر فعالیت رسانهای و ارتباطی کشور ذیل ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی، گسترش و توسعه ماهوارههای ملی و تامین زیرساختهای ارتباطی ایمن و پایدار و گسترش همکاریهای مشترک منطقهای و بینالمللی، زمینهسازی و حمایت موثر از تولید محصولات سختافزاری، نرمافزاری و دانشافزاری و صادرات آنها و تقویت صنایع داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد، ساماندهی، سالمسازی و توسعه و تقویت زیرساختها و مراکز تولید و توزیع کتاب و مطبوعات از جمله چندرسانهای و دیجیتال و فراهمآوردن زمینههای دسترسی آسان مردم به آنها متناسب با نقشه مهندسی فرهنگی، از دیگر اقداماتی است که در این سند بر اجرای آنها تاکید شده است.
نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تدوین، تصویب و اجرای سند راهبردی توسعه صنعت بازیهای رایانهای کشور نیز اشاره کرده است که این سند باید با تاکید بر تدوین سیاستها و برنامههای کنترل و ارزیابی محتوای بازیها و نظارت بر مصرف و واردات بازیهای رایانهای، طراحی و ساماندهی سازوکار حمایت از فرایند، تولید، تامین، انتشار و صادرات انواع بازیهای ویدئویی و رایانهای و طراحی، تدوین و اجرای رشتهها در دورههای آموزشی تخصصی تربیت نیروی انسانی در زمینه تولید بازیهای رایانهای در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به رشته تحریر درآید.
انسجامبخشی و همافزایی سیاستها، برنامهها و اقدامات برای افزایش سهم تاثیرگذاری کشور در فضای مجازی، برنامهریزی برای حمایت، گسترش و ساماندهی شبکههای مجازی متعهد، ایجاد و گسترش شبکههای مجازی ملی و بینالمللی با محوریت موضوعات و ارزشهای اسلام ناب در فضای مجازی، تلاش هدفمند برای مشارکت در مدیریت جریان منطقهای و جهانی فضای مجازی، برنامهریزی برای تقویت، ساماندهی و فیلترینگ و پالایش هوشمند فضاهای مجازی و برنامهریزی برای بهرهگیری از فرصتها و صیانت از آسیبها و تهدیدهای ناشی از فضای مجازی، از دیگر موارد مورد تاکید این نقشه است.
در نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی همچنین بر مدیریت راهبردی فضای مجازی و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فناوری بهمنظور مقابله با جنگ نرم نیز تاکید شده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این پس باید در تمامی پروانههایی که صادر میکند، علاوه بر لحاظکردن مفاد نظامنامه پیوست فرهنگی طرحهای مهم و کلان کشور، اهداف این نقشه را نیز درنظر بگیرد.