مدت هاست فکر پیامک های وقت و بی وقت و ناخواسته تبلیغاتی،بسیاری از شهروندان را آزار می دهد زیرا پیامک های مهم شغلی و خانوادگی در میان انبوه این نوع پیامک ها گم می شود، اما این تنها دردسر آنان نیست.
مشترک گرامی با سلام این هفته با شما همراه بودیم و اخبار روز را برای شما ارسال کردیم . هزینه هر پیامک ارسالی در این سرویس ۵۰ تومان است ، اگر تمایل به ادامه دریافت اخبار از طریق این سرویس را ندارید می توانید با ارسال KHD OFF به شماره …. بدون پرداخت هیچ هزینه ای اقدام به غیر فعال سازی نمایید.
شهروندان می گویند چند بار این پیامک تبلیغاتی را مرور کرده اما مشاهده می کنند که هیچ اشتباهی رخ نداده است ، در این پیامک، سرویسی به اجبار تحمیل شده که باید دردسر غیر فعال سازی آن را نیز بپذیرد.
این انتظار طبیعی است که ابتدا سرویس های پیامکی معرفی شوند و سپس مشترکان در صورت تمایل نوع خدمت را تعیین و سفارش دهند اما با این شگرد جدید ، ابتدا سرویسی به مخاطب تحمیل می شود و سپس از مشترک برای نخواستن آن جواب می خواهند.
با این روش اگر به هر دلیل نتوان سرویس تحمیلی را غیر فعال کرد ناخواسته بابت انبوه پیامک های دریافتی باید از جیب مشترکان هزینه کسر شود !
مشترک دیروز مشتری امروز
دارندگان تلفن همراه که تا دیروز به عنوان مشترکان تلفن قلمداد می شدند امروز در سایه نوع نگاه اپراتورها به مشتری تنزل می یابند و در این میان ، تنها حقوق مشترکین است که نادیده گرفته می شود.
تلفن همراه به عنوان یک پدیده نوظهور و ضروری برای برقراری ارتباط تلفنی میان افراد خیلی زود به عنوان وسیله ای در دسترس برای تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت و دامنه آن هر روز گسترده تر شده است.
در همین ارتباط حسن علیزاده رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی اعلام کرده طی ۱۰ ماه اخیر،۱۳ هزار و ۱۴۷ نفر از مشترکان دو اپراتور تلفن همراه در کشور از پیامک های انبوه تبلیغاتی به این مرکز شکایت کرده اند که از مجموع آنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ شکایت قابل بررسی بوده و از این تعداد نیز هشت هزار و ۵۹۰ شکایت مورد تایید قرار گرفته است.
بر اساس قانون ارسال پیامک با کسب اجازه قبلی از مشترک امکان پذیر است
بر اساس دستور العمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به همه اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شده است ، ارسال پیامک های تبلیغاتی و خبری انبوه با اجازه قبلی مشترک امکان پذیر است.
لطف الله سبوحی ،معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مورد می گوید : بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اپراتورهای تلفن همراه مکلف شدند، قبل از ارسال پیامک های انبوه تبلیغاتی یا خبری به مشترکان خود، با ارسال یک پیامک نظر مشترک را در خصوص دریافت و یا دریافت نکردن پیامک جویا شوند و در صورت موافقت مشترک اقدام به ارسال پیامک به مشترک کنند.
سبوحی تصریح کرد: در این دستور العمل به مکانیزم های تایید مجدد نیز تاکید شده تا مشترک با آگاهی کامل انتخاب خود را انجام دهد.
وی افزود: هدف از ابلاغ این دستورالعمل ایجاد فضای فضای مناسب برای کسب و کار همراه با رضایت کامل مشترکانی است که خدمات را دریافت می کنند.
دیدگاه شرکت های تلفن همراه
مدیران شرکت های تلفن همراه نیز بر موضوع کسب اجازه از مشترک تاکید می کنند و می گویند: شرکت های ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی ،ابتدا برای فرستادن پیامک از مشترکین مجوز می گیرند و در صورت موافقت مشترک اقدام به ارسال پیامک انبوه می شود و از این نظر مشکل قانونی وجود ندارد.
آنها در مورد شگرد شرکت های خدماتی برای تحمیل خدمات خود به مشترکین تلفن های همراه توضیح دادند که این پیامک ها ایراد قانونی ندارد و شیوه کسب موافقت مشترک در آنها متفاوت است .
ضرورت چاره اندیشی مراجع دولتی
وقت آن رسیده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان مرجع قانونی و دولتی تصمیم گیر در این خصوص وارد عمل شود و برای جلوگیری از تحمیل هزینه های ناخواسته به مشترکان تلفن های همراه چاره ای بیندیشد و با تدوین دستورالعمل های دقیق و کاربردی ، خلاهای قانونی موجود را پر کند .