ندا لهردی – دنیای اقتصاد : خودرو سازان بزرگ جهان هم با بهرهگیری بیشتر از تکنولوژیهای روز به سرعت در این فهرست رشد میکنند.
خلاقیت و نوآوری در صنایع و بخشهای مختلف معمولا عامل مهمی برای رشد و پیشرفت به حساب میآید و اصلا شاید به همین دلیل هم هست که تکنولوژی به خاطر ماهیت به روز و نوآورانه آن، روند رشد را سریعتر از صنایع دیگر پیموده و در شرایط بحران هم زودتر وارد مرحله بهبودی میشود. با این اوصاف است که در فهرستی که هر سال از نوآورترین شرکتهای جهان منتشر میشود، شرکتهای تکنولوژی بیشترین جایگاهها را به خودشان اختصاص میدهند.
شرکت مشاوره و تحقیقاتی Boston Consulting Group هر سال فهرستی از نوآورترین و خلاقترین شرکتهای جهان منتشر میکند که بیشترین جایگاهها به شرکتهای بزرگ و شناخته شده تکنولوژی در سرتاسر دنیا اختصاص دارد. جالب است بدانید که این شرکت تحقیقاتی برای ارائه این گزارش، از 1500 مدیر ارشد در سرتاسر دنیا نظرسنجی میکند. از این مدیران خواسته شده تا نام خلاقترین شرکت را انتخاب کنند. شرکت BCG بعد از نظرسنجی از این 1500 مدیر، نتایج به دست آمده را با سه عامل مالی شامل میزان بازگشت سرمایه سهامداران در طول سه سال گذشته، نرخ رشد درآمد در طول سه سال گذشته و رشد سود حاصل از فروش در سه سال گذشته سنجیده و بررسی میکند تا نتایج نهایی را به صورت فهرستی ارائه کند.
اپل همچنان در صدر
در فهرستی که روزپنجشنبه گذشته Boston Consulting Group از نوآورترین شرکتهای جهان در سال 2013 منتشر کرده است، نام شرکتهای بزرگ عرصه تکنولوژی به چشم میخورد و اپل به عنوان محبوبترین شرکت تکنولوژی و ارزشمندترین شرکت در دنیا همچنان و برای نهمین سال متوالی در صدر این فهرست به عنوان نوآورترین شرکت جهان قرار گرفته است. نکته جالب در فهرست امسال گذشتن شرکت کرهای سامسونگ از سد گوگل و در اختیار گرفتن جایگاه دوم در این فهرست است. این در حالی است که گوگل از سال 2006 تا حالا رتبه دوم نوآورترین شرکتهای جهان را به خودش اختصاص داده بود. در همین زمینه یکی از مدیران Boston Consulting Group معتقد است که شرکت سامسونگ به دلیل تعهد و قدرت رهبری این شرکت توانسته جایگاه خودش را در این فهرست ارتقا بدهد.
با این همه اما اگر این فهرست را با فهرست مجله فوربس از نوآورترین شرکتهای جهان در سال 2013 که در ماه آگوست گذشته منتشر شد مقایسه کنیم، خواهیم دید که اپل در فهرست متعلق به مجله فوربس در جایگاه نه چندان خوبی در رتبه 79 قرار گرفته است. در واقع این تفاوت چشمگیر در جایگاه یک شرکت در دو فهرست، به تفاوت شیوه تحقیق و بررسی این دو منبع مربوط میشود. هر چند بعضی از شرکتهای حاضر در این دو لیست با یکدیگر مشابه نیستند، اما اغلب آنها مشترکند.
در فهرست BCG، غول نرمافزاری دنیا جایگاه چهارم را همچنان برای خودش حفظ کرده است و IBM هم هنوز رتبه ششم را در اختیار دارد. آمازون اما به دو رتبه صعود به جایگاه هفتم رسیده تا جایگاه سونی را از آن خود کند و رقیب ژاپنی را به رتبه یازدهم بفرستد. شبکه اجتماعی پر طرفدار Facebook اما با هفت پله سقوط امسال در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است. در حالی که بازار کامپیوترهای شخصی به سرعت در رکود فرو میرود، HP که سالها عنوان بزرگترین تولید کننده این بازار را در اختیار داشت با یک پله سقوط به جایگاه شانزدهم رفته است. در مقابل اما شرکت چینی Lenovo که حالا بزرگترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی هم هست، با پنج پله صعود جایگاه بیست و دوم را به خودش اختصاص داده است.
شرکت کرهای LG هم که در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان بزرگ در بازار گوشیهای موبایل و انواع تلویزیون به حساب میآید، یکی از تازه واردان فهرست امسال است که رتبه 25 را برای خودش به ثبت رسانده است. شرکت فنلاندی Nokia هم که سالها عنوان بزرگترین تولید کننده گوشیهای موبایل جهان را داشت، تازه وارد دیگری است که در جایگاه 29 این فهرست قرار گرفته است. در این میان دو شرکت بزرگ و شناخته شده دنیای تکنولوژی یعنی Intel و Dell به ترتیب با یازده و سیزده پله سقوط رتبههای 30 و 31 را در اختیار گرفتهاند. شرکت چینی Tencent که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت میکند هم تازه وارد دیگری است که در جایگاه 35 قرار گرفته است. شرکت بزرگ Cisco هم که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه در جهان به حساب میآید در انتهای جدول جایگاه 46 را برای خودش به ثبت رسانده است و البته در دسته تازه واردها در این فهرست قرار میگیرد.
افزایش نفوذ خودروسازان
در حالی که شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی و ارتباطات یک بار دیگر رتبههای برتر فهرست BCG در سال 2013 را به خودشان اختصاص دادهاند، اما خودروسازان بزرگ جهان هم به تدریج در حال افزایش میزان نفوذ خود در این فهرست و بالا آمدن در آن هستند. در حقیقت موج جدید بهرهگیری از تکنولوژیهای ارتباطی و ناوبری در کنار استفاده از گجتهای پوشیدنی در خودروها، باعث شده است تا شرکتهای سازنده انواع خودرو به تدریج بتوانند وارد عرصه تکنولوژی شده و در این فهرست رشد کنند. به این ترتیب است که سازندگان خودرو سه جایگاه از 10 جایگاه برتر این فهرست، 9 جایگاه از 20 جایگاه برتر آن و در نهایت چهارده جایگاه از میان 50 شرکت حاضر در این فهرست را به خودشان اختصاص دادهاند. با این حال اما شرکتهای فعال در صنعت تکنولوژی و ارتباطات همچنان با در اختیار داشتن چهار جایگاه از پنج جایگاه برتر و پنج جایگاه از 10 جایگاه برتر این فهرست، همچنان ماهیت نوآوری در صنایع را معنا میکنند.